دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

فیزیوتراپی در نظام سلامت، بطور علمی و منطقی شناخته نشده است
 
عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این كه توانبخشی براساس اسناد بالادستی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری موضوعی حائز اهمیت است، گفت: از مسئولان ذیربط توجه به جایگاه خدمات فیزیوتراپی در سطح اول خدمات سلامت و پزشك خانواده را خواستاریم.
فیزیوتراپی در نظام سلامت، بطور علمی و منطقی شناخته نشده است
عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این كه توانبخشی براساس اسناد بالادستی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری موضوعی حائز اهمیت است، گفت: از مسئولان ذیربط توجه به جایگاه خدمات فیزیوتراپی در سطح اول خدمات سلامت و پزشك خانواده را خواستاریم.
فیزیوتراپی در نظام سلامت، بطور علمی و منطقی شناخته نشده استبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشكی؛ دكتر محمد علی محسنی بندپی با اشاره به این كه كشور های مترقی و توسعه یافته به سمت اجرا و پیاده سازی دكترای حرفه ای فیزیوتراپی (DPT) حركت كردند؛ گفت: همه كشور هایی كه طرح دكترای حرفه ای فیزیوتراپی را در نظام سلامت خود پیاده كردند، هدف آن ها كمك به نظام سلامت بوده است.

وی با اشاره به این كه رویكرد بیماری ها تغییر نموده و دنیا به سمت سالمندی حركت می كند؛ افزود: پدیده های واگیركنار رفته و بیماری های غیرواگیر شیوع پیدا كرده است، همچنین تصادفات و سن پایین سكته ها نقش توانبخشی در كمك به نظام سلامت كشور ها را بیش از پیش نمایان كرده است.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به این كه در اجرای طرح دكترای فیزیوتراپی تنها رغبت همكاران به ارتقای سطح علمی مطرح نبوده بلكه هدف اصلی كمك به نظام سلامت و ارتقای خدمات توانبخشی است؛ ادامه داد: راه اندازی این رشته تحصیلی حق مسلم فیزیوتراپیست ها است.

آقای بندپی با اشاره به این كه اكنون سرانه GDP در نظام سلامت بین 8 و نیم تا 9 درصد بوده كه در مقایسه با میانگین دنیا رقم قابل توجهی است؛ تصریح كرد: با این وجود نه ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت؛ نه مجلس به عنوان عالی ترین نهاد قانونگذاری و نه دولت رضایتمندی لازم را از خدمات نظام سلامت ندارند.

وی با تأكید بر این كه باید مدیریت ها را در نظام سلامت تغییر دهیم، گفت: در 43 سال گذشته روشی را طی كردیم و به این نتیجه رسیدیم كه دیگر پاسخگو نیست بنابراین با تغییر آدم ها این سیستم اصلاح نشده و رضایتمندی مردم افزایش پیدا نخواهد كرد مگر این كه افراد نگاه های جدیدی با خود بیاورند.

وی راهكار برون رفت از ناكارآمدی ارائه خدمات را در نظام سلامت پیاده سازی طرح پزشك خانواده و سیستم ارجاع دانست و گفت: راه نجات ناكارآمدی و كیفیت پایین و نارضایتی مردم از نظام سلامت پرداختن به نظام ارجاع است كه باید گروه های توانبخشی هم در نظام ارجاع دیده شوند؛ وقتی بیماران به مراكز و خانه های بهداشتی مراجعه می كنند، بدان معناست كه توانبخشی را از تصور قبلی یعنی سطح سه خدمات خارج كردیم. توانبخشی براساس اسناد بالادستی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری موضوعی حائز اهمیت است، از این رو از مسئولان ذیربط توجه به جایگاه خدمات فیزیوتراپی در سطح اول خدمات سلامت و پزشك خانواده را خواستاریم.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: مجلس در لایحه بودجه سال 1400 و 1401 دولت را موظف به پیاده سازی نسخه الكترونیك كرده بود كه از برنامه 4، 5 و 6 توسعه مانده بود و در انتهای برنامه ششم توسعه نیز با الزام قانونی كه مجلس یازدهم برای دولت تعیین كرد، تقریبا می توان گفت نسخه نویسی الكترونیك به حد مطلوبی رسیده است و بدنبال آن پرونده الكترونیك سلامت را داریم و اكنون نیز كمیته ای تحت عنوان پزشك خانواده و نظام ارجاع در كمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشكیل شده است كه به طور جدی پیگیر و مصمم هستیم تا طرح پزشك خانواده و سیستم ارجاع در نظام سلامت اجرایی شود.
   تاریخ: ۱۰:۰۰ - ۲۳/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