دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

افرادی كه آرتروز دارند نباید لب به این غذاها بزنند
 
شایع ترین مفاصل درگیر در این بیماری مفاصل دست، ستون فقرات و مفاصل تحمل كننده وزن مانند لگن و زانو است. در صورتی كه ابتلا به این بیماری ناشی از صدمات فیزیكی یا بیماری ها نباشد، استئوآرتریت اولیه نامیده می شود كه این بیماری اغلب به دلیل افزایش سن ایجاد می شود.
شایع ترین مفاصل درگیر در این بیماری مفاصل دست، ستون فقرات و مفاصل تحمل كننده وزن مانند لگن و زانو است. در صورتی كه ابتلا به این بیماری ناشی از صدمات فیزیكی یا بیماری ها نباشد، استئوآرتریت اولیه نامیده می شود كه این بیماری اغلب به دلیل افزایش سن ایجاد می شود.

افرادی كه آرتروز دارند نباید لب به این غذاها بزنند
لینك كوتاه كپی شد
A

جی پلاس، با افزایش سن، پروتئین موجود در غضروف مفصلی از بین رفته كه سبب لایه لایه شدن آنها و ایجاد شكاف های ریز در ناحیه غضروف می شود كه در نهایت منجر به تخریب كامل غضروف می شود. استفاده مكرر مفصلی كه غضروف مفصلی آن ساییده شده است به تدریج التهاب غضروف، درد و تورم مفصل را به دنبال خواهد داشت.

همشهری آنلاین نوشت؛ با از بین رفتن عملكرد غضروف، مابین استخوان ها اصطكاكی ایجاد می شود كه سبب درد و محدودیت و خشكی در حركت می شود. التهاب غضروف موجب تحریك استخوان سازی می شود كه حاصل این فرآیند ایجاد خارهای استخوانی یا استئوفیت ها می باشد.

استئوآرتریت ثانویه ناشی از عوامل متعددی چون چاقی، ضربات مكرر، جراحی مكرر، اختلالات متابولیسم، ناهنجاری های مادرزادی مفصل، نقرس، دیابت، اختلالات هورمونی و مشكلات ناشی از مشاغل خاص است.

استئوآرتریت زودرس را نیز می توان در وزنه برداران، فوتبالیست ها و كاركنان ارتش به دلیل ضربات مكرر به بافت مفصل (رباط ها، استخوان ها و غضروف مفصلی) مشاهده كرد.

چاقی، افزایش سن، جنس مونث، نژاد سفید پوست و صدمات مكرر مرتبط با ورزش از جمله عوامل ایجاد كننده این بیماری محسوب می شود.

درمان این بیماری چند بخشی است و شامل فیزیوتراپی، دارو و رژیم درمانی است. فیزیوتراپی و دارو توسط پزشك و رژیم غذایی و بررسی وضعیت وزن توسط كارشناس تغذیه صورت می گیرد. اكثریت افرادی كه دچار بیماری استئوآرتریت می شوند دچار اضافه وزن و چاقی هستند كه اولین قدم كاهش وزن است؛ زیرا این امر می تواند كیفیت زندگی و عملكرد فرد را تا حد قابل قبولی ارتقا دهد.

نتایج یك مطالعه نشان داده است كه تقریبا هر 500 گرم كاهش وزن حدود 4 برابر بار وارده به زانوها را كم می كند.

رژیم ضدالتهابی یك مداخله موثر در این بیماری است. طبق این رژیم به این بیماران توصیه می شود كه مصرف میوه و سبزی به خصوص رنگ های تیره و زرد و نارنجی، غلات كامل، مصرف روغن های حاوی امگا 3 همچون روغن زیتون، بذرك، گردو، دانه های كدو تنبل، ماهی های چرب آب های سرد نظیر سالمون، ساردین، ادویه هایی مانند زنجبیل، زردچوبه و رزماری و ماهی و مرغ را افزایش دهند.

در مقابل باید مصرف سیب زمینی و پیاز به خاطر مواد ایجاد كننده التهاب، تخم مرغ، گوشت قرمز، فست فودها، غذاهای كنسروی، شكر و قند و مواد غذایی حاوی شكر، كربوهیدرات های ساده مثل نان سفید، برنج سفید و لبنیات پرچرب را تا حد امكان محدود كنند.

باید توجه داشت استفاده از مكمل هایی همچون كندرویتین سولفات و گلوكز آمین هم مفید است و نتایج تحقیقات زیادی تاثیر سودمندی آنها را اثبات كرده اند كه البته باید با توجه به شرایط فرد توسط پزشك تجویز شود.

چون این بیماری یك بیماری التهابی است برای مقابله با افزایش رادیكال های آزاد مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اكسیدان مثل میوه و سبزی های رنگی با رنگ قرمز، نارنجی و زرد بسیار كمك كننده خواهد بود. همچنین به دلیل دریافت ناكافی كلسیم و ویتامین D این بیماران با كمبود كلسیم و ویتامین D روبه رو هستند. بنابراین باید مكمل كلسیم و D را به صورت روزانه مصرف كنند.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ بنابراین توصیه می شود همیشه وزن خود را در حد مطلوب نگه دارید تا از بیماری های ناشی از اضافه وزن و چاقی مثل بیماری های مفصلی، قلبی و عروقی در امان بمانید.

آرتروز غذا جی پلاس

اخبار مرتبط
- علائم آرتروز زانو چیست و روش های درمان آن كدام است؟
- چرا حرف های یك دكتر در باره آرتروز ، تن صداوسیما را لرزاند؟
- تزریق چربی برای تسكین درد آرتروز
- رویش مجدد موها به كمك داروی آرتروز
- راهكار اصلی مقابله با درد آرتروز
منبع خبر:
جماران
   تاریخ: ۰۹:۲۴ - ۱۲/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۲