به گزارش اداره كل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، از آنجا كه در زبان فارسی برنامه های درمانی و ابزار سنجش در حوزه مفاهیم انتزاعی و استعاری برای كودكان مبتلا به اختلال اوتیسم بسیار محدود است، مهدی مدنی فرد در قالب رساله دكترای تخصصی خود در رشته «علوم شناختی-زبانشناسی با ارائه یك پروتكل درمانی گامی به سوی توانبخشی و رشد زبانی كودكان مبتلا به اوتیسم فارسی زبان برداشته است.
این رساله در چهار مرحله و با استفاده از دو نوع آزمون دیداری و شنیداری به بررسی درك استعاره های مفهومی بدن مند (Embodied Conceptual Metaphors) بر روی دو گروه كودكان مبتلا به اوتیسم و كودكان عادی پرداخته است. سپس، با طراحی یك برنامة تقویتی شامل 5 مجموعه به آموزش مفهوم انتزاعی استعاره و اجرای آن در 20 جلسه پرداخته و تأثیر این برنامه را بر روی درك استعاره های مفهومی بدنمند در پسران 7 تا 12ساله فارسی زبان كه مبتلا به اوتیسم خفیف هستند، بررسی كرده است.
یكی از شاخص ترین دستاوردهای این پژوهش دست یافتن به روشی برای تقویت درك استعاره های بدن مند و به طور كلی تقویت تفكر انتزاعی در كودكان مبتلا به اوتیسم است. در حقیقت، این برنامه می تواند نتایج مثبتی بر روی عملكرد زبانی و ارتباطی این كودكان داشته باشد.
گفتنی است این پژوهش با راهنمایی دكتر سحر بهرامی عضو هیأت علمی دانشكده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد.