دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

ارتباط منسجم دانشگاه ها با دانش آموختگان منجر به انتقال تجربه می شود
 
مدیر كل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم گفت: ارتباط منسجم دانشگاه ها با دانش آموختگان می تواند به انتقال تجارب آن ها منجر شود.
مدیر كل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم گفت: ارتباط منسجم دانشگاه ها با دانش آموختگان می تواند به انتقال تجارب آن ها منجر شود.

ارتباط منسجم دانشگاه ها با دانش آموختگان منجر به انتقال تجربه می شود
محمد سعید سیف، مدیر كل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم اظهار كرد: بدون شك منابع انسانی یكی از مهمترین عوامل در تحول و توسعه جوامع بشری محسوب می شود.

او افزود: هر قدر توانمندسازی نیروی انسانی در طول دوران تحصیل افزایش یابد، اشتغال و اثربخشی موثر نیروی كار نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت؛ بر همین اساس مباحث مربوط به كیفیت و توانمندی نیرو ی انسانی همواره از مهمترین دغدغه های فكری افراد جامعه و دولت های آن ها بوده است.

سیف تصریح كرد: با توجه به فضای كسب و كار تحولات آموزش عالی و رشد و توسعه كمی موسسات دانشگاهی در چند دهه اخیر شاهد وجود چالش های متعددی در زمینه اشتغال نیروی كار دانش آموختگان بوده است. از یك سو نرخ بالای بیكاری در سال های اخیر افزایش نیرو های دانشگاهی بیكار را در بر داشته و از سوی دیگر معضلات اجتماعی و اقتصادی دیگری را نیز برای جامعه به دنبال داشته است.

مدیركل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم ادامه داد: خط مشی ها و رویكرد های حاكم بر نظام آموزش عالی كشور و ضرورت توجه بیشتر نیاز های بازار كار و توانمندی های شغلی دانش آموختگان نقش مهمی در این موضوع خواهد داشت. برهمین اساس پایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان یكی از مهمترین نیاز هایی است كه در برنامه ریزی های علمی، اقتصادی، اجتماعی و توسعه پایدار كشور حائز اهمیت است و به جرئت می توان گفت كه برنامه های آتی بدون توجه به نیاز های اقتصادی و تقاضا های اجتماعی نمی تواند بهره وری مناسبی در كشور ایجاد كند.

او بیان اینكه اساس دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراكز آموزش عالی كشور به عنوان متولیان اصلی آموزش عالی از سال 1397 در طرح پایش اشتغال دانش آموختگان فعال شده است، تاكید كرد: این مراكز باید با جمع آوری اطلاعات تصمیم گیری های درست انجام دهند. با توجه به این آمار می توان تمامی برنامه ها را در راستای توانمندسازی دانشجویان بر اساس رشته و مقاطع مختلف تحصیلی و همچنین تنظیم حوزه آموزش و پژوهش دانشگاه ها متناسب با نیاز بازار كار انجام داد.

توجه ویژه دانشگاه ها به رصد اشتغال دانش آموختگان

سیف تصریح كرد: با بررسی میزان اشتغال رشته های مختلف دانشگاهی توسط هر دانشگاه می توان اهمیت و توجه هر چه بیشتر دانشگاه ها را به مسئله اشتغال، سیاست های مناسب مرتبط با پذیرش دانشجو، توسعه رشته های جدید و همچنین بهبود فعالیت های ارتباط با صنعت و مهارت افزایی را رقم زد.

او گفت: بر اساس این پایش، میزان اشتغال بر مبنای مناطق مختلف پژوهشی و فناوری كشور قابل دسترسی بوده و می توان برنامه ریزی مناسب به دولت و نهاد های سیاست گذار در مناطق با اشتغال كم را دنبال كرد. همچنین با استمرار در روند اجرای این طرح می توان شاهد دستاورد های مفیدی در عرصه دانشگاهی باشیم و به تدریج تعادل مناسبی بین عرضه و تقاضا و بهبود تعاملی پیشرفته در تمامی رشته ها در سطح كشور برقرار كنیم.

