دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

جوابیه بهزیستی خوزستان درخصوص ویدئو "در مركز احسان اهواز چه خبر است"
 
اداره كل بهزیستی استان خوزستان در پاسخ به انتشار ویدئویی در فضای مجازی با عنوان " در مركز احسان اهواز چه خبر است" جوابیه ای صادر كرد.
جوابیه بهزیستی خوزستان درخصوص ویدئو "در مركز احسان اهواز چه خبر است"
اداره كل بهزیستی استان خوزستان در پاسخ به انتشار ویدئویی در فضای مجازی با عنوان " در مركز احسان اهواز چه خبر است" جوابیه ای صادر كرد.
جوابیه بهزیستی خوزستان درخصوص ویدئو منتشر شده با عنوان به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ در جوابیه روابط عمومی اداره كل بهزیستی استان خوزستان آمده است: "پس از انتشار فیلمی در شبكه های اجتماعی تحت عنوان "در مركز احسان اهواز چه خبر است"، هیاتی از مسئولان بهزیستی استان خوزستان و شهرستان اهواز در محل مركز توانبخشی غیردولتی نگهداری معلولان ذهنی احسان اهواز حاضر و بررسی دقیق به عمل آمد كه مشخص شد این مركز خصوصی و غیردولتی بوده و در حوزه نگهداری معلولان ذهنی پسرانه بالای 14 سال، سابقه حدود بیست سال فعالیت تخصصی دارد.
این فیلم مربوط به چندین ماه قبل است كه دو نفر از پرسنل مركز توانبخشی برای كنترل یكی از توانخواهان دارای معلولیت ذهنی اتیسم و اختلالات رفتاری خیلی شدید، اقدام به مهار فیزیكی با استفاده از لباس كردند.
لازم به ذكر است این توانخواه به دلیل نوع معلولیت و اختلالات رفتاری خیلی شدید، علیرغم ارائه خدمات پزشكی و توانبخشی، بطور مستمر به خود و دیگران آسیب می رساند و خانواده نیز حاضر به نگهداری توانخواه نیست و این معلول نیز درحال حاضر در مركز نگهداری می شود و با معاینه بدنی تخصصی صورت گرفته هیچگونه آسیب وكبودی ملاحظه نشده است و ازنظر جسمی سالم است.
همچنین یك نفر توانخواه بدون لباس در فیلم مشاهده می شود كه در سالن كنار حمام برای استحمام آماده شده است و بخشی از فیلم تعدادی از معلولان را نشان می دهد كه پنكه ای برای آن ها روشن شده است كه این امر به دلیل این است كه این فیلم مربوط به قبل از شروع فصل گرما بوده، كمااینكه مركز مجهز به سیستم سرمایشی مناسب است؛ لذا به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز به همراه هیاتی با حضور در مركز، وضعیت معلولان و نحوه مراقبت از آن ها را بررسی كرده و پیگیری دقیق موضوع و برخورد قانونی با افراد خاطی احتمالی را صادر كردند و همچنین جلسه كمیته نظارت بر مراكز غیردولتی بهزیستی استان در محل مركز و سپس در بهزیستی استان برگزار و تصمیمات اولیه به قرار ذیل صورت پذیرفت:
1- دو نفر مراقب مذكور به دلیل نحوه مهار غیراصولی و نامناسب توانخواه توسط صاحب امتیاز مركز اخراج و به مراجع قانونی برای تصمیم گیری معرفی شدند.
2-مسئول فنی مركز به دلیل نظارت نداشتن كافی، تعلیق و صاحب امتیاز مركز با حفظ سمت و تا انتخاب مسئول فنی جدید انجام وظیفه می كند.
3- صدور اخطار كتبی برای مركز توسط كمیسیون نظارت بر مراكز غیردولتی بهزیستی خوزستان.
نگهداری و كنترل معلولان در مراكز شبانه روزی به دلیل اختلالات رفتاری و روانی تعداد زیادی از توانخواهان، بسیار سخت و طاقت فرسا بوده و نیازمند دقت، تعهد و تخصص است و سازمان بهزیستی نیز با تلاش شبانه روزی و صادقانه كاركنان خدوم و تلاشگر خود بر فعالیت مراكز نگهداری مربوطه نظارت مستمر دارد و با هرگونه قصور و تخلف برخورد قانونی به عمل می آورد.
در پایان با تشكر از رسانه ها به عنوان چشم بینا و زبانِ گویای جامعه هدف بهزیستی و با احترام به احساسات پاك مردم فهیم، بدیهی است دلسوزان و همكاران محترم این سازمان با دقت و ظرافت و بدون اغماضی به این موارد رسیدگی می كنند، چه بسا برخی گزارش ها پس از بررسی كارشناسی و تخصصی، آن چیزی نباشد كه در گزارش های تصویری و یا مكتوب آمده است. "
   تاریخ: ۱۴:۱۲ - ۰۳/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۸