دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

طلاق های صوری چالشی برای سازمان های بیمه گر/ نوه دختری هم حقوق پدربزرگ را می گیرد؟
 
تهران - ایرنا - مدیركل سابق امور مستمری های سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به قضیه طلاق های صوری در سازمان های بیمه گری همچون تامین اجتماعی، گفت: در واقع دو نوع آفت ناشی از طلاق و ازدواج های صوری گریبان صندوق های اجتماعی را گرفته است كه باید مدیریت شود.
طلاق های صوری چالشی برای سازمان های بیمه گر/ نوه دختری هم حقوق پدربزرگ را می گیرد؟ تهران - ایرنا - مدیركل سابق امور مستمری های سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به قضیه طلاق های صوری در سازمان های بیمه گری همچون تامین اجتماعی، گفت: در واقع دو نوع آفت ناشی از طلاق و ازدواج های صوری گریبان صندوق های اجتماعی را گرفته است كه باید مدیریت شود.

محمدعلی جنانی در گفت و گو با خبرنگار حوزه رفاه و تأمین اجتماعی اظهار داشت: براساس قانون تأمین اجتماعی و قانون حمایت از خانواده یكی از تبعات نامساعد این قانون كه از سال 91 یا 92 تصویب شد این بود كه به فرزندان اناث كه شغل و شوهر ندارند اجازه داده است كه این افراد بتوانند از مستمری والدین خود استفاده كنند.

وی تصریح كرد: طبیعتا این كار تبعات زیاد اجتماعی و اثرات مخرب و سوء دارد به این شكل كه 2 زوجی كه سال ها با هم زندگی مسالمت آمیز داشتند در قالب طلاق های صوری از هم جدا می شوند كه همین مساله مشكلات جدی برای سازمان های بیمه گر به همراه دارد.

جنانی ادامه داد: طلاق های صوری به این شكل است كه با توجه به اینكه یك زوج سال ها با هم زندگی كرده اند، برای اینكه من غیر حق از این قانون سوءاستفاده كرده باشند برای همین موضوع به شكل تصنعی و صوری از هم طلاق می گیرند و در واقع به شكل صیغه 99 ساله و یا به هر شكلی دیگری باز هم با هم زندگی می كنند.

مدیركل سابق امور مستمری های سازمان تأمین اجتماعی گفت: این قانون تبعات زیادی دارد به این شكل كه پس از اینكه این زوج از هم جدا شوند اگر زوج فوت كند در مساله ارث دچار چالش می شوند و درگیری اجتماعی رخ می دهد و یا فرد وقتی كه از این ازدواج رها شود به طور قطع می تواند ازدواج دیگری داشته باشد و كانون زندگی آنها از هم پاشیده شود.

وی خاطرنشان كرد: بخاطر طلاق های صوری، مشكلات حقوقی و بسیاری زیادی در واقع در استحكام خانواده رخ خواهد داد و بنیان خانواده از بین می رود با این كار بجای اینكه مشكلی را حل كنیم مشكلات دیگری به آن اضافه می كنیم.

طلاق های صوری چالشی برای سازمان های بیمه گر/ نوه دختری هم حقوق پدربزرگ را می گیرد؟

ضرر صندوق های بیمه ای از طلاق های صوری

این كارشناس حوزه تامین اجتماعی اضافه كرد: بخاطر این موضوع صندوق های بیمه ای همچون تامین اجتماعی به شدت از این قضیه متضرر می شوند و در واقع كرامت خانواده زیر سوال می رود و باید در این زمینه فكر اساسی كرد و مضافا اینكه در این زمینه به هر حالی بانوان دوشاش مردان در حال كار و فعالیت هستند.

