دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

ماجرای كاشت پای مصنوعی یك جانباز؛ خطای پزشكی یا ادعای بیمار؟
 
تهران- ایرنا- آذرماه سال گذشته اولین عمل جراحی كاشت ایمپلنت در داخل استخوان بر روی یك جانباز دفاع مقدس به صورت داوطلبانه انجام می گیرد، فرایندی كه به گفته این بیمار درست پیش نرفته و در صحت و سقم اقلام مورد استفاده در آن شك و شبهه وجود دارد؛ این مساله از سوی خبرگزاری ایرنا مورد پیگیری قرار گرفته است.
ماجرای كاشت پای مصنوعی یك جانباز؛ خطای پزشكی یا ادعای بیمار؟ تهران- ایرنا- آذرماه سال گذشته اولین عمل جراحی كاشت ایمپلنت در داخل استخوان بر روی یك جانباز دفاع مقدس به صورت داوطلبانه انجام می گیرد، فرایندی كه به گفته این بیمار درست پیش نرفته و در صحت و سقم اقلام مورد استفاده در آن شك و شبهه وجود دارد؛ این مساله از سوی خبرگزاری ایرنا مورد پیگیری قرار گرفته است.

دریافت 8 MB

سلیمان رئیسی یكی از جانبازان 70 درصد دفاع مقدس خوزستانی است كه به مدت 35 سال دچار قطع عضو بالای زانو بود و در این سال ها درد ناشی از استفاده پروتزهای مختلف را تحمل كرد. این جانباز برای انجام اولین عمل جراحی كاشت ایمپلنت در داخل استخوان داوطلب شد و پس از بررسی وضعیت استخوان، 17 آذر 1400 در شهر رشت تحت عمل قرار گرفت و ایمپلنت داخل استخوان پای او كاشته شد. اما به نظر می رسد رضایت این جانباز دفاع مقدس از عمل جراحی حاصل نشده است.

رئیسی نسبت به صحت اقلام استفاده شده در جراحی پایش اعتراضاتی به نهادهای مربوطه مطرح كرده كه این موضوع از سوی ایرنا مورد پیگیری قرار گرفته است.

وی كه به گفته خودش پس از انجام عمل جراحی بر مشكلاتش افزوده شده می گوید: نه تنها قادر به راه رفتن نیستم بلكه شب تا صبح از ناحیه پا، درد می كشم و با مصرف چند مسكن می توانم كمی بخوابم.

این جانباز دفاع مقدس به خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا گفت: در این مدت پیگیری های من به جایی نرسیده و آنقدر من و خانواده ام كلافه و اذیت شده ایم كه آنها از من خواسته اند با رسانه های فارسی زبان آون طرف آب در این خصوص مصاحبه كنم شاید صدایم به جایی برسد، اما به آنها گفته ام این راه درستی نیست.

آغاز ماجرا و ادعای فروش قطعات دست دوم به جای نو

این داوطلبِ اولین جراحی كاشت ایمپلنت در داخل استخوان می گوید: چند ماه قبل از عمل، دكتر عزیز عباسپور متخصص جراح ارتوپدی، یك «مفصل 3R80 زانو آلمانی» و «پنجه سولئوس آمریكایی» برای من تجویز كرد تا شركت همیار طب زیر مجموعه شركت متد؛ پرونده پزشكی مرا برای ساخت قطعات مورد نظر به یكی از تولید كنندگان تجهیزات پزشكی در آلمان ارسال كند.

رئیسی افزود: اما این در حالیست كه موقع عمل قطعات دست دوم به عنوان قطعات نو به بنده تحویل داده شد و شركت نامبرده هزینه قطعات اصلی را از بیمه تكمیلی دریافت كرد و قبل از تحویل قطعات فیلمی تبلیغی از من ضبط شد. از طرف دیگر به من گفتند تمام هزینه ها رایگان است در صورتی كه از زمان عمل جراحی تا ترخیص، هزینه های پمپ درد و دیگر هزینه های جانبی به مبلغ 30 میلیون تومان را از جیب خود پرداخت كردم.

