دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

جدا سازی دوقلوهای چسبیده از سر با كمك واقعیت مجازی
 
جداكردن دوقلوهایی كه از سر و درواقع از مغز به یكدیگر چسبیده بودند در عالم پزشكی و جراحی هایی از این دست یك انقلاب به حساب می آید.
پزشكی
جدا سازی دوقلوهای چسبیده از سر با كمك واقعیت مجازی
زهرا خلجی _ روزنامه نگار

جداكردن دوقلوهایی كه از سر و درواقع از مغز به یكدیگر چسبیده بودند در عالم پزشكی و جراحی هایی از این دست یك انقلاب به حساب می آید. اما استفاده از هوش مصنوعی در این جراحی سنگین و طولانی نیز در دنیای فناوری یك پدیده است. برناردو و آرتور لیما در ریودوژانیرو تحت چندین عمل جراحی در این شهر قرار گرفتند. این جراحی ها توسط جراح اطفال مستقر در بریتانیا نوراول اواس جیلانی از بیمارستان بزرگ اورموند استریت در لندن هدایت می شد.
به گزارش اسكای نیوز، این دو پسر سه ساله در مجموع 7 عمل جراحی را پشت سر گذاشتند. تنها 2 عمل پایانی بیش از 33ساعت طول كشید كه 100كادر پزشكی در آن شركت داشتند. جراحان چند ماه را صرف آزمایش تكنیك های استفاده از واقعیت مجازی قبل از شروع روش های واقعی كردند. عمل جراحی آنها توسط جیلانی، در كنار دكتر گابریل موفارج، رئیس جراحی كودكان در انستیتوی Estadual do Cerebro Paulo Niemeyer انجام شد.
جیلانی این عملیات را یك دستاورد قابل توجه از سوی پزشكان توصیف كرد، اما افزود كه مؤسسه خیریه Gemini Untwined، برای ادامه كار خود به كمك های مردمی متكی است.
وی گفت: جدایی موفقیت آمیز برناردو و آرتور یك دستاورد قابل توجه توسط تیم پزشكی در ریو و نمونه فوق العاده ای است كه نشان می دهد چرا كار در Gemini Untwined تا این حد ارزشمند است. ما نه تنها آینده جدیدی را برای پسران و خانواده آنها فراهم آورده ایم، بلكه تیم محلی را به توانایی ها و اعتماد به نفس انجام مجدد چنین كارهای پیچیده ای در آینده مجهز كرده ایم. او گفت: از طریق این فرایند، كار تیمی و اشتراك دانش در سطح جهانی است كه می توانیم امیدوار باشیم نتیجه را برای همه كودكان و خانواده هایی كه در این موقعیت دشوار قرار می گیرند، بهبود ببخشیم. این تنها از طریق كمك های سخاوتمندانه از سوی مردم امكان پذیر است.
به گفته گابریل موفارج بیمارستان او به مدت 2/5سال از این پسران مراقبت می كرد. او گفت: از2/5سال پیش والدین پسران دوقلو از خانه خود در منطقه رورایما به ریو آمدند تا از ما كمك بگیرند، آنها بخشی از خانواده ما در اینجا و در بیمارستان شده بودند. ما خوشحالیم كه عمل جراحی به خوبی انجام شد و پسران و خانواده شان شاهد نتیجه ای بودند كه با آن زندگی شان زیر و رو خواهد شد.
مؤسسه Gemini Untwined مؤسسه خیریه ای است كه حامی تیم پزشكی و خانواده دوقلوها بود. این مؤسسه توسط ژالنی برای جمع آوری كمك های مالی برای كمك به نوزادان دوقلویی است كه از ناحیه سر به هم چسبیده اند. به گفته این مؤسسه خیریه، جدا كردن برناردو و آرتور از یكدیگر یكی از پیچیده ترین فرایندهای جدایی بود كه تاكنون انجام شده است. بسیاری از جراحان فكر نمی كردند كه این امر ممكن باشد.
از آنجا كه دوقلوها تقریبا چهار ساله هستند، مسن ترین دوقلوهای كرانیوپاگوس (چسبیده از سر) هستند كه از هم جدا شده اند. این مؤسسه خیریه گفته است كه هر دوی آنها به خوبی در بیمارستان تحت نظر هستند و با 6 ماه توانبخشی حمایت خواهند شد.
براساس آمار ارائه شده از سوی Gemini Uniwined، از هر 60هزار تولد، یك مورد به دوقلوهای به هم چسبیده منجر می شود و تنها 5درصد از آنها كودكان كرانیوپاگوس هستند.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۰:۳۷ - ۱۲/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۴