دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

9 فایده شنا برای سلامتی
 
اگر سایر فعالیت های پرتحرك (مانند دویدن یا تنیس) منجر به آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد به زانو، لگن یا مچ پا شده است، ممكن است به شما گفته شود شنا را امتحان كنید. دكتر جیمز كوتر، استاد ورزش و فیزیولوژی محیطی در دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند، می گوید: «شنا یك گزینه عالی برای افرادی است كه ...
اگر سایر فعالیت های پرتحرك (مانند دویدن یا تنیس) منجر به آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد به زانو، لگن یا مچ پا شده است، ممكن است به شما گفته شود شنا را امتحان كنید. دكتر جیمز كوتر، استاد ورزش و فیزیولوژی محیطی در دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند، می گوید: «شنا یك گزینه عالی برای افرادی است كه مشكلات مفصلی دارند و شكل دیگری از ورزش را برای هر كسی كه به آب مناسب دسترسی دارد، فراهم می كند.

9 فایده شنا برای سلامتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اوری در هلث صرف نظر از سطح تناسب اندام شما، شنا مزایای بالقوه زیادی برای سلامتی دارد.

این مزایا به محض پریدن به داخل استخر شروع می شود و از زمانی كه استخر را ترك می كنید بیشتر می شود.

اندرو پاور، متخصص سلامت آب در Swim England،می گوید: «خواص منحصر به فرد آب فواید فیزیكی فوری دارد، مانند تعدیل درد.تحقیقات نه تنها كوتاه مدت بلكه بلندمدت را نیز نشان داده است. مزایایی برای سلامت روان، با مزایای بلندمدت از جمله كاهش بالقوه خطر مرگ زودهنگام، حمایت از پیری سالم، و دادن راه دیگری برای ورزش به افرادی كه فعالیت در خشكی برایشان دشوار است.

چقدر باید شنا كنید تا از مزایای آن بهره مند شوید؟ پاور می گوید هر شنا (یا سایر فعالیت های بدنی) بهتر از هیچ كاری است، اما هر چه بیشتر شنا كنید از مزایای بیشتری برخوردار خواهید شد.

دستورالعمل های فعالیت بدنی برای آمریكایی ها (PDF) به بزرگسالان توصیه می كند حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط هر هفته انجام دهند، به علاوه دو بار در هفته ورزش های تقویت كننده عضلات را انجام دهند.

اگر می خواهید از شنا به عنوان ورزش خود استفاده كنید، سعی كنید تا 30 دقیقه سه بار در هفته شنا كنید و از روزهای دیگر هفته برای انجام سایر ورزش ها مانند تمرین مقاومتی و پیاده روی استفاده كنید.

اما اگر در شنا تازه كار هستید، آهسته شروع كنید. . اگر خیلی سریع انجام دهید، ممكن است آسیب ببینید . سه علامتی كه باید مراقب آن باشید كه نشان می دهد شما یك آسیب احتمالی در مقابل درد طبیعی بعد از ورزش دارید می تواند شامل موارد زیر باشد:

- دردی كه بیش از 72 ساعت طول بكشد
- دردی كه حاد و ناگهانی است
- دردی كه ضربان دار یا تپشی است

1. شنا باعث میشود طولانی تر زندگی كنید مطالعات نشان می دهد كه ورزش منظم، از جمله شنا، ممكن است طول عمر شما را افزایش دهد. بر اساس گزارشی كه در سال 2017 توسط Swim England انجام شد، شناگران در مقایسه با افرادی كه شنا نمی كنند، 28 درصد كمتر در معرض خطر مرگ زودرس و 41 درصد كمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و سكته قرار داشتند.

2. شنا می تواند به لاغری شما كمك كند شنا یك تمرین برای كل بدن است.شنا همه بدن را درگیر می كند، از بازوها، شانه ها و پاها گرفته تا مركز بدن و پشت. این بدان معناست كه شما از مزایای متابولیك زیادی برای قلب خود بهره مند می شوید.

به گفته دانشكده پزشكی هاروارد، یك فرد 155 پوندی در یك ساعت می تواند حدود 432 كالری را با شنا در مقابل حدود 266 كالری با سرعت متوسط بسوزاند. مطالعه ای كه در سال 2021 در BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation منتشر شد، نشان داد كه 16 هفته شنا منجر به كاهش قابل توجه چربی بدن و BMI شد.

3. شنا سلامت قلب را تقویت می كند مانند سایر اشكال ورزش هوازی، شنا می تواند آمادگی قلبی عروقی شما را بهبود بخشد. برایان جی كراباك، MD، استاد بالینی توانبخشی، ارتوپدی و پزشكی ورزشی در دانشكده پزشكی دانشگاه واشنگتن می گوید: «شنا به قلب اجازه می دهد قوی تر شود و ریه ها در استفاده از اكسیژن كارآمدتر شوند. پزشك تیم شنای ایالات متحده آمریكا.

تحقیقات نشان می دهد كه شنا با بهبود فشار خون، فشار خون و سایر نشانگرهای سلامت قلب و عروق مرتبط است.

4. شنا ریه های شما را تقویت می كند اگر برای شما بیماری ریوی مانند آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه تشخیص داده شده است، ممكن است دوست داشته باشید كه بشنوید كه تقویت ریه ها یكی از بزرگترین قواید شنا هستند.