وی توضیح داد: با وجود اینكه من جانباز 70 درصد هستم قبل از عمل كاشت پای مصنوعی، با پروتزی كه قبلا بر روی پای من نصب شده بود، می توانستم راه بروم و كارهای شخصی خود را انجام دهم اما اكنون با این اقدام مرا خانه نشین كرده اند، نه تنها قطعات استاندارد و مناسب بر روی پای من نصب نشده بلكه «پین دبل كونت» كاشته شده در پایم بزرگتر از حد استاندارد است كه در این خصوص با پزشك صحبت كردم و مقرر شد این قطعه را تعویض كند اما وی می گوید كه من فقط دستمزد خود را نمی گیرم و باید 73 میلیون تومان هزینه «پین» جدید را پرداخت كنید، بنیاد شهید هم با پرداخت این مبلغ موافقت نمی كند.

رئیسی اضافه كرد: به بنده یك مفصل معیوب و یك پنجه به نام «سی واچ» كه مربوط به 35 سال قبل است دادند و با فیلمی كه قبل از انجام جراحی و بعد از نصب پروتز از من گرفته شد. فقط استفاده ابزاری برای ترغیب افراد قطع عضو برای كاشت پا می شود.

ماجرای كاشت پای مصنوعی یك جانباز؛ خطای پزشكی یا ادعای بیمار؟

وی افزود: شركت خصوصی وارد كننده تجهیزات پزشكی كه با شركت متد همكاری می كند از طریق ارائه قطعات كهنه و دست دوم به جای تجهیزات نو به جانبازان، دنبال سودآوری هستند و حق آنها را ضایع می كنند.

این جانباز ادامه داد: همچنین قبل از عمل جراحی و نصب قطعات بر روی پایم، در دفترخانه اسناد رسمی، از من تعهد محضری مبنی بر اینكه هیچ گونه شكایتی بعد از عمل از پزشك، بنیاد شهید و شركت تهیه كننده تجهیزات پزشكی نداشته باشم، گرفته شد.

ماجرای كاشت پای مصنوعی یك جانباز؛ خطای پزشكی یا ادعای بیمار؟

رئیسی معتقد است: دكتر عباسپور عمل ایمپلنت پای مرا به خوبی انجام داده اما پین كاشته شده كمی بلندتر از استاندارد است و یكبار دیگر باید پایم عمل شود، به دكتر گفته ام تاكنون چند بار به اتاق عمل رفته ام و آمپول بیهوشی به من تزریق شده چه تضمینی وجود دارد كه بعد از عمل به هوش بیایم اگر اتفاقی برای من رخ دهد چه كسی جواب خانواده مرا می دهد.

وی معتقد است: شركت همیار طب بابت مفصل زانو و پنجه ای كه به من داده از بیمه پول دریافت كرده در صورتی كه این وسیله دست دوم و به گفته پزشك خراب است، پس از بازكردن مفصل این زانوی مصنوعی به وضوع می توان كثیفی و میكروب ها را در آن مشاهد كرد.

رئیسی در پاسخ به این پرسش كه شما بارضایت خود و به صورت داوطلبانه كاندید جراحی پای مصنوعی شده اید، گفت: بله برای عمل رضایت كتبی دادم اما قطعات به كار رفته ایراد دارند بنده رضایت ندادم كه برای پای من از قطعات غیراستاندارد، خراب و دست دوم استفاده و با این كار مرا زمین گیر كنند.

وی افزود: پزشك، استخوان ران مرا خالی كرده به گونه ای كه بر روی یك لوله خودكار راه میروم، استخوان باریك پای من باید این پروتز مصنوعی سنگین را حمل كند و با اینكه با عصا راه میروم به استخوانم فشار مضاعفی می آید مثلا به ازای 10 متری كه راه می روم باید درد مضاعفی را تحمل و برای التیام آن مدام مسكن مصرف كنم.

ماجرای كاشت پای مصنوعی یك جانباز؛ خطای پزشكی یا ادعای بیمار؟

به دروغ گفتند پرونده پزشكی مرا به شركت سازنده قطعات در آلمان فرستادند

این جانباز دفاع مقدس تاكید كرد: این شركت خصوصی زیر مجموعه متد مدعی است پرونده پزشكی مرا به یك شركت در آلمان برای ساخت قطعات مورد نیاز ارسال كرده و آنها نیز در پاسخ این قطعات را برای من ارسال كردند، این درحالی ست كه بنده با شركت مذكور مكاتبه كردم و آنها گفته اند چنین پرونده ای برای ما ارسال نشده و بنابراین قطعاتی كه به من تحویل داده اند از قطعات قدیمی موجود در شركت مذكور است.

