دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

دستورالعمل های تدوین شده برای پیشگیری و مقابله با شیوع سویه جدید كووید در شرایط مختلف، اجرا می شود
 
در ستاد كرونا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصویب شد؛

دستورالعمل های تدوین شده برای پیشگیری و مقابله با شیوع سویه جدید كووید در شرایط مختلف، اجرا می شود

ستاد كرونا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز (سه شنبه)، اجرای 14 دستورالعمل تدوین شده اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه برای پیشگیری و مقابله با شیوع سویه جدید كووید در سه وضعیت پیش بینی شده (قرمز، نارنجی و زرد) در ستاد دانشگاه، مراكز درمانی و خوابگاه های دانشجویی را مورد تصویب قرار داد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر امین اجلی رئیس اداره پرستاری دانشگاه در نشست ستاد كرونا كه با حضور رئیس دانشگاه، معاونان، مدیران معاونت درمان دانشگاه و مسئولان مراكز درمانی تابعه برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت مراكز درمانی تابعه در ارتباط با شیوع سویه جدید كووید و میزان واكسن تزریق شده، به تدوین 14 دستورالعمل پیشگیری و مقابله با بیماری در سه وضعیت پیش بینی شده اشاره كرد و برخی از موارد را برای اعضای ستاد كرونا، توضیح داد.

دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه با توجه به روند رو به افزایش میزان ابتلا در كشور و درخواست تامین واكسن كرونا از سوی همكاران دانشگاه، از دكتر اجلی خواست تا پیگیر تامین واكسن برای كاركنان و دانشجویان دانشگاه نیز باشد.

در ادامه، دكتر سعید خانجانی معاون فرهنگی - دانشجویی دانشگاه از وضعیت خوابگاه ها بلحاظ بیماری و تشدید اجرای پروتكل های بهداشتی و نیاز به تامین واكسن برای دانشجویان گفت.

اعضای ستاد كرونا دانشگاه با توجه به حساسیت موضوع و ضرورت حفظ سلامتی دانشجویان مقیم در خوابگاه ها، مقرر كردند، افرادی كه شش ماه از آخرین تزریق واكسن كرونا آنان گذشته است، الزاما تا پایان مردادماه جاری فرصت دارند كه نسبت به تلقیح واكسن اقدام كنند.

در عین حال، دكتر حسین اخوان فوق تخصص بیماری های عفونی و معاون درمان مركز روانپزشكی رازی هشدار داد، همه مراكزی كه قرار است واكسن تامین و تزریق كنند، حتما پیش از تزریق واكسن، از افراد شرح حال بگیرند تا در صورت نداشتن علائم بیماری، واكسن تزریق كنند. چون درصورتی كه بیمار باشند و واكسن تزریق كنند، بیماری آنان تشدید می شود.

وی افزود: افرادی هم كه سویه جدید را می گیرند، باید یك ماه از زمان ابتلای آنان گذشته باشد و در صورت منفی بودن رپید تست و اطمینان از سلامتی، واكسن دریافت كنند.

وی همچنین بر لزوم راه اندازی واحد آزمایش PCR در بیمارستان توانبخشی رفیده تاكید كرد و گفت: با توجه به افزایش مبتلایان در شهر تهران، ارائه خدمات PCR علاوه بر كاركنان و دانشجویان، برای عموم مردم جهت آگاهی از وضعیت سلامتی خودشان، بسیار راهگشاست.

در ادامه، دكتر سینا كشاورز معاون درمان بیمارستان توانبخشی رفیده درباره عملیات آماده سازی محل نصب تجهیزات PCR و راه اندازی این واحد گفت كه بنا به خواست رئیس دانشگاه، دكتر فرخی معاون توسعه مدیریت دانشگاه ماموریت یافت تا این پروژه را هرچه سریعتر به سرانجام برساند.

گزارش از آخرین وضعیت سلامتی پرسنل و بیماران كلینیك های نظام مافی و اسماء توسط دكتر فرهادی مدیر كلینیك نظام مافی و دكتر نقی خانی رئیس كلینیك اسماء ارائه ، و اجرای برنامه واكسیناسیون پرسنل و دانشجویان كلینیك اسماء در هفته آینده نیز اعلام شد.

دكتر مسعود فلاحی معاون تحقیقات دانشگاه، كسب اطلاعات از مراجعان به كلینیك ها را برای اجرای طرح های پژوهشی در ارتباط با كووید پیشنهاد داد.

دكتر فرهاد آزادی مدیر توانبخشی دانشگاه نیز در سخنانی پیشنهادهایی در ارتباط با دستورالعمل های تدوین شده، ارائه داد.

دكتر خانكه رئیس دانشگاه، با ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی افراد آسیب پذیر در ستاد دانشگاه، خوابگاه های دانشجویی و مراكز تابعه، بویژه بعد از تاسوعا و عاشورای حسینی كه امكان انتقال و ابتلا به بیماری به دلیل حضور در تجمعات وجود دارد، بر عدم تماس افراد بیمار و ناقل با دیگران تاكید كرد و برای شناسایی افراد بیمار یا ناقل، و جلوگیری از انتقال بیماری در دانشگاه، مراكز و خوابگاه ها، غربالگری افراد با استفاده از رپیدتست را لازم دانست.

در ادامه، دكتر فریدون لایقی معاون درمان دانشگاه براساس اطلاعات جهانی، همچنان بهداشت فردی، شستشوی دست ها و استفاده از ماسك را مهمترین و موثرترین راه برای جلوگیری از انتقال بیماری ذكر كرد و گفت كه ستاد كرونا و همه معاونان دانشگاه باید نسبت به ترویج فرهنگ استفاده از ماسك تلاش كنند، چرا كه فعلا اشكال مختلف ویروس در جهان وجود دارد و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری، مراقبت فردی و گروهی با استفاده از ماسك و رعایت فاصله فیزیكی بسیار حائز اهمیت است.

وی همچنین اجرای دستورالعمل های تدوین شده را برای رعایت نكات مشخص در سه وضعیت قرمز، نارنجی و زرد ، در ستاد دانشگاه، مراكز و خوابگاه های دانشجویی مورد تاكید قرار داد.

رئیس دانشگاه نیز در پایان این نشست، ضمن تاكید بر مراقبت از دانشجویانی كه بیماری زمینه ای دارند، از معاونت درمان خواست تا در غربالگری دانشجویان در خوابگاه ها با استفاده از رپیدتست، به معاونت دانشجویی كمك كند.

وی افزود: دستورالعمل های تدوین شده در ستاد، مراكز درمانی و خوابگاه ها اجرا می شود، ضمن آنكه باید آموزش های همگانی در میان كاركنان و دانشجویان گسترش یابد تا همگی نسبت به مراقبت از خود و دیگران آگاه باشند.

گفتنی است كه رئیس دانشگاه در ابتدای این نشست نیز آخرین آمار هفتگی از میزان ابتلا، مرگ و بستری در بخش مراقبت ویژه ICU در ایران، آخرین آمار افراد واكسن زده در نوبت های دوم و سوم و وضعیت شهرستان ها بلحاظ میزان شیوع بیماری و همچنین، گزارش سازمان جهانی بهداشت از چگونگی روند شیوع بیماری در جهان را ارائه داد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۰۲:۱۳ - ۱۲/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۱