دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

حمایت از برنامه های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
مشاور وزیر و مدیركل حوزه وزارتی وزارت بهداشت در جمع هیات رییسه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، بر حمایت همه جانبه از برنامه های این دانشگاه تاكید كرد.
سیدمحمد پورحسینی در جمع هیات رییسه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: در سال های گذشته، به عنوان اولین مسئول بسیج جامعه پزشكی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، خدمت كردم و دیدار امروز با اساتید بسیجی را دیداری دوستانه و افتخاری برای خود محسوب می كنم.

وی افزود: هرچند كه دانشگاه رشد و پیشرفت چشمگیری طی سال های اخیر داشته، اما به واسطه سابقه همكاری كه در سال های گذشته با این دانشگاه داشتم، نسبت به ویژگی های منحصربفرد آن آگاهی دارم و پیشرو بودن این دانشگاه در حوزه های توانبخشی و سلامت اجتماعی و خدماتی كه در دوران شیوع كووید ارائه داد، نشان دهنده جایگاه و اهمیت خدمات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی است.

پورحسینی گفت: با توجه به بافت جمعیتی و رشد جمعیت سالمندی كه سبب شده در آینده، یك سوم جمعیت كشور به سالمندی برسد و هر سالمند چند بیماری مزمن خواهند داشت كه باید مورد رسیدگی قرار بگیرد و لذا، اهمیت فعالیت دانشگاه علوم توانبخشی و مراكز تابعه آن دو چندان خواهد شد.

وی همچنین انجام پژوهش های كاربردی، رشد فعالیت های دانش بنیان كه كشور به سمت آن می رود، خدمات سلامت اجتماعی، راه اندازی اولین دانشكده سلامت اجتماعی در این دانشگاه و تاسیس رشته های بین رشته ای به ویژه تركیب رشته های حوزه سلامت با علوم انسانی را نیاز امروز جامعه و راهگشای مسائل كشور خواند.

به گفته مدیركل حوزه وزارتی بهداشت، سرمایه اصلی این دانشگاه، وجود اعضای هیات علمی، نیروی انسانی متخصص، زبده و كارآمد، همكاری و همدلی مسئولان با یكدیگر و حضور چهار رییس اسبق دانشگاه در تركیب هیات رییسه و استفاده از تجربیات آنان است.

پورحسینی ادامه داد: برای پیشرفت و اجرای برنامه های دانشگاه و تامین منابع مورد نیاز برای پیشبرد پروژه های عمرانی آن، از هیچ كوششی دریغ نخواهیم كرد.

حمیدرضا خانكه، رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز در این نشست عنوان كرد: حوزه های توانبخشی و سلامت اجتماعی نیازمند متولی مشخص در وزارت بهداشت هستند.

وی، وجود تولیت مشخص برای حوزه های توانبخشی و سلامت اجتماعی در وزارت بهداشت را از ضروریات عنوان كرده و در مورد اهمیت آن برای اجرای برنامه های كلان و پاسخگویی به جمعیت عظیم نیازمندان به این حوزه ها، گفت: هم اكنون حدود 30 میلیون نفر از جمعیت كشور، نیازمند خدمات توانبخشی است و بیش از 15 میلیون نفر، افراد دارای معلولیت هستند و 25 درصد جمعیت كشور از وسائل كمك توانبخشی استفاده می كنند.

خانكه گفت: سالمندان كشور نیز فعلا 10 درصد جمعیت كشور را تشكیل می دهند كه تا 20 سال آینده به 25 درصد می رسند و این درحالی است كه همه نیازمندان به خدمات توانبخشی در اقصی نقاط كشور، دسترسی به این خدمات ندارند.

 او افزود: تربیت نیروی متخصص برای ارائه خدمات حوزه توانبخشی، كافی نیست و عملا متخصصان این حوزه به دلیل شرایط مناسب تر در بخش خصوصی، بیشتر جذب بخش خصوصی می شوند و مراكز دولتی با كمبود نیروی انسانی برای ارائه این خدمات مواجه هستند. پیشنهاد می شود كه در مناطق آمایشی و محروم كشور، تربیت نیروی متخصص حوزه توانبخشی داشته باشیم.

وی، «اجباری شدن طرح خدمات توانبخشی برای فارغ التحصیلان این حوزه و دسترسی ساكنان مناطق محروم به این خدمات، پوشش بیمه ای كافی كه پاسخگوی همه نیاز بیماران باشد» را از دیگر مسائل حوزه توانبخشی ذكر كرد.

رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، سهم توانبخشی از منابع مالی كشور را تقریبا صفر خواند و افزود: كمبود تخت توانبخشی و سلامت روان در كل كشور نیز از دیگر مشكلات این حوزه است كه پیشنهاد شده است، پنج درصد تخت های همه بیمارستان های عمومی كشور، به ارائه خدمات توانبخشی اختصاص یابد.

وی در این نشست ضمن تشریح تاریخچه 30 ساله دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، از مهمترین فعالیت های علمی و تولید شواهد علمی توسط اعضای هیات علمی این دانشگاه كه در پایگاه های معتبر اطلاع رسانی بین المللی نیز انعكاس داشته است، سخن گفت.

خانكه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را دانشگاهی متفاوت با سه ماموریت مشخص در حوزه های توانبخشی و سلامت اجتماعی و روانی ذكر كرد و محور آموزش دانشگاه را بر تحصیلات تكمیلی استوار دانست.

وی افزود: از حدود دو هزار دانشجوی این دانشگاه، هم اكنون بیش از 60 درصد آنان در مقاطع تحصیلات تكمیلی در 23 گروه آموزشی و 8 مركز تحقیقات اشتغال دارند.

رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، به منابع بسیار محدود و عدم درآمدزایی مراكز درمانی تابعه این دانشگاه اشاره كرد و تامین اعتبارات لازم برای تسریع در تكمیل و اتمام برخی از پروژه های عمرانی مربوط به مراكز درمانی با 70 تا 90 درصد پیشرفت را ضروری دانست.

وی بیان كرد: افتتاح اولین دانشكده سلامت اجتماعی در این دانشگاه، مركز جامع توانبخشی نشاط كه براساس تفاهم نامه با بنیاد شهید آماده بهره برداری است و مركز خیّرساز ایثار در مركز روانپزشكی رازی، از برنامه ها و پروژه های عمرانی آماده بهره برداری در هفته دولت هستند.

 خانكه، راه اندازی دانشكده های سلامت روان و علوم توانبخشی و همچنین، پژوهشكده های سیاستگذاری توانبخشی و سلامت روانی و اجتماعی، راه اندازی دانشكده توانبخشی و سلامت اجتماعی اردكان یزد و توسعه مركز تحقیقات سالمندی اردكان كه به همكاری دانشگاه ما نیاز دارد، احداث خوابگاه متاهلین برای دانشجویان و احداث بیمارستان اخوان را از دیگر پروژه های در دست اجرا برشمرد.
   تاریخ: ۱۹:۳۵ - ۲۴/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۶۸