رئیسی با بیان اینكه كبیری یكی از كارشناسان مركز متد خارج از سیستم بنیاد شهید یك مكانی تاسیس كرده و قطعات دست دوم را خریداری و به عنوان نو به متقاضیان می فروشد، متعقد است: مسئول این شركت با قیمت پایین قطعات دست دوم را از جانبازان خریداری و به عنوان قطعه نو به متقاضیان می فروشد و چون قطعه مورد نظر برای قالب پای فرد مورد نظر ساخته نشده فرد قادر به راه رفتن با آن نیست و به استخوانش فشار می آید و ممكن است استخوان بشكند مثلا آنها پروتز مصنوعی پای یك جانبازی را كه یك میلیارد تومان خریده بود دریافت كردند و به وی قول دادند به حساب وی پول واریز كنند در صورتی كه وجهی به حساب وی واریز نشده است.

تحویل یك روزه پروتز برای دریافت رسید

این جانباز 70 درصد گفت: در مذاكراتی كه با شركت سازنده قطعات در آلمان داشته ام آنها به من اعلام كردند پرونده ای به نام بنده برای آنها ارسال نشده و قطعات آنها سالم و باكیفیت است و برای اثبات سخنان خود حاضرند با هزینه خود مرا عمل كنند و گفته اند اگر بنیاد شهید هزینه های درمان شما را تقبل نمی كند پاسپورت خود را برای ما ارسال كنید تا برای شما ویزا بفرستیم اما هزینه های سفر بر عهده شماست.

رئیسی اضافه كرد: اما مسئول این شركت آلمانی كه تا هفته گذشته به من گفته بود مداركم را برای صدور ویزا ارسال كنم، اكنون تغییر عقیده داده و می گوید خانم طاهری از شركت همیار طب و پزشك جراح در نامه ای خطاب به ما گفته اند آن قطعه اصلاح شده است. این در حالیست كه آنها مفصل یك بیمار دیگر را به مدت یك روز به من داده و از من رسید دریافت كردند پس از آن با بنده تماس گرفتند و گفتند كه آن قطعه را باید پس بدهم، آنها از رسیدی كه از من بابت این پروتز گرفته بودند سوء استفاده كردند و از این طریق نظر كارمندان شركت سازنده در خارج از كشور را تغییر دادند.

این جانباز تقاضای دیدار با قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران دارد.

قطعات پلمب بود

اما ماجرا را از مدیرعامل شركت متد پیگیری كردیم كه وی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این جانباز برای تامین هزینه كاشت پا از ما درخواست كمك كرد ما هم گفتیم اگر راضی به انجام عمل هستی در پرداخت هزینه ها به شما كمك می كنیم و دخالتی برای انتخاب پزشك نداشتیم.

دكتر ایرج عربی افزود: قطعات مورد نیاز برای پای مصنوعی را ما ندادیم بلكه از سوی یك شركت خصوصی به وی تحویل داده شده، ما به عنوان ناظر از آن شركت استعلام گرفتیم همه قطعات پلمب شده به این جانباز تحویل داده شده اما وی مدعی است قطعات دست دوم است.

وی در خصوص فعالیت شخصی به نام كبیری به عنوان كارشناس مجموعه «متد» نیز گفت: این فرد در مجموعه ما به عنوان كارشناس اتوپروتز مشغول به كار است و اگر خطایی انجام داده به ما ربطی ندارد.

ماجرای كاشت پای مصنوعی یك جانباز؛ خطای پزشكی یا ادعای بیمار؟

كارشناس متد در صورت تخلف اخراج می شود

مدیرعامل شركت «متد» در پاسخ به ادعای این جانباز كه یكی از كارشناسان از اسم شركت متد و بنیاد شهید در راستای پیشبرد اهداف خود سوء استفاده كرده است نیز، افزود: شاید حرف این جانباز صحیح باشد؛ اگر خطای این فرد اثبات شود او را اخراج می كنم بنده بررسی كرده ام، قطعات دست دوم نیست كارتن آن موجود است، شركت آلمانی بنیاد شهید را تحریم كرده و نمی تواند این موضوع را تایید كند چراكه بسیاری از این اقلام به صورت قاچاق و كولبری به كشور وارد می شود.

