دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

رونمایی از نخستین سامانه های پرتودهی ساخت داخل
 
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در روز های آینده نخستین سامانه های پرتودهی ساخت داخل، رونمایی خواهد شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد؛
رونمایی از نخستین سامانه های پرتودهی ساخت داخل
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در روز های آینده نخستین سامانه های پرتودهی ساخت داخل، رونمایی خواهد شد.
رونمایی از نخستین سامانه های پرتودهی ساخت داخل طی روزهای آتیمحمد اسلامی در حاشیه امضای تفاهم نامه با رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزای صدا و سیما، درباره نحوه حمایت سازمان انرژی اتمی از شركت های دانش بنیان بنیاد شهید گفت: پیشرفت های حوزه فناوری باید در خدمت جامعه و اقتصاد كشور و توسعه اجتماعی قرار گیرد و بنیاد شهید با داشتن ظرفیت های متنوع و جامعه بزرگ ایثارگران، نخبگان زیادی دارند و چندین شركت دانش بنیان را ایجاد كرده اند.

وی افزود: در پژوهشگاه و مراكز تحقیقاتی سازمان انرژی اتمی از تحقیقات نتیجه گرا حمایت می كنیم و پژوهشی كه مسئله محور است قطعا به سمت تجاری سازی می رود. ما در بخش های مختلف سازمان، با پیشرفت هایی در زمینه رادیودارو ها و مشتقات آب سنگین مواجهیم كه در حوزه بهداشت و درمان مورد بهره برداری قرار می گیرد و سیستم های اندازه گیری در بخش ابزار دقیق اتمی، در صنایع گوناگون استفاده می شود. همچنین دامنه وسیعی از صنایع از دستاورد های دانش بنیانی ها استفاده می كنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: فرصت انعقاد تفاهم نامه و تعامل با بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ما شرایطی را فراهم كرد تابتوانیم منسجم تر و با برنامه تر حركت كنیم و بتوانیم نتیجه تاثیرات اجرایی بعضی از دستاورد های خود را زودتر ببینیم؛ به خصوص در بخش توانبخشی و بهداشت و درمان كه دامنه وسیعی است.

معاون رئیس جمهور درباره سامانه های پرتودهی گفت: یكی از كسری های خدمت ما عقب ماندگی در استفاده از ظرفیت پرتودهی در حوزه مواد غذایی و كشاورزی است.

وی افزود: سعی كردیم كار مطالعاتی را با برنامه منسجم دنبال كنیم و وارد اجرا شویم. از ان جایی كه این تجهیزات را به ما نمی فروشند به طراحی و ساخت در داخل روی آوردیم و طی روز های آینده، نخستین سامانه های پرتودهی ساخت داخل و رونمایی خواهیم كرد.

اسلامی افزود: 12 قطب پرتودهی در كشور طراحی شد كه با مشاركت استان ها و سرمایه گذاران بخش خصوصی موضوع را دنبال می كنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: فرآیند قطب های پرتودهی موجب می شود كه برای اولین بار، مزیت های فناوری هسته ای برای مردم تعریف شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: گستره كشور ما باید پوشش فراگیری برای پرتو دهی ایجاد كند تا از این طریق آفت های وارده به مواد و محصولات كشاورزی كم شود كه دستاورد بزرگی برای سلامت جامعه است و از طرف دیگر انبارمانی و ظرفیت نگهداری این مواد هم بیشتر شود.

اسلامی گفت: در حوزه پلاسما، آفت زدایی و سم زدایی هم در حال سرمایه گذاری روی اولین مراكزمان هستیم كه به زودی طرح های آن شروع می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: حداقل خاصیت این اقدام این است كه در آینده و دوره ای 10 ساله، از ضایعات 30 درصدی مواد كشاورزی و غذایی كه حجم بسیار بالایی است كاسته می شود.
   تاریخ: ۱۹:۱۸ - ۲۳/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۶