مدیركل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم اضافه كرد: علاوه بر این دستاورد ها ارتباط منسجم دانشگاه ها با دانش آموختگان می تواند به انتقال تجارب آن ها منجر شود و نتایج مفیدی را در بر داشته باشد؛ همچنین ارتباط زمینه ساز باعث هم افزایی هر چه بیشتر خواهد شد به عبارت دیگر جامعه دانش آموختگان هر دانشگاه می تواند علاوه بر كمك به اجرای مسئولیت های اجتماعی دانشگاه ها مرجع مناسبی برای ارزیابی و آسیب شناسی روند ها و برنامه های موجود باشند.

سیف ادامه داد: مجموعه حاضر تحلیل اطلاعات دانشگاه ها پژوهشگاه ها و مراكز آموزش عالی دولتی و غیردولتی است كه از تعداد 85 گزارش ارسالی تهیه شده است. امیدواریم كه با همكاری مستمر تمامی دانشگاه ها، پژوهشگاه و مركز آموزش عالی شاهد اثر بخشی نتایج این طرح باشیم.

این مقام مسئول بیان كرد: آگاهی از وضعیت اشتغال دانش آموختگان نظام آموزش عالی كشور نقش مهم و بسزایی در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های آتی كشور دارد.

او ادامه داد: گزارش سالانه میزان اشتغال پذیری دانش آموختگان هر دانشگاه پژوهشگاه و موسسه آموزش عالی می تواند در هدف گذاری های تخصصی آن موسسه نقش تعیین كننده ای داشته باشد به عبارت دیگر با پایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان می توان اطلاعات مفیدی از بازار كسب و كار به دست آورد و علاوه بر بهبود برنامه ها با مشاوره های شغلی دانش آموختگان بسیار را به بازار كار مناسب هدایت كرد.

به گفته سیف برای گسترش بهتر دستیابی به این روند، باید موارد زیر مد نظر قرار گیرد:

- بسترسازی مناسب در جهت فرهنگ سازی و توجه هر چه بیشتر دانشگاه ها نسبت به وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاه.

- هم راستا شدن برنامه ها و سیاست های آموزش عالی در رابطه با تعیین رشته های آموزشی و برنامه های درسی متناسب با بازار كار و تفاوت های منطقه ای.

- ساماندهی و توسعه دوره های مهارت افزایی و كارآموزی در دانشگاه مرتبط با رشته های تحصیلی و متناسب با بازار كار.

- برنامه ریزی جهت مشاركت مناسب و هدفمند صنایع و دستگاه های اجرایی و تشكل های بخش خصوصی جهت برگزاری دوره های مهارت افزایی در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی كشور.

- فعالسازی و هدفمند كردن فعالیت های مركز هدایت شغلی و كاریابی تخصصی در دانشگاه جهت ارائه مشاوره های دوره های تخصصی مناسب و افزایش اشتغال دانش آموختگان.

- برقراری ارتباط مستمر و مستقیم دانشگاه و پژوهشگاه دانش آموختگان دانشگاهی جهت استفاده از تجارب آن ها در حوزه اشتغال و برنامه ریزی متناسب با دانشگاه.

- بررسی وضعیت اشتغال دانش آموختگان در دانشكده ها و ارزیابی نتایج حاصله با توجه به برنامه های مهارت افزایی و اشتغال پذیری آنها.

- در نظر گرفتن شاخص میزان اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها در كنار سایر شاخص های موجود.

- توجه و همراستا كردن اقدامات تمامی سازمان ها و مراكز ذی ربط در كشور جهت افزایش اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی متناسب با نتایج حاصل از طرح حاضر.
منبع خبر:
افکارنیوز
   تاریخ: ۰۹:۰۰ - ۱۲/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۸