دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

افزایش قیمت دارو تخلف است
 
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینكه 812 هزار نفر در حاشیه شهرها بیمه رایگان شدند گفت: در سال 1401 در مجموع 6 میلیون نفر تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند. به گزارش مهر، محمد مهدی ناصحی در نشست خبری روز یكشنبه گفت: یكی از اركان جامعه سلامت است كه در كنار امنیت قرار دارد كه خبرنگاران می ...
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینكه 812 هزار نفر در حاشیه شهرها بیمه رایگان شدند گفت: در سال 1401 در مجموع 6 میلیون نفر تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند.
به گزارش مهر، محمد مهدی ناصحی در نشست خبری روز یكشنبه گفت: یكی از اركان جامعه سلامت است كه در كنار امنیت قرار دارد كه خبرنگاران می توانند در این زمینه كمك كننده باشند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: با توجه محدودیت منابع در همه كشورها و ایران بیمه سلامت كار مهمی را در تامین سلامت آحاد جامعه بر عهده دارد بخصوص 3 دهك پایین جامعه روستاییان و عشایر و …بیمه همگانی كه در این خصوص اقدام می شود.
ناصحی اظهار كرد: 5 صندوق تحت پوشش بیمه سلامت است و 20 هزار میلیارد تومان كمتر از هزینه ها ارائه خدمت می كنیم البته كمبودهایی داریم كه در صدد رفع آن هستیم.
وی گفت: از سال گذشته تا كنون 812 هزار در حاشیه شهرها بیمه رایگان شدند و همچنین بیمه رایگان 3 دهك جامعه با 6 هزار میلیارد تومان كه در حال تخصیص است انجام شده است و در سال 1401، در مجموع 6 میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.
وی افزود: صندوق بیمه همگانی بیشتر در بخش های دولتی كاربرد دارد و 90 درصد هزینه بستری و 70 درصد هزینه سرپایی تامین می شود.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینكه در بحث خدمات، خدمات ما افزایش یافته و داروهای بیشتری تحت پوشش بیمه قرار گرفتند گفت: از 366 قلم دارو با پرداخت ما به التفاوت ارز، مابقی مراحل قانونی برای پرداخت ها در حال انجام است و در فاز اول 27 قلم دارو به محض ابلاغ اجرایی خواهد شد كه داروهای بسیار مهمی در بیماری های زمینه ای از جمله دیابت و قلبی هستند.
وی افزود: برای مددجویان تحت پوشش كمیته امداد و بهزیستی هزینه بستری را به صفر رساندیم و آنها در مراجعه به مراكز دولتی هیچ هزینه بستری پرداخت نمی كنند و در بخش سرپایی هم 15 درصد كاهش پرداختی داشتند. در بخش فیزیوتراپی سقف خدمات و ریالی برداشته شده است. در داروخانه ها سقف ریالی را برداشتیم تا با اجرای طرح دارویاری دچار مشكل نشوند.
ناصحی به طرح دارویار اشاره كرد و گفت: در این طرح بیمه سلامت در كنار اركان های دیگر مشاركت دارد و مابه التفاوت ارز پرداخت شده است و نباید افزایش قیمت در دارو داشته باشیم و اگر شود تخلف رخ داده و باید اطلاع داده شود.
به گفته وی، مردم موارد تخلف را به شماره 1666 گزارش دهند. نه در داروهای بدون نسخه و نه سایر داروها نباید افزایش قیمت داشته باشیم. تفاوت قیمت ها جبران شده است. حتی با پوشش بیشتر برخی داروهای داخلی، دارویی را تحت پوشش بردیم كه 50 درصد بازار تقاضا داشت پس قیمت برخی داروها حتی كمتر هم خواهد شد و در نتیجه دارویی كه عرضه می شود قیمت پایین تری خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: در طرح دارویار به مرور 366 قلم دارو كه نسبتاً كم عارضه و جدید هستند تحت پوشش بیمه قرار می گیرند و با داروهای قبلی كه كم اثر بودند جایگزین می شوند.
وی به منابع طرح دارویار اشاره كرد و افزود: 4 هزار میلیارد تومان برای شروع طرح به سازمان های بیمه گر اختصاص یافته كه 1,300 میلیارد تومان به بیمه سلامت و 2,500 میلیارد تومان به تامین اجتماعی و مابقی اعتبار نیز به بیمه نیروهای مسلح پرداخت شده است. ناصحی گفت: كل بودجه طرح دارویار 73 میلیارد تومان بوده كه برای آغاز طرح 1 میلیارد دلار داده شده است و مابقی بودجه براساس عملكرد به بیمه ها اختصاص داده می شود.
وی در خصوص پرداخت مطالبات مراكز درمانی افزود: پرداختی های ما به روز است و مطالبات موسسات خصوصی تا پایان خرداد پرداخت شده و تمام هزینه های نسخه نویسی الكترونیك و دارویار تا پایان تیرماه پرداخت شده است.
وی با اشاره به اینكه 18 ماه است كه پرداخت های ما به مراكز دولتی و خصوصی به روز شده است، گفت: در سال جاری بدهی به مراكز نداریم و خدمات به بیماران اوتیسم بیشتر شده است. به گفته وی، با اقدامات انجام شده توانستیم 3 هزار میلیارد تومان از زیان انباشته خود را كم كنیم و بدهی كه از سال 96 داشتیم پرداخت كردیم و هم اكنون به موسسات بدهی نداریم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: براساس قانون اجازه نداریم از اعتبار طرح دارویار برای تامین داروی سایر بیماران خاص استفاده كنیم.
وی در خصوص هزینه درمان ناباروری گفت: در بخش دولتی هزینه های ناباروری پوشش 90 درصدی داده می شود و در بخش خصوصی نیز 90 درصد تعرفه بخش دولتی پرداخت می شود كه فاصله ای ایجاد كرده و پرداختی مردم بیشتر شده و كمتر استقبال می شود به همین دلیل تلاش ما این بود كه 70 درصد هزینه های بخش خصوصی پرداخت شود كه هنوز این موضوع محقق نشده است.
وی گفت: براساس اعتباری كه سازمان برنامه و بودجه به ما تخصیص داده، از ابتدای سال تاكنون 177 میلیارد تومان در بخش ناباروری بیمه سلامت هزینه شده است.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت افزود: كل اعتبار امسال برای درمان ناباروری 750 میلیارد تومان است.
منبع خبر:
روزنامه ابتكار
   تاریخ: ۰۹:۱۵ - ۲۴/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۲