دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

مركز رشد فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، مورد ارزیابی وزارت بهداشت قرار گرفت
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

مركز رشد فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، مورد ارزیابی وزارت بهداشت قرار گرفت

مركز رشد فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز (سه شنبه) با حضور ارزیابان معرفی شده از سوی وزارت بهداشت، مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دكتر حمیدرضا مقیمی مدیر امور فناوری دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و دكتر سارا مینائیان رئیس مركز تحقیقات مقاومت های میكروبی دانشگاه علوم پزشكی ایران كه از سوی وزارت بهداشت برای ارزیابی مركز رشد فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی معرفی شده بودند، ضمن بازدید از مركز رشد دانشگاه، با حضور در جمع معاون تحقیقات و فناوری این دانشگاه، مدیران توسعه فناوری سلامت و مركز رشد دانشگاه و مسئولان و نمایندگان شش شركت و هسته فناور وابسته به مركز رشد دانشگاه، در جریان چگونگی فعالیت مركز رشد، شركت ها و هسته های فناور تحت حمایت آن قرار گرفتند.

دكتر مسعود فلاحی خشكناب معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ابتدای نشست با ارزیابان معرفی شده از سوی وزارت بهداشت، طی سخنانی درباره مركز رشد فناوری این دانشگاه گفت: این مركز رشد، یكی از اولین مراكز رشد در كشور است كه تلاش می كند تا در خصوص زمینه هایی كه دانشگاه های دیگر كمتر كار می كنند، فعالیت داشته باشد.

وی افزود: اقلام مربوط به تجهیزات پزشكی، خیلی وسیع و زیاد است و یك درصد آنها مربوط به حوزه توانبخشی می شود كه مورد استفاده افراد دارای مشكلات حركتی (مانند انواع ویلچر) و یا نیازمند به وسایل كمك شنوایی (مانند سمعك)، كمك بینایی (مانند عینك) و ... می شود كه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در طراحی و تولید آنها فعالیت دارد.

دكتر فلاحی ادامه داد: جدیدا نیز با دستورالعمل مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه، تلاش شده تا هوش مصنوعی و رباتیك را نیز وارد این عرصه شود.

وی تصریح كرد: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی سه ماموریت ویژه در زمینه " توانبخشی، سلامت اجتماعی و روانی " دارد كه واحدهای فناور می توانند در این حوزه ها فعالیت كنند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه درباره توسعه و ترویج فعالیت های فناورانه در میان دانشجویان و اعضای هیات علمی نیز گفت: كمیته تحقیقات دانشجویی، به كمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی تغییر نام داده و پیگیر این فعالیت ها در میان دانشجویان است، ضمن آنكه دو واحد درسی اختیاری اصول و مبانی فناوری برای دانشجویان تعریف شده تا آنان از این طریق با فعالیت های فناوری آشنا شوند.

دكتر فلاحی همچنین افزود: براساس مصوبه شورای فناوری و شورای پژوهش، شركت اساتید در كارگاه های مرتبط با فناوری، در ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی موثر خواهد بود.

در ادامه، محمد حاجی باقر مدیر مركز رشد فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به معرفی مركز رشد و فعالیت های آن پرداخت.

وی گفت كه هم اكنون 7 شركت فناور، سه شركت دانش بنیان و 11 هسته فناور وابسته و تحت حمایت مركز رشد فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ، در زمینه طراحی و تولید وسایل توانبخشی حركتی، توانبخشی اتیسم، توانبخشی شنوایی، توانبخشی عضلانی و اسكلتی، و وسایل ارتز و پروتز فعالیت می كنند.

وی، با اشاره به همكاری و مشاركت با برخی دانشگاه ها و مراكز تولیدی و همچنین نهاد ها و سازمان های دولتی در زمینه طراحی و تولید این وسایل در قالب انعقاد تفاهم نامه های همكاری، نمونه هایی از محصولات تولیدی مركز را برشمرد كه انواع ویلجر، واكر، بیوفیدبك، ثبت سیگنال های حركتی، تجهیزات توانبخشی نوری، تهیه بسته های آموزشی برای كودكان اتیسم، نمونه هایی از آنهاست.

دكتر حمیدرضا مقیمی مدیر امور فناوری دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به عنوان یكی از ارزیابان معرفی شده از سوی وزارت بهداشت، نیز در سخنانی، هدف از ارزیابی مركز رشد فناوری را بررسی فعالیت های فناوری دانشگاه و استفاده از تجارب همدیگر خواند، و افزود: ارزشیابی و رتبه بندی دانشگاه ها براساس امكانات و پتانسیل دانشگاه ها انجام می شود، و ارزشیابی ها نباید باعث جلوگیری از خلاقیت ها شود.

سپس، دكتر مقیمی و دكتر مینائیان با طرح سئوال هایی از مدیر مركز رشد دانشگاه و مسئولان دفاتر " ارتباط با صنعت و جامعه " ، " مالكیت فكری و ثبت اختراعات " و " ارزیابی تجهیزات پزشكی و توانبخشی "، در جریان فعالیت های مركز رشد فناوری، چگونگی ارتباط مركز رشد دانشگاه با صنعت، اجرای فرایند مالكیت فكری و ثبت اختراع و چگونگی همكاری شركت ها و هسته های فناور با دانشگاه قرار گرفتند.

ارزیابان معرفی شده وزارت بهداشت، ضمن دریافت مستندات مربوط به فعالیت مركز رشد دانشگاه، بخشی از این برنامه را به آشنایی با مسئولان و نمایندگان شش شركت و هسته فناور كه در این نشست حضور داشتند، اختصاص دادند.

مسئولان و نمایندگان شركت ها و هسته های فناور ضمن معرفی خود و نوع فعالیت فناورانه مجموعه مربوطه، پیشنهادهایی در ارتباط با رفع مشكلات موجود كه وزارت بهداشت می تواند نسبت به رفع آنها اقدام كند، بیان داشتند.

گفتنی است؛ ارزیابان علاوه بر گفت وگوی اختصاصی با نمایندگان شركت ها و هسته های فناور در ارتباط با نحوه همكاری آنان با مركز رشد فناوری دانشگاه، از بخش های مختلف مركز رشد دانشگاه دیدن كردند.

دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با 23 گروه آموزشی و 8 مركز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعلیم و تربیت نیروی متخصص در رشته های تخصصی سه حوزه سلامت ( رفاه و سلامت اجتماعی، سلامت روانی و توانبخشی )، در طراحی و اجرای پروژه های ملی و منطقه ای مشاركت دارد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۰۲:۱۳ - ۱۲/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۱