دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

مورد عجیب «بوتان» در مقابله با ویروس كرونا
 
موفقیت فوق العاده كشور "بوتان" در غلبه بر ویروس كرونا و ثبت فقط یك كشته بر اثر ابتلا به این ویروس، پرسش های فراوانی را در اذهان افكار عمومی جهان ایجاد كرده است.
به گزارش «تابناك» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، چطور چنین چیزی ممكن است؟ در بیش از یك سال گذشته كه ویروس كرونا در جهان شیوع پیدا كرده است، نظام های بهداشت و سلامت در اقصی نقاط جهان با فشار های سنگین و سختی رو به رو بوده و حتی برخی از نظام های بهداشت و سلامت و اقتصاد های جهان، به سمت فروپاشی حركت كرده اند. چطور می شود كه یك كشور ذره ای نظیر بوتان كه فقیر و ضعیف است، می تواند چنین شاهكاری را رقم بزند؟

ایالات متحده جدای از بوتان، با كشور های دیگری نظیر ویتنام، روآندا، و سنگال نیز رو به رو است كه تمامی آن ها كمتر از 1000 كشته بر اثر ابتلا به ویروس كرونا را به ثبت رسانده اند. كشور های مذكور جلوه هایی از رهبری متمركز، با درآمد ها و منابع و امكانات مشخص و همچنین ایجاد درك مشترك را در جوامع خود به نمایش گذاشته اند (جهت مقابله با ویروس كرونا) كه كشور های قدرتمندی نظیر آمریكا، تقریبا در تمامی این موراد، با بحران رو به رو هستند.

ایالات متحده آمریكا یكی از پیشرفته ترین نظام های بهداشت و سلامت جهان با امكانات و زیرساخت های فوق العاده را در اختیار دارد. با این حال، بسیاری از ناظران و متخصصان بخش بهداشت و سلامت تاكید دارند كه آمریكا عمیقا به بحث "پیشگیری" بی اعتنا است و این مساله، فشار زیادی را بر زیرساخت های پزشكی آن وارد می كند.

در این راستا، بسیاری از افكار عمومی بر این باورند كه مساله بحران شیوع ویروس كرونا در آمریكا، مرتبط با مساله انكار علم و دانش است. از سویی، ایجاد وحدت كردن در جامعه آمریكا در مقابله با بحران شیوع ویروس كرونا نیز یكی از چالش های اساسی واشنگتن بوده است. همین مساله یِ نبود اقتدار مركزی و درك مشترك جهت مقابله با ویروس كرونا، بیشترین ضربات را به آمریكا وارد كرده و تلفات سنگینی را به آن وارد كرده است.

من (نویسنده مقاله) بار ها و بار ها تاكید كرده ام كه ملت بوتان به عنوان ملتی كه هیچگاه مستعمره نشده است، توانایی و قدرت فراوانی در تحمل سختی ها و انجام فداكاری دارند. در واقع، "تاب آوری" بالا، یكی از مهمترین مولفه های هویت ملی بوتان است.

در ابتدای شیوع جهانی ویروس كرونا، بسیاری بر این باور بودند كه بوتان یك هدفِ قابل توجه برای بحران شیوع كرونا خواهد بود. این كشور برای جمعیت حدودا 760 هزار نفری خود، تنها 337 پزشك داشت كه این میزان به مراتب كمتر از میزان سرانه تعداد پزشكی است كه سازمان بهداشت جهانی به نسبت میزان جمعیت هر كشور، تعیین كرده است. بوتان تنها سه هزار كارمند در بخش بهداشت و سلامت دارد و زیرساخت های بهداشت و سلامت آن نیز عمیقا ضعیف بوده و هستند. از طرفی، بوتان با چین و هند به عنوان دو كشوری كه تلفات بالایی در بحث شیوع ویروس كرونا را تجربه كرده اند، هم مرز است كه به نحو قابل توجهی نیز، از آن ها در بحث پاندمی كرونا، اثر نپذیرفته است.

از همان ابتدایی ترین لحظات شیوع ویروس كرونا، دولت بوتان اقدامات محدودكننده قابل توجهی را به اجرا درآورد و كلیه روند ها و اقداماتش، با آخرین داده های علمی هماهنگ بودند.

