دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

وب دا - جای خالی فیزیوتراپی در سطح اول خدمات سلامت و پزشك خانواده / نیازمند تغییر رویكرد در زمینه فیزیوتراپی هستیم
 
محمدعلی محسنی بندپی رئیس كمیته بهزیستی و توانبخشی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، امروز (یكشنبه) با تبریك فرارسیدن سالروز ملی " فیزیوتراپی " به همه فیزیوتراپیست ها و دانشجویان این رشته در سراسر كشور، گفت: نظام سلامت در كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، به فیزیوتراپی توجه ویژه ای ...
رئیس كمیته بهزیستی و توانبخشی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی: جای خالی فیزیوتراپی در سطح اول خدمات سلامت و پزشك خانواده / نیازمند تغییر رویكرد در زمینه فیزیوتراپی هستیم
محمدعلی محسنی بندپی رئیس كمیته بهزیستی و توانبخشی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، امروز (یكشنبه) با تبریك فرارسیدن سالروز ملی " فیزیوتراپی " به همه فیزیوتراپیست ها و دانشجویان این رشته در سراسر كشور، گفت: نظام سلامت در كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، به فیزیوتراپی توجه ویژه ای دارد، زیرا چهره بیماری ها تغییر كرده و از بیماری های واگیر به سمت بیماری های غیرواگیر رفته ایم.

جای خالی فیزیوتراپی در سطح اول خدمات سلامت و پزشك خانواده / نیازمند تغییر رویكرد در زمینه فیزیوتراپی هستیم

وی در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: آمار بالای معلولیت ها در تصادفات جاده ای، كم تحركی، بیماری های قلبی و عروقی، سالمندی و ... نشان می دهند كه باید استراتژی ها نیز در مقابل بیماری های نوپدید تغییر كند.

عضو هیات علمی گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح كرد: فیزیوتراپی در نظام سلامت، بطور علمی و منطقی شناخته نشده است و با توجه به اینكه توانبخشی براساس اسناد بالادستی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری موضوعی حائز اهمیت است، از رئیس جمهوری و وزیر بهداشت توجه به جایگاه خدمات فیزیوتراپی در سطح اول خدمات سلامت و پزشك خانواده را خواستاریم.

دكتر محسنی بندپی همچنین گفت: در شرایط فعلی كشور و نظام سلامت كه با بحران مالی مواجه هستیم و این موضوع به ضعف مدیریت امور مالی و نه به كمبود منابع مالی اشاره دارد، باید نگاه جدیدی به حوزه فیزیوتراپی داشت و برای كاهش هزینه های نظام سلامت، مقابله با بیماری ها و ارتقای اقتصاد درمان، می بایست خدمات فیزیوتراپی در سطح اول خدمات نظام سلامت و مراجعه بیماران قرار بگیرد.

رئیس كمیته بهزیستی و توانبخشی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به درخواست جامعه فیزیوتراپیست ها در خصوص تصویب دكترای حرفه ای فیزیوتراپی نیز اظهار داشت: تمام رایزنی های لازم با مسئولان مربوطه در این خصوص انجام شده، اما هنوز نتیجه ای حاصل نشده است، و با قوت آن را پیگیری می كنیم.

وی افزود: ایران در حوزه توانبخشی و فیزیوتراپی، حرف اول را در منطقه می زند اما نیازمند تغییر رویكرد هستیم، همانطور كه كشورهای منطقه نیز نظام آموزشی جدیدی را در این رشته پیش گرفته اند، در حال حاضر بسیاری از دانشجویان این رشته خواهان اخذ دكترای حرفه ای فیزیوتراپی هستند، اما به دلیل محدودیت ها برای ادامه تحصیل، به خارج از كشور می روند.

دكتر محسنی بندپی با ابراز خشنودی از اینكه ردپای بهزیستی و توانبخشی در این دوره از مجلس شورای اسلامی دیده شده است، یادآور شد كه یك صد میلیارد تومان اعتبار برای پوشش خدمات درمانی افراد دارای معلولیت اختصاص، و در حساب بیمه سلامت كشور قرار گرفت و در پوشش بیمه ای افراد دارای معلولیت موثر واقع شد.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار داشت: ضرورت تغییر نگاه به فیزیوتراپی در پدیده سالمندی كشور نیز مشهود است، اگر به جایگاه توانبخشی بدرستی توجه نشود، روند رو به رشد جمعیت سالمندان در كشور می تواند تمام اركان كشور از نظام سلامت تا حوزه رفاه اجتماعی، و مسایل روانی و جسمی افراد را با مشكل مواجه كند.

وی افزود: تغییر چشم انداز موثر در این حوزه، به این باز می گردد كه چقدر مسئولان مربوطه برای ارتقای جایگاه توانبخشی و فیزیوتراپی هم راستا با افزایش جمعیت سالمندی مصمم بوده و در این زمینه، با یكدیگر همكاری داشته باشند.

وی در پایان این گفت وگو، خاطرنشان كرد كه كمیته بهزیستی و توانبخشی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تعیین الزامات قانونی و ارائه نظرها به بخش های درون و برون دستگاهی، درصدد بیان مطالبه فیزیوتراپیست ها برای ارتقای جایگاه فیزیوتراپی به سطح اول خدمات نظام سلامت كشور و اجرایی نمودن دكترای حرفه ای فیزیوتراپی است.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۱:۴۵ - ۱۰/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۷