دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

با نسخه پزشك، افزایش قیمت دارو نداریم
 
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، وضعیت پوشش های بیمه ای در صندوق های مختلف این سازمان بیمه گر و همچنین وضعیت قیمت دارو با اجرای طرح دارویاری را تشریح كرد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، وضعیت پوشش های بیمه ای در صندوق های مختلف این سازمان بیمه گر و همچنین وضعیت قیمت دارو با اجرای طرح دارویاری را تشریح كرد.
به گزارش سپید، محمدمهدی ناصحی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: «سازمان بیمه سلامت برای تامین مالی هزینه های درمانی مردم با توجه به محدودیت منابع در همه كشورها بویژه كشور ما كار مهمی در تامین سلامت آحاد جامعه بویژه افراد كمتر برخوردار در سه دهك پایین جامعه دارد كه توفیق داشتیم امسال اقدامات مرتبط با بیمه این افراد را انجام دهیم.»

وی ادامه داد: «در زمینه بیمه رایگان سه دهك پایین، عشایر و بیمه همگانی كه عمدتا نیازمند كمك دولت هستند توفیق مناسبی در صندوق روستاییان و عشایر و صندوق همگانی در سال جاری داشتیم. صندوق دیگر ما صندوق بیمه كاركنان دولت است كه با توجه به نقش كاركنان دولت بسیار مهم است. در صندوق سایر اقشار، خانواده معظم شهدا، اتباع، مددجویان كمیته امداد، خانواده زندانیان و... همه در این صندوق هستند. در صندوق بیمه ایرانیان نیز خدمات خویش فرما ارائه می شود.»

وی افزود: «شاید اگر سرانه مصوب قانون را حساب كنیم بودجه حداقل 20 هزار میلیارد تومان كمتر از منابعی است كه باید ارائه خدمت كنیم و قطعا نقصان هایی در پرداخت ها و تامین مالی داریم اما با توجه به همكاری سازمان برنامه و بودجه این مشكلات در حال برطرف شدن است و خوشبختانه مدتی است اعتبارات ما به موقع پرداخت می شود.»

وی ادامه داد: «پوشش همگانی بیمه در سه مقوله می گنجد. پوشش جمعیتی، پوشش خدمات و پوشش مالی مردم در این زمینه است. در بحث پوشش جمعیتی خوشبختانه از سال قبل در مناطق آسیب پذیر اقدامات را آغاز كردیم تا این گام مهم برداشته شود. پوشش جمعیت تاكنون حدود 812 هزارنفر جمعیت در حاشیه شهرها را بیمه كردیم و به دل جمعیت رفتیم. در كنار این كار مهم قانون گذار امر مهم بیمه رایگان سه دهك پایین جامعه را با تامین منابع 6000 میلیارد تومانی دنبال كرده است و تخصیص ها در حال اجرا است تا با این مبالغ بیمه رایگان با بیمه 5 میلیون و 400 هزارنفر انجام شود كه با احتساب آن 812 هزارنفر، در حال حاضر بیش از 6 میلیون نفر از جمعیت ما در سال 1401 بیمه شدند.»

ناصحی بیان كرد: «صندوق بیمه همگانی در بخش های دولتی درمان بیشتر كاربرد دارد. در بخش بستری 90 درصد و در بخش سرپایی 70 درصد پوشش بیمه ای در این صندوق برقرار است. پس مراجعه افراد این صندوق به بخش خصوصی سبب تحمیل هزینه به آنها خواهد شد؛ البته گام هایی برداشتیم تا بیمه شدگان این صندوق بتوانند در بخش سرپایی هم از بخش خصوصی استفاده كنند و این طرح آزمایشی در شهر سراوان اجرایی شده است.»

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: «در بحث خدمات، خدمات ما اضافه شده و داروهای بیشتری تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و از 366 قلم دارو با پرداخت مابه التفاوت ارز، مابقی مراحل قانونی برای پرداخت ها در حال انجام است و در فاز اول 27 قلم دارو به محض ابلاغ اجرایی خواهد شد كه داروهای بسیار مهمی در بیماری های زمینه ای از جمله دیابت هستند.»

وی تاكید كرد: «برای عزیزان تحت پوشش كمیته امداد و بهزیستی هزینه بستری را به صفر رساندیم و در مراجعه به مراكز دولتی هیچ هزینه بستری پرداخت نمی كنند و در بخش سرپایی هم 15 درصد كاهش پرداختی داشتند. در بخش فیزیوتراپی سقف خدمات و ریالی برداشته شده است. در داروخانه ها سقف ریالی را برداشتیم تا با اجرای طرح دارویاری دچار مشكل نشوند.»

وی طرح دارویاری را طرحی مهم دانست و اظهار كرد: «قیمت تمام شده محاسبه شده كه توسط سازمان غذا و دارو اعلام شد همان شب اجرای طرح در سامانه ها بارگذاری شد و این مابه التفاوت ارز پرداخت شده و نباید افزایش قیمتی در این زمینه داشته باشیم. هرگونه افزایش قیمت برای بیماران و با ارائه نسخه پزشك، تخلف است و مردم موارد تخلف را به شماره 1666 گزارش دهند. نه در داروهای بدون نسخه( otc ) و نه سایر داروها نباید افزایش قیمت داشته باشیم. تفاوت قیمت جبران شده است. حتی با پوشش بیشتر برخی داروهای داخلی دارویی را تحت پوشش بردیم كه 50 درصد بازار تقاضا داشت پس قیمت برخی داروها حتی كم تر هم خواهد شد و در نتیجه دارویی كه عرضه می شود قیمت پایین تری خواهد داشت.»

ناصحی درباره نسخه نویسی الكترونیك تصریح كرد: «در زمینه نسخه الكترونیك جامعیت سامانه های ما سبب شد طرح ساماندهی دارو در این زمینه با قابلیت همین نرم افزارها فایده بخش باشد، اگر سامانه ها نبود این كار مهم قابل اجرا نبود. در كنار آن وزارت بهداشت هم برنامه هایی برای تكمیل پرونده الكترونیك سلامت دارد. امیدواریم این طرح و پزشكی خانواده همین امسال اجرایی شود.»

ناصحی گفت: «مدت ها است كه پرداخت های ما به موسسات طرف قرارداد بروز است و تقریبا تمام موسسات پزشكی دولتی و خصوصی را تا پایان خردادماه پرداخت كردیم. در زمینه پرداخت الكترونیك و پرداخت های طرح دارویاری هم تا پایان تیرماه انجام شده است و این گام مهمی بود و تقریبا 18 ماه است پرداخت های مناسب و بروزی داشتیم.»

وی افزود: «توجهی به حوزه پیشگیری و مراقبت اولیه داریم و در صندوق بیمه همگانی به عنوان گام مهم به آنها فكر كرده ایم.»

ادامه دارد...
منبع خبر:
روزنامه سپید
   تاریخ: ۱۴:۰۵ - ۲۳/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۰