دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

ارائه یك پروتكل درمانی برای توان بخشی و رشد زبانی كودكان مبتلا به اوتیسم فارسی زبان
 
پژوهشگران گروه زبان شناسی دانشگاه تربیت مدرس طی تحقیقی، تأثیر تقویت درك استعاره های مفهومی بدن مند بر بهبود درك معنایی كودكان مبتلا به اوتیسم را بررسی كردند. محققان این پژوهش به روشی برای تقویت درك استعاره های بدن مند و به طور كلی تقویت تفكر انتزاعی در كودكان مبتلا به اوتیسم دست یافتند كه می ...
ارائه یك پروتكل درمانی برای توان بخشی و رشد زبانی كودكان مبتلا به اوتیسم فارسی زبان
به گزارش اداره كل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، از آنجا كه در زبان فارسی برنامه های درمانی و ابزار سنجش در حوزه مفاهیم انتزاعی و استعاری برای كودكان مبتلا به اختلال اوتیسم بسیار محدود است، مهدی مدنی ­فرد در قالب رساله دكترای تخصصی خود در رشته «علوم شناختی-زبان­شناسی با ارائه یك پروتكل درمانی گامی به سوی توانبخشی و رشد زبانی كودكان مبتلا به اوتیسم فارسی­ زبان برداشته است.
این رساله در چهار مرحله و با استفاده از دو نوع آزمون دیداری و شنیداری به بررسی درك استعاره­ های مفهومی بدن مند (Embodied Conceptual Metaphors)  بر روی دو گروه كودكان مبتلا به اوتیسم و كودكان عادی پرداخته است. سپس، با طراحی یك برنامة تقویتی شامل 5 مجموعه به آموزش مفهوم انتزاعی استعاره و اجرای آن در 20  جلسه پرداخته و تأثیر این برنامه را بر روی درك استعاره های مفهومی بدنمند در پسران 7 تا 12ساله فارسی ­زبان كه مبتلا به اوتیسم خفیف هستند، بررسی كرده است.
یكی از شاخص ­ترین دستاوردهای این پژوهش دست یافتن به روشی برای تقویت درك استعاره های بدن مند و به طور كلی تقویت تفكر انتزاعی در كودكان مبتلا به اوتیسم است. در حقیقت، این برنامه می تواند نتایج مثبتی بر روی عملكرد زبانی و ارتباطی این كودكان داشته باشد.
گفتنی است این پژوهش با راهنمایی دكتر سحر بهرامی­ عضو هیأت علمی دانشكده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد.
   تاریخ: ۱۴:۱۴ - ۱۱/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۹