دكتر عربی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینكه مگر قطعات نباید براساس اندازه های داده شده برای بیمار ساخته شود، گفت: ما چون تحریم هستیم شركت آلمانی پرونده ای از ما نمی پذیرد ممكن است از طریق یك كشور دیگر خرید انجام شده باشد، هدف ما فقط پشتیبانی از این جانباز بود، نمی دانم چه اتفاقی افتاده، به دنبال سرانجام رسیدن این موضوع هستم، بنده هر دوطرف قضیه را به دفترم دعوت می كنم تا تفاهم نامه ای بین آنها منعقد و مشكل حل شود و اگر نپذیرفتند آنها را برای بررسی بیشتر به مراجع قضایی معرفی می كنم.

وی همچنین درباره كاشت پین دبل كونت بزرگتر از اندازه مورد نظر نیز اذعان داشت: رئیسی باید از دكتر عباسپور به نظام پزشكی شكایت كند تا هزینه جراحی را به بیمه بازگرداند و یا پای بیمار را دوباره رایگان عمل كند.

ماجرای كاشت پای مصنوعی یك جانباز؛ خطای پزشكی یا ادعای بیمار؟

نصب پنجه سیواك به جای پنجه سولئوس

كارشناس اتوپروتز شركت «متد» نیز كه قطعات مورد نیاز برای كاشت پای مصنوعی را برای این جانباز تهیه كرده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص دست دوم بودن مفصل پای مصنوعی این جانباز گفت: این قطعه از شركت «اتوبوك» خریداری شد و دارای جعبه و كد است و جعبه این قطعه در مركز با حضور رحیمیان مسئول حراست، دكتر عامریان رئیس مركز، بنده به عنوان نصب كننده مفصل و دكتر عباسپور جراح در مطب وی در رشت جلوی چشم جانباز باز شده و كارتن این قطعه و كد آن در مجموعه شركت ما موجود و این مفصل سالم است.

كبیری افزود: كار ایمپلنت در بیرون از مجموعه متد انجام می شود، وارد كننده ایمپلنت شركتی به نام همیار طب لیان كه مركز آن در ونك است با یك شركت خارجی همكاری می كند بعد از انجام ایمپلنت ما قطعات آن را نصب می كنیم.

خبرنگار ایرنا از وی پرسید این جانباز می گوید كه شما باید پرونده وی را برای ساخت قطعات مورد نیاز به آلمان ارسال می كردید اما طی مذاكراتی كه با شركت آلمانی داشته آنها گفته اند چنین پرونده ای برای آنها ارسال نشده است، دكتر عرب پیش از اینكه كبیری پاسخ دهد گفت: ما با شركت آلمانی ارتباطی نداریم و همه مفصل ها از قبل در اندازه های مختلف ساخته شده و این شركت ها فقط آنها را خریداری می كنند مانند كفش كه از قبل در سایزهای مختلف ساخته می شود.

كارشناس اتوپروتز شركت متد در پاسخ به این پرسش كه سایز پنجه ها متفاوت است و به گفته جانباز اندازه پنجه از قبل توسط پزشك مربوطه برای ساخت تجویز شده است نیز بیان كرد: درست است باید با توجه به اندازه پنجه مورد نظر تهیه شود.

وی افزود: دكتر عباسپور قبل از عمل جراحی در نسخه ای مفصل زانو 3R80 اتوبوك آلمانی و پنجه سولئوس آمریكایی را برای این جانباز تجویز كرده بود و چون شركت سازنده امكان تعویض و فروش نداشت، نتوانستیم آن ها را تهیه كنیم به همین دلیل پنجه سیواك اتوبوك را از آلمان برای وی تهیه كردیم.

كبیری توضیح داد: انجام ایمپلنت نیاز به یكسری كارهای جراحی دارد كه به مجموعه متد، شركت ما و بنیاد شهید ربطی ندارد، جراح قطعاتی را كه می خواهد باید سفارش دهد و بعد در اتاق عمل برای بیمار نصب كند بعد از جراحی نیاز به قطعات پروتز شامل یك مفصل و یك پنجه است، زمانی كه در كشور برای بیماران كاشت پای مصنوعی انجام شد پنجه اتوبوك و مفصل واتر پمپ ساز 80 اتوبوك برای بیماران نصب می شد.

