دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

علوم شناختی در كشور توسعه می یابد
 
دبیر كار گروه آموزش شناختی ستاد توسعه علوم شناختی گفت: ترویج و توسعه دانش علوم شناختی از اهداف ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی است
علوم شناختی در كشور توسعه می یابد
دبیر كار گروه آموزش شناختی ستاد توسعه علوم شناختی گفت: ترویج و توسعه دانش علوم شناختی از اهداف ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی است
علوم شناختی در كشور توسعه می یابدبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمود تلخابی در نخستین همایش علوم شناختی و علوم انسانی با بیان اینكه ترویج و توسعه دانش علوم شناختی از اهداف این ستاد است، گفت: با استفاده از دانش علوم شناختی می توان از طریق جریان آموزش به رشد و گسترش تفكر درمیان اقشار مختلف مردم در جامعه كمك كرد.
دكتر محمود تلخابی دبیر كار گروه آموزش شناختی ستاد توسعه علوم شناختی در این رویداد علمی با حضور شماری از صاحبنظران در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری با اشاره به نقش و قلمرو دانش علوم شناختی در حوزه آموزش درجامعه افزود: دانش علوم شناختی بواسطه گستردگی حوزه های فعالیت و پیوند آن با سایر رشته ها، علم مطالعه بین رشته ای ذهن و مغز برای توسعه و گسترش تفكر و توجه با بهره گیری از دانش آموزش است.
وی با ارائه تصویری روشن از اهداف و راهبردهای دانش علوم شناختی و كاركردها آن و پیوند این دانش با حوزه آموزش و پرورش برای ارتقا و افزایش توجه و تفكر ، یادآورشد: دانش علوم شناختی با برخورداری از نیم قرن فعالیت ، در سال های اخیر با تحولاتی در حوزه دانش ذهن و مغز روبرو شده است اما برای تهیه نقشه مغز انسان راه طولانی پیش رو است.
تلخابی با اشاره به دستاوردهای دانش علوم شناختی در امر افزایش سرمایه شناختی و ارتقا و توانبخشی ذهن و تفكر در جامعه خاطر نشان كرد: بهره گیری ازدانش علوم شناختی در حوزه آموزش و پرورش سبب ارتقای ذهن و مغز و تفكر و توجه می شود و با مدد این دانش می توان داده های موجود از ذهن را تجربه و تحلیل كرده و راهكارهای اصولی برای بهینه سازی آموزش ارائه داد.
دبیركارگروه آموزش شناختی ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی افزود: علوم شناختی علم سازو كار ذهن و مغز است و در حوزه های مختلف از جمله، پزشكی ، روانشناسی، روانپزشكی ، اقتصاد ، علوم اجتماعی و آموزش و پرورش دارای كاربردهای سازنده ای است و این دانش در زمینه ایجاد یك ساختار نظام مند آموزشی برای ارتقای تفكر خلاق و فراشناخت، حل مسائل در سطح جامعه نقش مهمی برعهده دارد.
وی همچنین درباره تفكر و توجه توام با شناخت گفت : تفكر خوب بدان معنا است كه نسبت منطقی بین روش تفكر و موضوع و حوزه دانشی صورت بگیرد و برای آموزش تلفیقی و درهم تنیده به پرورش ، تفكر بین رشته ای نیاز است و با فعال سازی فرایندهای شناختی، زمینه تحقق یادگیری عمیق فراهم می شود.
   تاریخ: ۱۰:۰۴ - ۰۹/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۶