در 31 دسامبر 2019، چین برای نخستین بار از شیوع ویروس كرونا در خاك خود به سازمان بهداشت جهانی گزارش داد. تا تاریخ 11 ژانویه 2020، دولت بوتان طرح موسوم به "آمادگی و واكنش ملی خود به ویروس كرونا" را تدوین كرد. در این راستا، انجام اقدامات نظارتی و برقراری محدودیت های مرتبط با ویروس كرونا در مكان های مختلف، مخصوصا در فرودگاه های بوتان، برقرار شدند.

تا اواسط روز ششم مارس 2020، بوتان نخستین مورد از ابتلا به ویروس كرونا در این كشور را تایید كرد: فرد مذكور یك توریست 76 ساله آمریكایی بود. در حدودا شش ساعت و 18 دقیقه بعد، بیش از 300 مورد تماس احتمالی توریست مبتلا به كرونا در بوتان، با افراد و مكان های مختلف ردیابی شده و اقدامات تقابلی با شیوع احتمالی ویروس كرونا عملیاتی شدند. انتظار می رفت كه توریست آمریكایی برای برخوردار شدن از امكانات پزشكی بهتر، به آمریكا برده شود با این حال با مراقبت های پزشكی مناسب در بوتان، از ابتلا به كرونا رهایی یافت. پزشكان آمریكایی به فرد مذكور گفته اند كه این پزشكان بوتانی بوده اند كه جان او را نجات داده اند.

در ماه مارس سال 2020، دولت بوتان پروتكل های بهداشتی و اصول مرتبط با مقابله با ویروس كرونا را به نحو گسترده ای برای جامعه بوتان منتشر كرده و به روزرسانی می نمود. دولت بوتان ورود توریست ها به این كشور را ممنوع كرد، مدارس و مكان ها عمومی را تعطیل كرد، باشگاه های ورزشی و سالن ها فیلم و تئاتر را بَست، و ساعات كاری منعطف را برقرار كرد. دولت بوتان همچنین مقررات سخت گیرانه ای را در زمینه استفاده از ماسك، بهداشت دست، و فاصله اجتماعی نیز برقرار كرد. در 11 مارس سال 2020، سازمان بهداشت جهانی، شیوع ویروس كرونا را به عنواین یك پاندمی (همه گیری جهانی) معرفی كرد. در اندك زمانی پس از این اتفاق، دولت بوتان مقررات سخت گیرانه تری را جهت مقابله با ویروس كرونا به اجرا گذاشت. در كنار این موارد، برخی امكانات مشاوره روانسناسی نیز توسط دولت بوتان برقرار شدند تا به مردم از حیث روانی در رابطه با بحرانِ جدید پیش آمده، مشاوره داده شود. در شریطی كه دولت ترامپ رویه غیرعلمی را در رابطه با شیوع ویروس كرونا در پیش گرفته بود، دولت بوتان با آخرین داده های علمی و بر اساس مقررات سخت گیرانه، به مقابله با آن رفت و عملا كارنامه موفیت آمیزی را نیز از خود برجا گذاشت.

شاید مهمترین درس هایی كه بوتان در زمینه مقابله با شیوع ویروس كرونا از خود به جا گذاشت را بتوان در دو دسته اساسی قرار داد: اولا، مقام های ارشد بوتانی مخصوصا پادشاه این كشور، رویكرد محكم و سخت گیرانه ای را در قبال شیوع ویروس كرونا در پیش گرفتند و همین سخت گیری ها و تبعیت از آخرین اصول و داده های علمی، زمینه را برای موفقیت دولت بوتان در مقابله با كرونا فراهم ساخت. در واقع، اراده بالا در بالاترین سطح قدرت سیاسی در بوتان، نقش مهمی در شكست اپیدمی ویروس كرونا در این كشور داشته است.

ثانیا، دولت بوتان سرمایه گذاری قابل توجهی را در امر پیشگیری از ابتلا به ویروس كرونا انجام داد. این دولت، انجام اقدامات فوری در حوزه بهداشت و سلامت را در دستوركار قرار داد و افزایش ظرفیت تست گیری و همچنین پیگیری روند شیوع ویروس كرونا در خاك این كشور را عمیقا دنبال كرده است. همین رویه دولت بوتان، موفقیت های قابل توجهی را برای آن در مقابله با ویروس كرونا ایجاد كرده است».
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۰۸:۱۴ - ۰۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۸