میله به كار رفته استاندارد و موازی پای بیمار است

جراح ارتوپد این بیمار نیز در خصوص عمل ایمپلنت پای رئیسی گفت: بیش از یك ساعت با این بیمار در خصوص عمل صحبت كردم، قبل از عمل استخوان از طریق سی تی اسكن اندازه گیری می شود و در این روش حتی یك میلیمتر هم لحاظ می شود بعد از نصب پروتز رئیسی گفت این میله كمی بلندتر است به وی گفتم براساس استاندارد باید موازی زانوی دیگر شما باشد كه در حین راه رفتن پا لنگ نزند برای رفع ابهامات دوباره پای وی اندازه گیری مجدد شد و دیدیم كمتر از یك میلیمتر هم با زانوی پای دیگر او فرق ندارد چون پای وی كمی كوتاه تر است فكر می كند میله بلندتر است.

دكتر عزیز عباسپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رئیسی اولین بیمار من نیست، تاكنون برای بیش از 200 بیمار در ایران و آلمان عمل كاشت ایمپلنت پا انجام داده ام بعد از مراجعه وی نزد من به او توضیح دادم هر عملی دارای یكسری عوارض است و ممكن است یكسری مشكلات به وجود بیاید، اما نسبت به عمل سوكت دار عمل راحت تری است چراكه عوارضی همچون درد پا، ورم و عفونت را برای 90 درصد بیماران به دنبال ندارد اما چون شما برای انجام عمل مردد هستید به خاطر جنبه روانی مسئله حاضر نیستم شما را عمل كنم و در صورت رضایت كتبی پای شما را ایمپلنت می كنم، وی نیز موضوع را پذیرفت.

وی ادامه داد: این بیمار به من مراجعه كرد و گفت می خواهم آدابتور چرخان بر روی پای من نصب كنید، به او گفتم كه نصب این قطعه با توجه بالا بودن سن شما به صلاح نیست چون این آدابتورها برای افراد جوان كه تراكم استخوان های آنها بالاست استفاده می شود اما وی باز بر خواسته خود اصرار داشت به وی گفتم كمر شما كمی خمیده است اجازه دهید كمر شما تا چند ماه دیگر كمی صاف شود تا بعد در این خصوص برای شما تصمیم گرفته شود.

پنجه سیواك با سولئوس فرقی ندارد

این جراح ارتوپد گفت: چند نفر قبل از رئیسی در نوبت عمل قرار داشتند اما او به من گفت اصلا نمی تواند راه برود و زودتر وی را عمل كنم، 2 هفته بعد از درخواست این بیمار به او نوبت عمل دادم و 2 روز قبل از عمل از كبیری مسئول اتوپروتز پرسیدم همه قطعات مورد نظر آماده است كه پاسخ داد مفصل نرسیده، پای ایرانی دارم كه بنده قبول نكردم و گفتم مفصل 3R80 لازم است، كبیری گفت پنجه سولئوس ندارم، گفتم پنجه سیش واك به من بدهید چون می دانستم با پنجه مورد نظر فرقی ندارد و بیمار می تواند با آن راه برود چراكه قبل از رئیسی این قطعه برای 30 بیمار دیگر استفاده شده و در راه رفتن مشكلی ندارند.

دكتر عباسپور تصریح كرد: مسئولان بنیاد شهید پذیرفتند عمل ایمپلنت پای وی انجام شود، رئیسی با این بهانه ها كاری نكند كه آنها از انجام عمل برای دیگر جانبازان پشیمان شوند.

آداپتور چرخان برای 99 درصد بیماران نصب نشده است

وی خاطرنشان كرد: 99 درصد بیمارانی كه تحت عمل جراحی ایمپلت پا قرار گرفته اند، برای آنها آداپتور چرخان نصب نشده و در راه رفتن هم مشكلی ندارند رئیسی می خواهد چهار زانو بر روی زمین بنشیند برای همین اصرار دارد ما برای وی كار غیرعلمی و تخصصی انجام دهیم كه به صلاح وی نیست اگر وی یك حركت ناآگاهانه یا تند انجام دهد، ممكن است زمین بخورد و استخوانش بشكند.

این جراح ارتوپد اذعان داشت: با این وجود به وی گفتم اگر مسئولیت و عواقب بعد از نصب آداپتور را می پذیرد بعد از شش ماه این كار را برای او انجام می دهم، نیاز به عمل دیگری ندارد فقط باید یك آمپول خواب آور برای وی تزریق شود تا یك دبل كونت دیگر در پای وی كاشته و آداپتور چرخان بر روی آن نصب شود، بنیاد باید دوباره برای این اقدام هزینه بپردازد من راضی نیستم بنیاد از پول بیت المال هزینه كند چراكه از نظر پزشكی این قطعه برای این بیمار نیاز نیست و حتی ممكن است استخوان وی بشكند.