آمار طلاق های صوری در دسترس نیست اما دامنه آن زیاد است و شدت و ضعف دارد به گونه ای كه در برخی استان های كشور آمار این گونه طلاق ها بالاست

جنانی ادامه داد: باید در بحث طلاق های صوری یك نوع نگرش دیگری نسبت به آن اعمال شود و اینطور نباشد كه هركسی بخواهد طلاق صوری و تصنعی بگیرد از مستمری پدر استفاده كند.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا آماری از طلاق های صوری موجود است، اضافه كرد: آمار طلاق های صوری در دسترس نیست اما دامنه آن زیاد است و شدت و ضعف دارد به گونه ای كه در برخی استان های كشور آمار این گونه طلاق ها بالاست به طوری كه در گذشته به عنوان یك چالش جدی تبدیل شده بود.

وی ادامه داد: برای كشف و رصد این افراد حربه ای وجود ندارد تا بتوان این افراد را شناسایی و رصد كرد زیرا بیشتر از حربه های سنتی و بازرسی استفاده می شود كه با شرایط كشور منافات دارد.

قانون درباره استفاده از مستمری بازماندگان چه می گوید؟

به گزارش ایرنا، براساس ماده 83 قانون بیمه تامین اجتماعی سهم مستمری هریك از بازماندگان بیمه شده متوفی اینگونه است كه میزان مستمری همسر بیمـه شـده متـوفی معـادل 50 درصـد مسـتمری استحقاقی بیمه شده است و در صورتی كه بیمه شده دارای چند همسر دایـم باشد مستمری به تساوی بین آنها تقسیم خواهد شد.

همچنین میزان مستمری هر فرزند بیمه شده متوفی معادل 25 درصد مستمری استحقاقی بیمه شده است و در صورتی كه پدر و مـادر را از دسـت داده باشـد مستمری او 2 برابر میزان یادشده خواهد بود، میزان مستمری هر یك از پدر و مادر متوفی معادل 25 مسـتمری استحقاقی بیمه شده است ومجموع مستمری بازماندگان بیمه شده متوفی نباید از میزان مستمری استحقاقی متوفی تجاوز كند.

براساس این قانون هرگاه مجموع مسـتمری از ایـن میزان تجاوز كند سهم هریك از مستمری بگیران به نسبت تقلیل داده می شود و در این صورت اگر یكی ازمستمری بگیران فوت شود یـا فاقـد شـرایط اسـتحقاقی دریافت مستمری شود سهم بقیه آنان با توجه به تقسیم بندی یادشده در این ماده افزایش خواهد یافت و در هرحال بازماندگان بیمـه شـده از صددرصـد مسـتمری بازماندگان متوفی استفاده خواهند كرد.

طلاق های صوری چالشی برای سازمان های بیمه گر/ نوه دختری هم حقوق پدربزرگ را می گیرد؟

نوه دختر هم حقوق پدربزرگ را می گیرد

مدیركل سابق امور مستمری های سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: اكنون كه باید موضوع طلاق های صوری تعدیل شود متاسفانه بحث نوه هم مطرح شده است كه دامنه این قضیه را عمیق تر می كند و زمینه سوءاستفاده جامعه را از صندوق های بیمه ای بیشتر فراهم می كند.

این دو موضوع ازدواج و طلاق های صوری آفت هایی است كه اگر مدیریت شود می تواند از ضرر و زیان به صندوق های بیمه گر جلوگیری كند

وی خاطرنشان كرد: بحث ازدواج های صوری هم یك موضوع و چالش جدی است كه هم دامنگیر سازمان تامین اجتماعی و هم صندوق های دیگر شده است كه به این شكل كه فرد مستمری بگیر كه در بستر بیماری است، یك دختر جوان را به عقد این مستمری بگیر درمی آورند تا حقوق مستمری فرد از بین نرود و این هم معضل و چالشی جدی است كه باید مدیریت شود.

جنانی ادامه داد: این دو موضوع ازدواج و طلاق های صوری آفت هایی است كه اگر مدیریت شود می تواند از ضرر و زیان به صندوق های بیمه گر جلوگیری كند.

