دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

یافته های جدید دانشمندان استفاده از داروهای افسردگی را زیر سوال می برد
 
تحقیقات جدید نشان می دهد افسردگی احتمالا بوسیله عدم تعادل شیمیایی در مغز ایجاد نمی شود.
تحقیقات جدید نشان می دهد افسردگی احتمالا بوسیله عدم تعادل شیمیایی در مغز ایجاد نمی شود.

یافته های جدید دانشمندان استفاده از داروهای افسردگی را زیر سوال می برد
به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یك پژوهش كه به تازگی انجام شده است، دیدگاه ها در زمینه اینكه افسردگی بوسیله عدم تعادل «سروتونین» در مغز ایجاد می شود را تغییر می دهد؛ مسأله ای كه می تواند استفاده گسترده از داروهای ضد افسردگی را زیر سؤال ببرد.

محققان «كالج دانشگاهی لندن» با استفاده از «مرور چتری»، به بررسی تحقیقات كلان گذشته و تحلیل های سیستماتیك از رابطه افسردگی با فعالیت سروتونین پرداختند كه شامل ده ها هزار شركت كننده می شد. مرور چتری به طور نظام مند به جمع بندی و ارزشیابی نتایج حاصل از چندین مرور نظام مند و یا فراتحلیل هایی كه پیرامون یك موضوع خاص به عمل آمده اند، می پردازد.

این پژوهش كه در مجله «روانپزشكی مولكولی «Molecular Psychiatry» منتشر شده، نتیجه گیری كرده است كه هیچ مدرك مشخصی كه نشان دهد «سطح فعالیت سروتونین» عامل افسردگی افراد است را نشان نمی دهد.

سروتونین یك انتقال دهنده عصبی است كه نقشی كلیدی را در كنترل خلق و خو، خواب، گوارش و دیگر عملكردهای بدن انجام می دهد. سال ها عدم تعادل شیمیایی سروتونین به شكلی گسترده به عنوان علت افسردگی در نظر گرفته می شد و همین امر سبب استفاده گسترده از داروهای ضد افسردگی مانند «مهاركننده های بازجذب سروتونین» (SSRIs) می شد. محققان می گویند این بررسی، اساس استفاده از داروهای ضد افسردگی را زیر سوال می برد.

پروفسور «جوانا مونكریف» سرپرست این تیم تحقیقاتی در بیانیه ای اعلام كرد: ثابت كردن منفی بودن یك چیزی معمولا امری دشوار است؛ اما ما توانستیم با اطمینان بگوییم پس از تحقیقات گسترده ای كه در پی دهه ها انجام شد، هیچ مدرك قانع كننده ای وجود ندارد كه نشان دهد افسردگی بوسیله ناهنجاری های سروتونین – به خصوص در اثر سطح كم یا كاهش فعالیت سروتونین ایجاد می شود.

او همچنین می گوید: بسیاری از مردم، از داروهای ضد افسردگی استفاده می كنند؛ چرا كه به این باور رسیده اند كه افسردگی علت بیوشیمیایی دارد؛ اما این تحقیقات جدید نشان می دهد این باوری مبتنی بر مدرك نیست.گفتنی است یافته های این محققان در پایگاه مجله نیچر نیز منتشر شده است.

منبع: پایگاه نشریه هیل آمریكا
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۳:۰۰ - ۱۱/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۷