دكتر عباسپور گفت: مفصل های 3R80 و پنجه های سی واك آلمانی و سولئوس آمریكایی برای همه بیماران در ایران نصب می شود، مفصل سی واك بخوبی كار می كند و رئیسی 20 سال از این نوع مفصل استفاده كرده است.

وی افزود: رئیسی به من گفت كه یك مفصل خیلی خوب برای او نصب كنم، گفتم مفصل های سی واك و سولئوس هر دو خوب است بعد از نصب مفصل سی واك نزد من آمده و می گوید مفصل مرا با سولئوس تعویض كنید در صورتی كه این مفصل برای جوانان مناسب است اما باز هم بر خواسته خود اصرار كرد.

ارسال عكس پروتز 15 سال قبل به خارج

این جراح ارتوپد افزود: ما برخی اوقات برای منافع شخصی خود مملكت را زیر سوال می بریم، وی عكسی كه مربوط به پروتزی كه 15 سال از آن استفاده می كرده را به یك شركت آلمانی فرستاده است، یك نفر از این كشور با من ارتباط برقرار كرد و گفت این فرد دارای مشكل روانی است، این بیمار تصور كرده ما متوجه نمی شویم این پروتز قدیمی است و مدل این مفصل با مدلی كه شما بر روی پا كار می كنید فرق دارد، از این قضیه بسیار ناراحت شدم، مستندات این مذاكره با طرف آلمانی در قالب ایمیل موجود است.

دكتر عباسپور در خصوص ادعای رئیسی مبنی بر تجویز اندازه مفصل و پنجه برای ساخت نیز گفت: مفصل و پنجه ها از قبل در اندازه های مختلف توسط شركت های سازنده آماده و به فروش می رسد قطعات به كار رفته برای این بیمار نیز نو و پلمب شده بود و در حضور 2 نفر از كارمندان بنیاد شهید و امور ایثارگران باز شده است.

وی در پاسخ به این پرسش كه بیمار می گوید كه بعد از ایمپلنت پا از درد تا صبح نمی توانم بخوابم گفت: اگر كسی درد یا مشكلی دارد باید به پزشك خود مراجعه كند اگر می خواهید ویس های رئیسی را كه می گوید من مشكلی ندارم برای شما ارسال كنم او می گوید: اگر پنجه و مفصل پای من تعویض شود مشكلم حل می شود، در صورتی كه او با این پا می تواند راه برود باز هم به او گفته ام هفته آینده این موضوع را در جلسه مطرح می كنم.

دكتر عباسپور با بیان اینكه با پروفسور خود در آلمان هم در خصوص این عمل صحبت كردم كه گفت عمل بسیار عالی انجام شده است، افزود: اگر بیمار ادعا می كند مشكل دارد به خاطر تلقین و جنبه روانی آن است وگرنه از نظر پزشكی مشكلی ندارد، ام با این حال برای حل مساله با وجود اینكه من نوبت عمل جراحی دارم نوبت را كنسل و از بنیاد شهید درخواست كردم به خاطر بعد روانی این موضوع، دوشنبه 24 مرداد در یك جلسه با حضور همه عوامل دخیل برای وی تصمیم گرفته شود و صورت جلسه نوشته شود تا این بیمار دوباره درخواست دیگری از ما نداشته باشد.

وی با بیان اینكه بنیاد شهید یك نهاد انقلابی است كه تمام تلاش خود را برای حل مشكلات ایثارگران به كار می گیرد، تاكید كرد: این بیمار هیچ مشكلی از لحاظ جسمی ندارد و مشكل وی بعد روحی و روانی دارد، گاهی اوقات ما مجبور هستیم برای اینكه بیمار از لحاظ روانی در شرایط مطلوب قرار بگیرد خواسته او را انجام دهیم حالا كه رئیسی اصرار دارد با تعویض مفصل و پنجه مشكل او كاملا حل می شود ما حاضریم این قطعات را برای او تعویض كنیم.

جراح ارتوپد این بیمار در توضیح نامه اش با محتوای خرابی مفصل و دستور تعویض، گفت: بنده در نامه ای خطاب به بنیاد شهید گفتم بنابه اظهار نظر بیمار، مفصل خراب است و تقاضای تعویض مفصل را دادم اما از نظر بنده این مفصل مشكلی ندارد.

