دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

افكار عمومی متناقض رفتار می كند/ اولویت واكسن با هنرمندانی كه كار نمی كنند، نیست/ نمی توانم جلوی نیت خوانی ها را بگیرم
 
منتشر كننده نامه جنجالی اضافه شدن هنرمندان به لیست تزریق واكسن كرونا می گوید: افكار عمومی در جامعه متناقض رفتار می كند. یك روز از اینكه میناوند و انصاریان به خاطر نبود واكسن فوت كردند عصبانی می شوند و روز دیگر به خاطر اینكه هنرمندان و چهره های مطرح را در اولویت دریافت واكسن قرار دادیم ناراحت ...
افكار عمومی متناقض رفتار می كند/ اولویت واكسن با هنرمندانی كه كار نمی كنند، نیست/ نمی توانم جلوی نیت خوانی ها را بگیرم
منتشر كننده نامه جنجالی اضافه شدن هنرمندان به لیست تزریق واكسن كرونا می گوید: افكار عمومی در جامعه متناقض رفتار می كند. یك روز از اینكه میناوند و انصاریان به خاطر نبود واكسن فوت كردند عصبانی می شوند و روز دیگر به خاطر اینكه هنرمندان و چهره های مطرح را در اولویت دریافت واكسن قرار دادیم ناراحت می شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چند روزی است نامه ای از طرف سازمان نظام پزشكی كشور سر و صدای زیادی در رسانه ها ایجاد كرده است. نامه ای با امضای حسین كرمانپور (مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشكی كشور) كه در آن خطاب به كیانوش جهانپور (رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت) پیشنهاد كرده است هنرمندان هم به لیست اولویت های وزارت بهداشت برای دریافت واكسن كرونا اضافه شوند.

در بخشی از نامه دكتر حسین كرمانپور، مدیركل روابط عمومی سازمان نظام پزشكی، خطاب به دكتر كیانوش جهانپور، رئیس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، چنین آمده است: «یكی از گروه های موثر در تامین عملی شعار در خانه بمانیم در دوران كرونا تولیدكنندگان برنامه های سینمایی و تلویزیونی هستند. جهاد امروز هنرمندان كشور در نگه داشتن مردم در خانه و سست كردن چرخش ویروس كرونا كمتر از كادر درمان نیست. مگر می توان در فیلم یا سریالی با ماسك بر صورت ایفای نقش كرد؟»

كرمانپور در بخش پایانی نامه خود به همتایش در وزارت بهداشت پیشنهاد خود را چنین مطرح كرده است: «در واكسیناسیون اختیاری این دست از برنامه سازان هنری همپای كادر درمان نگریسته و برای در نظر گرفتن سهمیه لازم برای آن ها تدبیر شود. اگر این پیش بینی از طرف وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با كرونا نشود، تولید آثار هنری به شدت كاهش یابد و با افزایش خطر ابتلا، شاهد فقدان بیشتر این عزیزان باشیم.»

علیرضا وهاب زاده كه خود را خبرنگار سلامت و پزشكی می داند تا مشاور وزیر بهداشت، چنین توئیت كرد: «سلبریتی محترم، اولویت تزریق واكسن كرونا با پرسنل بیمارستان ها، بیماران و سالمندان است. لطفا تقاضای خارج از نوبت نكنید؛ حتی شما حامی انتخاباتی 1400.»

بعد از این توییت بسیاری از هنرمندان در یك اقدام همگانی با انتشار مطالب و پست هایی در صفحات شخصی خود اعلام كردند كه واكسن كرونا را تا قبل از آنكه اولویت های اصلی نزنند، استفاده نمی كنند.

حسین كرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشكی كشور با اشاره به نامه منتشر شده درباره اضافه شدن هنرمندان به اولویت های تزریق واكسن كرونا به ایلنا گفت: این نامه یك پیشنهاد از طرف من به همتای خودم در وزارت بهداشت بود. من قبل از آن با آقای جهانپور صحبت كردم كه سال 1400 را طور دیگری آغاز كنیم. ما همه بریدیم. هم ملت و هم كادر درمان دیگر كم آوردند. مردم زیر بار اقتصاد و محرومیت ها و محدودیت ها خسته شدند و باید سال 1400 را طوری آغاز كنیم كه روحیه جمعی بالا برود. تنها گروهی كه می تواند در هر مصیبت و بحران و جنگ و سختی روحیه افزا باشند هنرمندان هستند. یكی با نقاشی و دیگری با موسیقی و فیلم و خوشنویسی در راستای مسئولیت اجتماعی شان فعالیت می كنند. علیرضا پاكدل هنرمند كاریكاتوریست از ابتدای كرونا تا امروز طرح های بسیاری در حمایت از كادر درمان منتشر كرده است و دنیا از آن استقبال كرد. وقتی چنین ظرفیتی از هنرمندان در راستای مسئولیت اجتماعی شان وجود دارد از طرفی هم باید نسبت به سلامت آن ها برای رشد نشاط جمعی تلاش كرد.

