دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

«كهریزك» جایی برای زندگی كردن است نه زنده ماندن/ارائه خدمات برای مراقبت در منزل
 
حمیده پورفهیم، معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه كهریزك در گفت وگو با خبرنگار آسیب های اجتماعی خبرگزاری فارس، به نقش این آسایشگاه در كمك رسانی به مددجویان اشاره كرد و گفت: در این آسایشگاه  معلولان، سالمندان و بیمارانMS زندگی می كنند و هدف آن است تا بتوانیم مددجویانی كه اینجا ساكن هستند را تقویت كنیم تا اندازه ای كه آنها را به زندگی عادی برگردانیم.

وی اضافه كرد: توانبخشی در این آسایشگاه شامل كارگاه های حرفه ای حمایت شده، بخش امور ورزشی، واحد فرهنگی و واحدهای فیزیوتراپی است كه تماماً در حال ارائه خدمت به مددجویان هستند.

24 كارگاه فعال برای حرفه آموزی مددجویان

 معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه كهریزك به دیگر فعالیت های این مركز توانبخشی اشاره و تأكید كرد: در این مركز ما 24 كارگاه فعال داریم،كارگاه خیاطی، قالیبافی،گلیم بافی، معرق، نقاشی، سفالگری و كارگاه مونتاژ كه برخی از مددجویان به آن علاقه مندند. برای حضور در این كارگاه ها، در مرحله نخست یك ارزیابی اولیه صورت می گیرد و پس از آن براساس شناخت و علائق شخصی مددجویان، آن ها را به سمت كارگاه های مورد نظر هدایت می كنیم تا بتوانند به عنوان یك استاد كار ماهر در آینده فعالیت كنند.



وی به نقش كارگاه های آموزشی در خودكفایی آسایشگاه اشاره كرد و گفت: در كارگاه های خیاطی ما 6 تن از مددجویان به صورت حرفه ای فعالیت می كنند و محصولاتی در این كارگاه ها تولید می شود كه نیاز ما به خارج از آسایشگاه را تا حدی برطرف كرده است، از آن جمله این تولیدات می توان به دوخت لباس برای بیماران و پرسنل این آسایشگاه اشاره كرد.

پور فهیم ادامه داد: ما در این مركز حمایتی برخی از ابزارها را نیز ابداع كرده ایم، مانند برانكاردهایی برای حمام مددجویان؛ در واقع مددجویان ما در این آسایشگاه یاد می گیرند كه زندگی ادامه دارد و اینجا آخر دنیا نیست.



 تحصیل بازماندگان از مدرسه در آسایشگاه كهریزك

معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه كهریزك همچنین از فعالیت معلمان در این آسایشگاه گفت و خاطرنشان كرد: با تلاش معلمان بازنشسته واحد فرهنگی را ساماندهی كرده ایم و كتابخانه ای با 18هزار جلد اهدایی راه اندازی شده و 2هزار سی دی گویا برای مددجویان نابینا و دیگر مددجویان قابل استفاده است.

وی، تحصیل در آسایشگاه را یكی از فعالیت های بی شمار این مركز برشمرد و گفت: یكی از بخش های این مركز مدرسه است كه در حال حاضر 53 دانش آموز در آن تحصیل می كنند، این دانش آموزان بازماندگان از تحصیل هستند كه رده سنی آنها از 18 سال به بالاتر است. در همین باره باید بگویم كه 17 تن دیگر از دانش آموز این مركز حمایتی در مقاطع كاردانی تا دكتری در رشته های مختلف در حال تحصیل هستند.

پور فهیم همچنین از برگزاری كلاس های قرآن كریم در این آسایشگاه گفت و عنوان كرد: ما به صورت روزانه قرآن آموزی را برای مددجویان جوان و سالمندان داریم كه در رشته های ترتیل، حفظ و مفاهیم و ... در حال فراگیری این آموزه ها هستند.

پرستاران؛ التیام بخش دردهای مددجویان

وی یكی از مسائل مهم در آسایشگاه كهریزك را رسیدگی به سلامت جسمانی مددجویان عنوان كرد و گفت: بحث فیزیوتراپی بخشی است كه در این آسایشگاه بسیار ضروری است، ما از این طریق كمك می كنیم كه دردهای این مددجویان التیام بخشیده شود و آسیب های جسمی و روحی آنها جبران شود كه در  این راستا فیزیوتراپی، كاردرمانی و گفتار درمانی كمك می كنند تا زندگی راحت تری داشته باشند، علاوه بر این فعالیت ها حوزه های توانبخشی، پرستاری، مددكاری اجتماعی تلاش می كنند تا مددجویان این آسایشگاه در رفاه و آرامش باشند.



معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه كهریزك تأكید كرد: آسایشگاه كهریزك جایی برای زندگی كردن است نه زنده ماندن، مددجویی اینجا باید احساس خودباوری كنند، باید زندگی كنند؛ ما در اینجا مددجویی نداریم كه روزانه روی تخت خود بخوابد، بلكه دائما در حال  فعالیت های اجتماعی هستند.

خدمات آسایشگاه در درون خانه های مردم

وی بیان كرد:همه خدمات  ما در این آسایشگاه برای 1750 نفر است؛ در كنار آن از سال 1392 تیم مراقبت در منزل در اینجا شكل گرفته و 380نفر مددجو در مناطق جنوبی و روستاهای حاشیه ای تهران را تحت پوشش خود قرار داده و كلیه خدمات پزشكی، توانبخشی، روانشناسی و پرستاری و...را در منازل آن ها به این مددجویان ارائه می دهیم؛ معتقدیم اگر ما آسایشگاه را به وسعت تمام تهران گسترش دهیم یك عده هستند كه نمی خواهند در این مراكز زندگی كنند و بودن در كنار خانواده حال انسانها را بهتر می كند، با همین نگاه این فعالیت در كهریزك شكل گرفته است.

معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه كهریزك در پایان این گفت وگو به خدمات این مركز حمایتی در ایام محرم اشاره و خاطرنشان كرد: در ایام محرم ما از كمك های مردمی برای این مجموعه استفاده می كنیم، به طوری كه 350 سبد كالا تهیه و به خانواده های مددجویان تحت پوشش مراقبت در منزل اهدا شد.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۰۸:۳۸ - ۱۸/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۲