مطالب مطرح شده از سوی رئیسی مبنا علمی ندارد

مدیرعامل شركت همیار طب لیان نیز در خصوص ادعای رئیسی مبنی بر دست دوم بودن مفصل و پنجه پای مصنوعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان كرد: مطالب طرح شده از سوی رئیسی مبنا و پشتوانه علمی ندارد و بیشتر به مطالبی برای فرآفكنی می ماند.

الهه طاهری گفت: محصولات این شركت دارای 2 بخش داخلی و خارجی است كه بخش داخلی آن براساس سایز استخوان باقی مانده و قطر استخوان بیمار برای هر فرد تولید می شود و این موضوع فرضیه استفاده از كالای دست دوم رو عملا منتفی می كند، همچنین هر كالای وارد شده در ایران در سامانه اداره تجهیزات پزشكی با كد منحصر به فرد ثبت شده و تاریخچه آن قابل پیگیری است.

بیمار مستندات مذاكره به شركت آلمانی را ارائه دهد

مدیرعامل شركت همیار طب لیان در پاسخ به این پرسش كه آیا قطعات مورد نظر براساس تجویز پزشك مربوطه برای بیمار تهیه شده است، گفت: بله، هر كالای پزشكی با دستور و تجویز پزشك جراح براساس شواهد پاراكلینیكی شامل عكسبرداری رادیولوژی، سی تی اسكن و سنجش تراكم استخوان تهیه می شود.

طاهری در پاسخ به این پرسش كه رئیسی مدعی است پزشك یكبار برای وی یك پای سیلیكونی به صورت موقت نصب كرده تا قطعه مورد نظر ارسال شود، توضیح داد: در فرآیند درمان ممكن است پزشك از برخی آزمون ها برای كنترل وضعیت بیمار استفاده كند و این موضوع ارتباطی به تامین قطعات ندارد، انجام مواردی نظیر نصب موقت پا هم می تواند جزو این فرآیندها باشد، از سوی دیگر عمل رئیسی سال گذشته انجام و باید مفاصل طبق درخواست پزشك تهیه می شد كه این موضوع خارج از وظایف این شركت است. در زمانی كه ما این اقدام را انجام می دادیم بیمار درخواست یك قطعه آداپتور چرخان داشت، این قطعه را نمی توان برای همه بیماران استفاده كرد چراكه بر روی استخوان فشار وارد می كند بنابراین برای بیماری كه تراكم استخوان خوبی ندارد قابلیت استفاده را ندارد.

دبل كونت پای مصنوعی استاندارد است

مدیرعامل شركت همیار طب لیان ادامه داد: وی پس از كاشت پین عنوان كرد من آداپتور چرخان می خواهم در حالی كه این قطعه از ابتدا جزء خدمات این شركت نبوده و از سوی دیگر براساس مذاكراتی كه با شركت مادر داشته ایم اعلام كردند این بیمار نمی تواند از این قطعه استفاده كند، این بیمار با مشاهده پای بیمار دیگری كه بر روی پای وی از قطعه چرخان استفاده شده، می گوید كه باید بر روی پای من هم این قطعه نصب شود تا بتواند پای خود را 180 درجه بچرخاند، كه از نظر پزشكی علت این درخواست برای ما روشن نیست، همان روزی كه ما به وی اطلاع دادیم كه شما به لحاظ مشكلات تراكم استخوان و آناتومی امكان استفاده از آداپتور چرخان را ندارید پس از تهدید این شركت اعلام كرد كه «من این را می گیرم حالا شما می بینید»، لازم به ذكر است بیمار هزینه ای بایت این عمل جراحی پرداخت نكرده و هزینه ای هم بابت این قطعه پرداخت نخواهد كرد.

طاهری با بیان اینكه پین دبل كونت (میله) كه بر روی پای وی استفاده شده براساس عكس رادیولوژی یا سی تی اسكن استاندارد است، خاطرنشان كرد: بیمار پس از مدتی با گذاشتن آداپتور چرخان زیر پای خود ادعا كرد كه این میله بلند است در حالی كه برای آن قطعه فضایی در نظر گرفته نشده است.

وی اذعان داشت: به او گفتم دوباره پین را اندازه گیری می كنیم اگر اندازه اشتباه باشد با هزینه شركت همیار طب آن را تعویض می كنیم، ما آن را اندازه گیری كردیم و مستندات هم موجود است؛ هیچ اختلافی در اندازه گیری مشاهده نشد (استاندارد این اندازه گیری، اختلاف در حد میلیمتر را به دلیل خطای تجهیزات و اپراتور مجاز می داند) و شركت این آمادگی را دارد كه این ادعا را توسط هر متخصص ارتوپد بی طرف اثبات كند.