وی در ادامه افزود: باید تلاش كنیم در سال آینده و با ورود واكسن به سیستم درمانی، مرگ و میر ناشی از كرونا را صفر كنیم و كرونا هم مانند دیگر بیماری ها مثل سرماخوردگی تنها ابتلای محدود داشته باشد. این در حالی می تواند میسر شود كه روحیه جمعی مردم تقویت شود. هنرمندان در خط مقدم ایجاد نشاط ملی هستند و باید در سند ملی واكسن كرونا هم به عنوان افراد دارای اولویت اضافه می شدند. نامه من صرفا یك پیشنهاد برای اضافه شدن هنرمندان به این لیست بود. چون سند ملی این ایراد را داشت كه تمامی اقشار مهم و تاثیرگذار جامعه از كادر درمان و نانوا و راننده های نقلیه عمومی و غیره دیده شده بود اما نامی از هنرمندان نبود.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا در نگارش این نامه با انجمن های تخصصی هنری مثل انجمن بازیگران مشورت شده بود یا نه گفت: نه. من چون یكسری از هنرمندان و بازیگران با من تماس گرفتند و گفتند ما این مشكل را داریم كه وقتی می خواهیم جلوی دوربین حاضر شویم باید ماسك را برداریم. نكته درستی هم می گویند. در چنین شرایطی كه نمی توان پروژه های سریال سازی و فیلمسازی را تعطیل كرد بازیگران باید در این زمینه خطر كنند. از طرفی این نكته را فراموش نكنید كه وقتی یك هنرمند به بیماری كرونا مبتلا می شود و متاسفانه جانش را از دست می دهد یك التهاب روانی در جامعه ایجاد می شود. من اگر بر اثر بیماری بمیرم شاید برای كسی به غیر از اطرافیان مهم نباشد. اما وقتی یك چهره مطرح و هنرمند به این بیماری مبتلا می شود تمام شاخك های جامعه حساس می شود كه حالا كادر درمان چه دارویی برایش تجویز می كند؟ چگونه به آن رسیدگی می كند؟ این باعث می شود روند كار كادر درمان دچار اختلال شود و هم اینكه حساسیت جامعه نسبت به كادر درمان بالا می رود. بالاخره كادر درمان كه نمی تواند همیشه معجزه كند. یك بار هم اتفاق می افتد و یك بیمار جانش را از دست می دهد. همین آقای دكتر هاشمی كه یك چهره دانشگاهی است در ماجرای فوت مهرداد میناوند و علی انصاریان مورد هجوم بسیاری از حرف های ناصواب قرار گرفت. بعد دامنه این ناسزاها به كل جامعه پزشكی گسترده می شود و آنوقت اگر من به عنوان پزشك بگویم برای جلوگیری از این بیماری ماسك بزنید جامعه به من می گوید تو كه نتوانستی علی انصاریان را زنده نگه داری حرف از پروتكل های بهداشتی نزن!

وی در ادامه گفت: یكسری رفتارهای عجیبی را در جامعه شاهد هستیم كه واقعا متناقض هستند. تا دیروز می گفتیم اگر واكسن كرونا بود میناوند و انصاریان زنده می ماندند. امروز كه می گوییم به امثال میناوند و انصاریان واكسن بزنید به ما فحش می دهند. خب باید چه كاری بكنیم كه جامعه از این التهاب بیرون بیاید؟

كرمانپور در پاسخ به این پرسش كه این نامه باعث شد بسیاری شائبه سیاسی بودن این رفتار برای انتخابات سال آینده ریاست جمهوری را داشته باشند، آیا این نیت وجود دارد؟ گفت: من نمی توانم جلوی نیت خوانی عده ای را بگیرم. البته كه 99 درصد مردم جامعه اینطور فكر نمی كنند و این جوسازی ها را تنها عده ای انجام می دهند. اما من چرا باید پاسخ نیت خوانی دیگران را بدهم؟ بارها من را خواستند و گفتند چرا شبكه های «من و تو» و «ایران اینترنشنال» گفتگوهای تو را منتشر كردند؟ درحالی كه من با رسانه های داخلی گفتگو كردم و آن شبكه ها تنها بخش هایی از گفتگوهای من را برداشتند و روی آن تحلیل های خودشان را گفتند. خب من چرا باید نسبت به تحلیل های آن ها پاسخگو باشم؟ متاسفانه این برداشت ها همواره وجود دارد و ما هر رفتاری بكنیم و هر حرفی بزنیم هزاران برداشت از آن می شود. در حالی كه قصد ما قطعا از این نامه این نیست و تنها به عنوان یك پیشنهاد خواستار اضافه شدن هنرمندان به لیست سند ملی اولویت های واكسن كرونا بودیم. ما از روز اول كرونا پیشنهادهای بسیاری را مطرح كردیم. چرا آن ها را نمی بینند؟ پیشنهاد شهید سلامت دادیم. پیشنهاد یكسان سازی تعرفه ها را مطرح كردیم. اما چرا باید فقط این پیشنهاد با این موج حمله مواجه شود؟

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشكی كشور در پاسخ به این پرسش كه بعد از این نامه بسیاری از هنرمندان نسبت به عدم استفاده از این امكان واكنش نشان دادند، موضع شما چیست؟ گفت: در متن نامه ما هم آمده است در طرح واكسیناسیون اختیاری. یعنی حق دارند كه نخواهند. ولی وقتی یك هنرمندی برای بازی در یك فیلم خطر می كند و جلوی دوربین می رود می تواند از واكسن كرونا استفاده كند. البته این را هم بگویم این پیشنهاد شامل حال كسی كه توی خانه خوابیده و مشغول كاری نیست، نمی شود. این واكسن برای كسانی است كه برای سال آینده برنامه دارند كه ملت ایران روحیه خوبی داشته باشند.

رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا در پایان با اشاره به نوروز 1400 و شیوع كرونا گفت: اگر رعایت نكنیم نوروز پیش رو هم نوروز سختی در پیش خواهیم داشت. تجربه این یكساله به همه ما آموخت كه اگر رعایت كنیم همه در سلامت می مانیم و از هر واكسنی بهتر می توانیم جان خودمان را حفظ كنیم. اما اگر بخواهیم سفرها و دورهمی ها و رعایت نكردن بهداشت و پروتكل ها را از سر بگیریم باید منتظر نوروز سختی باشیم.
منبع خبر:
ایلنا
   تاریخ: ۰۷:۴۷ - ۰۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۵