شنا ماهیچه های درگیر با تنفس را تمرین می دهد، به این معنی كه می تواند حجم ریه را افزایش دهد و به تكنیك تنفس كمك كند. به علاوه، اگر آسم دارید، استخر یك محیط ورزشی ایده آل را فراهم می كند، زیرا مرطوب، گرم و معمولاً محیطی با گرده كم است.

اما اگر یك بیماری ریوی یا بیماری دیگری دارید كه می تواند در توانایی شما برای ورزش اختلال ایجاد كند، قبل از شروع روتین شنا با پزشك خود مشورت كنید.

5. شنا قدرت مغز را تقویت كند ورزش به طور كلی با بهبود شناخت مرتبط است، اما هنگامی كه محققان فواید خاص شنا را بر روی شناخت مطالعه كردند، به یك مزیت منحصر به فرد پی بردند.

در یك مطالعه كوچك ، شركت كنندگانی كه 20 دقیقه شنا با شدت متوسط انجام دادند، اطلاعات بصری را پردازش كردند و در تست های شناختی كه درست قبل و بلافاصله بعد از شنا انجام شد، سریع تر پاسخ دادند.

اگرچه این یك تأثیر كوچك است (به طور متوسط حدود 4 درصد)، این واقعیت كه تمرین تنها پس از یك بار تفاوت قابل اندازه گیری ایجاد كرد، قابل توجه است. مطالعه دیگری شنا را با بهبود حافظه كوتاه مدت و بلندمدت در موش ها مرتبط دانست.

هر دو مطالعه تا حدودی مقدماتی هستند (با توجه به اندازه و اینكه مطالعه دوم یك مطالعه حیوانی بود)، اما محققان هر دو به این نتیجه رسیدند كه داده ها نشان می دهند كه مطالعه بیشتر ضروری است.

6. تمرین در آب شما را در روحیه بهتری قرار می دهد همه ورزش ها می توانند یك تقویت كننده خلق و خو باشند. اما مطالعه ای كه در سال 2003 در مجله روانشناسی منتشر شد، نشان داد كه یك جلسه شنا حتی بیشتر از یك جلسه رقص هوازی خلق و خوی را بهبود می بخشد (پیشرفت های مشابهی در خلق و خوی با یوگا و حركت فلدنكرایس، تمرین آگاهی بدن، در جمعیت مرتبط بود.).

به دلیل ترشح مواد شیمیایی شادی در مغز، به ویژه اندورفین دوپامین و سروتونین، شنای منظم می تواند استرس را كاهش دهد، اضطراب را كاهش دهد و با افسردگی مقابله كند.

7. شنا ممكن است به خواب شما كمك كند بهبود خواب مزیت پایبندی به تقریباً هر برنامه ورزشی است و این شامل شنا می شود.ورزش به تنظیم مجدد ساعت داخلی بدن و بازیابی ریتم طبیعی شبانه روزی شما كمك می كند.

بر اساس نظرسنجی خواب در آمریكا در سال 2013 بنیاد ملی خواب (PDF)، كه بر خواب و ورزش متمركز بود، افرادی كه در تمرینات هوازی شركت كردند، خواب بهتری را گزارش كردند. 76 تا 83 درصد از كسانی كه ورزش سبك، متوسط یا شدید انجام دادند، در مقایسه با 56 درصد از افرادی كه ورزش نمی كردند، كیفیت خواب بسیار خوب یا نسبتاً خوبی را گزارش كردند. در این نظرسنجی، شنا به عنوان یك نوع فعالیت هوازی شدید طبقه بندی شد. علاوه بر این، ورزشكاران زمان بیشتری را در خواب عمیق ترمیمی سپری می كنند.

8. شنا به كاهش درد مزمن كمك می كند شرایطی مانند آرتریت و فیبرومیالژیا اغلب با كاهش تحرك و در بسیاری از موارد درد كوتاه مدت یا طولانی مدت همراه است. اینجاست كه شنا می تواند به شما كمك كند. نشان داده شده است كه طیف وسیعی از فعالیت های آبی (از جمله شنا) به افراد مبتلا به شرایط اسكلتی عضلانی كمك می كند تا عملكرد فیزیكی و كیفیت زندگی را بهبود بخشند.

یك مطالعه نشان داد كه در افراد مبتلا به آرتروز، یك برنامه سه ماهه شنا (شركت كنندگان سه روز در هفته به مدت 45 دقیقه شنا كردند) منجر به كاهش درد و سفتی، و همچنین بهبود قدرت عضلانی.

د شناور بودن آب مقاومت را افزایش می دهد (تمرینات آبی را چالش برانگیز می كند)، اما در عین حال تاثیر كم دارد. و اگر سفتی یا درد مفاصل دارید این ایده آل است. اگر فیبرومیالژیا یا درد شدیدتری دارید، فیزیوتراپی در آب را در نظر بگیرید تا به شما كمك كند.

9. شنا برای سلامت استخوان مفید است تقریباً 54 میلیون آمریكایی پوكی استخوان یا توده استخوانی كم دارند كه خطر ابتلا به پوكی استخوان را افزایش می دهد .در حالی كه تمرینات مقاومتی و فعالیت های پرتحرك همیشه استاندارد طلایی برای بهبود تراكم استخوان بوده است، شنا (اگر به اندازه كافی آن را انجام دهید) ممكن است به شما كمك كند.

بررسی منتشر شده در سال 2020 در BioMed Research International نشان داد كه سه تا شش ساعت شنا در هفته باعث بهبود تراكم استخوان در زنان یائسه، به ویژه در میان شناگران طولانی مدت می شود.
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۸:۲۸ - ۲۴/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۲۰۵