دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

واكنش عجیب بهزیستی به رفتار خشن با یك معلول در مركز نگهداری | تصاویر دردناك نوع برخورد با معلول را ببینید
 
روابط عمومی اداره كل بهزیستی استان خوزستان به صحنه هایی بسیار دردناك از بدرفتاری با یك معلول ساكن در یك مركز نگهداری معلولان واكنش نشان داد.
روابط عمومی اداره كل بهزیستی استان خوزستان به صحنه هایی بسیار دردناك از بدرفتاری با یك معلول ساكن در یك مركز نگهداری معلولان واكنش نشان داد.

آزار معلول در اهواز به گزارش همشهری آنلاین، ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد كه صحنه هایی بسیار دردناك را از بدرفتاری با معلولان ساكن در یك محل نگهداری معلولان نشان می داد كه از آن با عنوان «مركز توانبخشی غیردولتی نگهداری معلولین ذهنی احسان اهواز» نام برده شده است.

در این ویدیو صحنه هایی از بدرفتاری و خشونت و كوبیدن فرد روی زمین از سوی پرسنل مركز نشان داده شده بود و در همان صحنه معلول دیگری بدون لباس روی زمین نشسته بود و در صحنه ای دیگر نیز یك معلول در حال تشنج بدون پرستار یا مراقب روی تخت به حال خود رها شده بود.

روابط عمومی اداره كل بهزیستی استان خوزستان در پاسخ به انتشار این ویدئو توضیحی به شرح زیر صادر كرد:

«پس از انتشار فیلمی در شبكه های اجتماعی تحت عنوان «در مركز احسان اهواز چه خبر است»، هیاتی از مسئولان بهزیستی استان خوزستان و شهرستان اهواز در محل مركز توانبخشی غیر دولتی نگهداری معلولین ذهنی احسان اهواز حاضر و بررسی دقیق به عمل آمد.

مركز فوق الذكر خصوصی و غیردولتی بوده و سابقه حدود 20 سال فعالیت تخصصی در حوزه نگهداری معلولین ذهنی پسرانه بالای 14 سال را دارد.

فیلم مذكور مربوط به چندین ماه قبل می باشد كه دو نفر از پرسنل مركز توانبخشی برای كنترل یكی از توانخواهان دارای معلولیت ذهنی اتیسم و اختلالات رفتاری خیلی شدید، اقدام به مهار فیزیكی با استفاده از لباس نمودند.

لازم به ذكر است توانخواه مذكور به دلیل نوع معلولیت و اختلالات رفتاری خیلی شدید، علیرغم ارائه خدمات پزشكی و توانبخشی، به طور مستمر به خود و دیگران آسیب می رساند و خانواده نیز حاضر به نگهداری توانخواه نمی باشد و معلول مذكور نیز در حال حاضر در مركز نگهداری می شود و با معاینه بدنی تخصصی صورت گرفته هیچگونه آسیب، كبودی و... ملاحظه نشده است و از نظر جسمی سالم می باشد.

همچنین یك نفر توانخواه بدون لباس در فیلم مشاهده می شود كه در سالن كنار حمام برای استحمام آماده شده است.

همچنین در بخشی از فیلم تعدادی از معلولین را نشان می دهد كه پنكه ای برای آنها روشن شده است كه این امر به دلیل این است كه این فیلم مربوط به قبل از شروع فصل گرما بوده، كما اینكه مركز مجهز به سیستم سرمایشی مناسب می باشد.

لذا به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز به همراه هیاتی با حضور در مركز ضمن بررسی وضعیت معلولین و نحوه مراقبت از آن ها، پیگیری دقیق موضوع و برخورد قانونی با افراد خاطی احتمالی را صادر نمودند و همچنین جلسه كمیته نظارت بر مراكز غیر دولتی بهزیستی استان در محل مركز و سپس در بهزیستی استان برگزار و تصمیمات اولیه به قرار ذیل صورت پذیرفت:

1- دو نفر مراقب مذكور به دلیل نحوه مهار غیر اصولی و نامناسب توانخواه توسط صاحب امتیاز مركز اخراج و به مراجع قانونی جهت تصمیم گیری معرفی شدند.

2- مسئول فنی مركز به دلیل عدم نظارت كافی، تعلیق و صاحب امتیاز مركز با حفظ سمت و تا انتخاب مسئول فنی جدید انجام وظیفه می نماید.

3- صدور اخطار كتبی برای مركز توسط كمیسیون نظارت بر مراكز غیر دولتی بهزیستی خوزستان

شایان ذكر است نگهداری و كنترل معلولان در مراكز شبانه روزی به دلیل اختلالات رفتاری و روانی تعداد زیادی از توانخواهان، بسیار سخت و طاقت فرسا بوده و نیازمند دقت، تعهد و تخصص می باشد و سازمان بهزیستی نیز با تلاش شبانه روزی و صادقانه كاركنان خدوم و تلاشگر خود بر فعالیت مراكز نگهداری مربوطه نظارت مستمر دارد و با هر گونه قصور و تخلف برخورد قانونی به عمل می آورد.

در پایان ضمن تشكر از رسانه های محترم به عنوان چشم بینا و زبان گویای جامعه هدف بهزیستی و با احترام به احساسات پاك مردم فهیم، بدیهی است دلسوزان و همكاران محترم این سازمان با دقت و ظرافت و بدون اغماضی به این موارد رسیدگی می كنند، چه بسا برخی گزارش ها پس از بررسی كارشناسی و تخصصی، آن چیزی نباشد كه در گزارش های تصویری و یا مكتوب آمده است.»

عذر بدتر از گناه به گزارش همشهری آنلاین، سازمان بهزیستی خوزستان درخصوص این اتفاق ناگوار بیانیه صادر كرده اما به جای عذرخواهی بی قید و شرط و برخورد عبرت آموز با مركز متخلف، با اشاره به سابقه 20 ساله كار این مركز و... به گونه ای از آن دفاع و از آن رفع مسئولیت كرده است.

این بیانیه حتی با جملاتی همچون «علیرغم ارائه خدمات پزشكی و توانبخشی، به طور مستمر به خود و دیگران آسیب می رساند» و «خانواده نیز حاضر به نگهداری توانخواه نمی باشد»، گویی مسئولیت را متوجه خود فرد آزاردیده دانسته است.

همه اینها در حالی است كه با توجه به دیگر بخش های ویدئوی مذكور، سایر معلولان ساكن در این مركز نیز حال و روز چندان خوشی ندارند.

همچنین، بهزیستی خوزستان در این بیانیه فرد آزاردیده در ویدئو را دارای «معلولیت ذهنی اتیسم» دانسته در حالی كه سال هاست مراجع معتبر علمی افراد مبتلا به اوتیسم را معلول یا عقب مانده ذهنی نمی دانند.

ویدئوی این حادثه را در زیر می توانید ببینید:

منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۶:۱۶ - ۰۳/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۲۶۸