مدیر این شركت قطعات پزشكی تصریح كرد: لگن افراد قطع عضو به مرور زمان بالا و پایین می شود (كه در زبان علمی به آن تیلت لگنی گفته می شود)، ما به رئیسی گفتیم شما چند ماه صبر كنید تا لگن سر جای اولیه خود بازگردد تا دوباره بتوانیم آن را اندازه گیری كنیم، با این وجود باز هم مطئمن هستم اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد چراكه برای ما محرز است كه وی به خاطر استفاده از قطعه گردان می خواهد آن پین را كوتاه كند. پزشكی علم داده ها و اطلاعات است، احساسات و خواست ما تغییر در این علم ایجاد نمی كند.

طاهری اضافه كرد: به رئیسی پیشنهاد دادیم تا 2 ماه آینده كه وضعیت لگن تثبیت می شود، صبر كند اما وی با اصرار از پزشك معالج خود خواسته پین مورد استفاده را كوتاه كند كه در صورت چنین كاری به دلیل تراكم پایین حجم استخوان احتمال شكستن استخوان باقی مانده بسیار زیاد است، آیا این بیمار به عواقب این كار آگاه است و مسئولیت آن را می پذیرد؟ در صورت بروز چنین اتفاقی وی ادعا نمی كند كه شركت و پزشك خطا كرده اند و من بی اطلاعم؟ به نظر من پاسخ این سوال ها بدیهی است.

تهیه مفصل پای بیمار توسط شركت متد

مدیرعامل شركت همیار طب لیان گفت: مفصلی توسط این شركت برای بیماران تامین نمی شود، سوالات و مشكلات در مورد مفصل و پنجه را باید از شركت متد جویا شوید.

طاهری در پاسخ به این پرسش كه بیمار مدعی است مفصل به كار رفته موقت بوده و قرار بود پس از ارسال قطعه مورد نظر از آلمان مفصل تعویض شود، بیان كرد: مفصل را باید شركت متد تهیه كند، بنده امكان اظهار نظر در آن را ندارم اما بسیار بعید است كه این ادعا درست باشد چراكه مفصل ابتدا به رویت نماینده بنیاد شهید می رسد.

اگر مفصل ایراد دارد بیمار باید به شركت متد اعتراض كند

مدیرعامل شركت همیار طب لیان با بیان اینكه مدل مفصل های زانو مشخص است و برای بیماران به صورت مجزا ساخته نمی شود، افزود: مفصل براساس نظر پزشك توسط شركت متد تامین می شود كه در مورد این بیمار هم این روال طی شده اما خارج از حوزه مسئولیت این شركت است.

عكس ها و اسناد كار شده در این گزارش از سوی رئیسی جانبازی كه تحت عمل جراحی ایمپلنت پا قرار گرفته برای خبرنگار ایرنا ارسال شده است.

ماجرای كاشت پای مصنوعی یك جانباز؛ خطای پزشكی یا ادعای بیمار؟

ماجرای كاشت پای مصنوعی یك جانباز؛ خطای پزشكی یا ادعای بیمار؟

ماجرای كاشت پای مصنوعی یك جانباز؛ خطای پزشكی یا ادعای بیمار؟

ماجرای كاشت پای مصنوعی یك جانباز؛ خطای پزشكی یا ادعای بیمار؟ماجرای كاشت پای مصنوعی یك جانباز؛ خطای پزشكی یا ادعای بیمار؟ماجرای كاشت پای مصنوعی یك جانباز؛ خطای پزشكی یا ادعای بیمار؟

ماجرای كاشت پای مصنوعی یك جانباز؛ خطای پزشكی یا ادعای بیمار؟ماجرای كاشت پای مصنوعی یك جانباز؛ خطای پزشكی یا ادعای بیمار؟

ایرنا تلاش كرد در این گزارش بدون جانب داری از هیچ فرد یا شركتی فقط اطلاعات و سخنان طرف های مورد بحث را منتشر كند و آمادگی هر گونه مصاحبه در این باره با افراد ذی نفع را دارد.

برچسب ها
- پروتز
- بنیاد شهید و امور ایثارگران جمهوری اسلامی ایران
- جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی
- جانباز
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۱۰ - ۲۳/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۳۵۷