وی خاطرنشان كرد: سال گذشته نیز بجای اینكه موضوع فرزندان اناث را مدیریت یا تعدیل كنند و به گونه ای فعالیت شود كه تبعات آن كمتر شود، موضوع عمیق تر شد و دامنه این موضوع را به نوه ها هم تسری داده اند.

این كارشناس حوزه تامین اجتماعی افزود: براساس قوانین موجود تاكنون فرزندان اناث مستمری بگیران از این قانون استفاده می كردند اما اكنون نوه ها هم می توانند از این مستمری استفاده كنند و نوه های اناث هم امكان بهره مندی از این مزیت را دارند و اگر پدربزرگ یك اناثی فوت كرده و این دختر مطلقه باشد می تواند از این خدمات مستمری استفاده كند.

طلاق های صوری چالشی برای سازمان های بیمه گر/ نوه دختری هم حقوق پدربزرگ را می گیرد؟

قوانین مستمری بازماندگان نیازمند بازنگری است

مدیركل سابق امور مستمری های سازمان تأمین اجتماعی گفت: باید این قانون مربوط به مستمری بازماندگان مورد بازنگری قرار گیرد و نباید به این شكل بدون مدیریت و برنامه ریزی اینگونه قوانین سازمان را متضرر كند.

وی اظهار داشت: بجای اینكه یك قانون یك مشكلی را در سازمان های بیمه گر حل كند اما اینگونه صندوق های بیمه ای را با مشكل مواجه می كنند.

جنانی در عین حال ادامه داد: موافق این مساله هستیم كه دختری كه شغل و شوهر ندارد بتواند تحت حضانت باشد ولی اینكه به گونه ای طراحی شود كه زمینه سوءاستفاده فراهم شود درست نیست زیرا باعث می شود كانون گرم خانواده ها از هم پاشیده شود و مسیر قانون به سمت من غیرحق سوق داده شود و زن و شوهری كه سال ها كنار هم زندگی كرده اند بخاطر بهره گیری از مستمری پدر، این دو از هم جدا شوند و این با روح قانون منافات دارد و باید قانونی را ایجاد كنیم كه روح اجرایی داشته باشد.

قانون استفاده نوه دختر از مستمری پدربزرگ

براساس صدوررأی وحدت رویه در مورد برقراری مستمری بازماندگان نوه اناث دیوان عدالت اداری و به موجب بند (ب) قانون اصلاح تبصره 2 ماده واحده قـانون اجـازه پرداخت وظیفه و مستمری وراث كارمندان در مورد فرزندان و نوادگان اناث، حقوق وظیفـه سهم فرزنـدان و همه نـوادگان اناث، مشمولان قانون استخدام نیروی مسلح وقانون تأمین اجتماعی كه طبق قوانین و مقررات مربوط برقرار شده یا بشود با رعایت همه قوانین و مقررات مورد عمل به شرط نداشتن شوهر و شغل قابل پرداخت است و با توجه به اصل 29 قانون اساسی كه برخورداری از تأمین اجتماعی را حق همگانی تلقی كرده و دولت را موظف كرده طبق قوانین، خدمات و حمایت های مالی مربوطه را برای یكایك افراد كشور تأمین كند.

براساس این قانون، نوادگان اناث مطلق مشمولان قانون تأمین اجتماعی اعم از كاركنان دولت و مشمولان قانون كار در صورت نداشتن شغل و شوهر و در صورتی كه احراز شود تحت كفالت اجداد خود بوده اند مشمول استفاده از حقوق وظیفه اجداد خود هستند و در این خصوص تفاوتی بین مشمولان قانون تأمین اجتماعی كه جزء كاركنان دولت بوده و یا مشمول مقررات قانون كار هستند وجود ندارد.

برچسب ها
- سازمان تامین اجتماعی
- مستمری بگیران
- طلاق
- ازدواج ساده
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۰ - ۲۵/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۷