دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

رابط های مغز انسان و كامپیوتر برای اولین بار كاشته شد
 
بیماران معلول با استفاده از رابط مغز و كامپیوتر می توانند با دیگران راحت تر ارتباط برقرار كنند.
اخیرا یك مخترع  آمریكایی توانست رابط های مغز و كامپیوتر را طراحی كند. براساس گزارش ها، دانشمندان و پزشكان در حال آزمایش این رابط ها بر روی بیماران هستند.

به گزارش سایت digitaltrends، به تازگی یك مخترع ناشناس در حوزه فناوری توانسته رابط های مغزی و كامپیوتر  را تولید كند و برای نخستین بار در مغز انسان بكارد. این رابط ها به پزشكان در حل بسیاری از مشكلات پزشكی كمك به سزایی می كنند.

براساس گزارش ها، Stentrode یك شبكه الكترودی است كه پزشكان توانستند از طریق سیاهرگ گردن بر روی مغز بیماران بكارند. این كاشت بدون سوراخ كردن جمجه و جراحی مغز انجام شد به همین علت پزشكان سراسر دنیا می توانند بدون عمل كاشت رابط را انجام دهند. دانشمندان در حال آزمایش این رابط ها برای امنیت بیماران هستند.

رابط های مغزی همراه با پروتز عصبی، brain.io، سیگنال های Stentrode به صورت بی سیم به یك رابط كامپیوتری منتقل می شوند تا امكان كنترل تلفن هوشمند، تبلت یا رایانه برای بیماران معلول و فلج  را فراهم كنند. 

رابط های مغز و كامپیوتر ب

بیماران در استرالیا برای اولین بار رابط كامپیوتر مغزی Synchron را برای آزمایش BCI دریافت كردند. بیماران پس از 12 ماه استفاده آزمایشی از این رابط ها هیچ عارضه جانبی نداشتند. پس از كاشت و آموزش، افراد معلول می توانند از گوشی های هوشمند استفاده كنند به عنوان مثال برای مخاطب خود در شبكه های اجتماعی پیامی بفرستند یا خرید آنلاین انجام دهند.

 در 6 جولای 2022، اولین بیمار آمریكایی رابط استنترود را دریافت و از طریق این دستگاه سیگنال هایی را به كامپیوتر و گوشی هوشمند ارسال كرد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این فناوری باعث بهبود وضعیت ارتباطی بیماران می شود. همچنین رابط Synchron برای تعداد زیادی از بیماران مقرون به صرفه خواهد بود.

بیشتر بخوانید

- تكامل رابط های مغز و كامپیوتر برای كمك به افراد فلج
   تاریخ: ۲۰:۳۰ - ۱۵/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۹