دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

اوقات فراغت و فرصت مهارت افزایی كودكان
 
بروجرد - ایرنا - برنامه های اوقات فراغت فرصتی است تا با مهارت افزایی كودكان و نوجوانان ضمن ارتقای توانمندی های آنها استعداد و علایق شان شناسایی شود، تا علاوه بر رشد فردی كه متعاقب آن حاصل خواهد شد از بروز برخی آسیب های اجتماعی احتمالی نیز پیشگیری كند.
اوقات فراغت و فرصت مهارت افزایی كودكان بروجرد - ایرنا - برنامه های اوقات فراغت فرصتی است تا با مهارت افزایی كودكان و نوجوانان ضمن ارتقای توانمندی های آنها استعداد و علایق شان شناسایی شود، تا علاوه بر رشد فردی كه متعاقب آن حاصل خواهد شد از بروز برخی آسیب های اجتماعی احتمالی نیز پیشگیری كند. 

به گزارش ایرنا، فصل تابستان همان اوقات محبوب كودكان و نوجوانان از نظر پرداختن به فعالیت های مورد علاقه انها است كه فارغ از سرگرمی و هیجان آن می تواند در صورتی كه انتخاب ها بر مبنای علایق شخصی آنها كه ریشه در استعدادشان دارد پلی برای شكوفایی خلاقیت و استعدادهای آنها باشد.

بسیاری از والدین با مدیریت صحیحی كه بر شیوه پركردن اوقات فراغت فرزندان خود دارند می توانند با زمان بندی متناسب و بدون اینكه فشار و جدیت فضای صرفا آموزشی را بر كودك و نوجوان خود تحمیل كنند، اجازه پرداختن به چند موضوع فعالیت مورد علاقه كودك را فراهم كنند.

در این خصوص می توان به صحبت های مادری اشاره كرد كه می گوید: شنا، آموزش زبان و تقویت ریاضی مواردی است كه لازم می دانم پسرم در آنها مهارت پیدا كند، ابتدا شنا و زبان كه مورد علاقه خودش بودند را در كلاس های مرتبط ثبت نام كرد.

این مادر ادامه می دهد: حال كه به نیمه های تعطیلات تابستان رسیده ایم بنا دارم تقویت ریاضی را هم جز برنامه های فرزندم قرار دهم، گاه باید به كودك فرصت داده شود تا با علاقه خودش و نه بر اثر خواسته و اجبار والدین در كلاس های مرتبط به اوقات فراغت حضور پیدا كند.

این مادر می افزاید: فرزندم سال گذشته علاقه ای به آموزش زبان نداشت اما اكنون علاقمند شده است و اگر ما به فرزندان خود فرصت بدهیم بهتر می توانند علایق خود را پیدا كنند.

اوقات فراغت فرصتی است تا كودك یا نوجوان در غیاب كلاس های رسمی درس مهارت های زندگی را بیاموزد، خانواده به عنوان كوچكترین نهاد اجتماعی و در عین حال تاثیر گذارترین واحد تربیتی در كنار نهاد آموزش می تواند با استفاده از اوقات فراغت در راستای مهارت افزایی كودكان و نوجوانان نقش موثری داشته باشند.

این روزها خانواده ها با تحمل برخی مشكلات اقتصادی و هزینه های ناشی از آن كودكان و نوجوانان را به كلاس های هنری، ورزشی، فرهنگی، تفریحی می فرستند، توجه به اوقات فراغت از یك سو و توجه به آموزش و تمرین مهارت های زندگی می تواند در توان افزایی نوجوانان موثر واقع شود.
توجه به آموزش مهارت های فنی و علم آموزی كتابی تنها بخشی از نیازهای پرورشی دانش آموزان را شامل می شود، در كنار این قبیل آموزش ها مهارت های زندگی پل مستحكمی است برای توان افزایی و كاهش مخاطرات تربیتی دوران نوجوانی كه شرایط مطلوب شكل گیری شخصیت اجتماعی دوران بزرگسالی را رقم می زند.

كارشناس ارشد روانشناسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نقش كلیدی آموزش مهارت های زندگی در رشد شخصیتی و اجتماعی كودكان و نوجوانان گفت: آموزش مهارت های زندگی پایه و اساس موفقیت دانش آموزان و نوجوانان در زندگی آینده است.
سهراب نصرت پور با بیان اینكه مهارت های زندگی، علاوه به اینكه به صورت یك راهكار ارتقای سلامت روان مطرح است افزود: مهارت های زندگی ابزاری برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی اعم از اعتیاد، خشونت های خانگی و اجتماعی، آزار كودكان، خودكشی، افت تحصیلی و پرخاشگری است.
وی افزود: مهارت های زندگی ابزاری قوی در دست متولیان بهداشت روانی جامعه با هدف توانمندسازی نوجوانان در ابعاد روانی واجتماعی است و به افراد كمك می كند تا مثبت عمل كنند تا هم خودشان و هم جامعه را از آسیب های روانی و اجتماعی محفوظ دارند.
این روانشناس با بیان اینكه مهارت های زندگی شامل توانایی هایی است كه به نوجوانان كمك می كند در موقعیت های گوناگون، درست رفتار كنند، اضافه كرد: مهمترین اهداف مهارت های زندگی عبارتند از تقویت اعتماد به نفس، رشد و تقویت عواطف انسانی، كمك به شناسایی و بیان احساسات، تامین تندرستی جسمی و سلامت روانی، تقویت مهارت های ارتباطی، تربیت یك انسان متعادل و مورد پذیرش اجتماع، تقویت روحیه همزیستی های مسالمت آمیز و بالا بردن سازگاری فرد با خودش، دیگران و محیط زندگی كه به سادگی قابل یادگیری است.
نصرت پور افزود: كارشناسان و متفكران روانشناسی مهمترین مهارت های كاربردی را مهارت تصمیم گیری، حل مسئله، تفكر خلاق، ارتباط موثر، ایجاد و حفظ روابط بین فردی، خودآگاهی، همدلی، مقابله با هیجان ها و مهارت مقابله با استرس می دانند كه برای هر فردی آموزش آنها ضروری است.

برنامه های اوقات فراغت یك فرصت اجتماعی است تا براساس زیر ساخت های فرهنگی و اجتماعی علاوه بركاهش آسیب های اجتماعی به توانمندسازی نوجوانان و جوانان كمك كند.

پژوهشگر اجتماعی می گوید: مهمترین كاركردهای اوقات فراغت می تواند در 2 جنبه فردی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد در ابعاد فردی می توان به كسب مهارت های زندگی، سلامت جسمانی، سلامت روح و روان، شكوفایی استعداد فردی و خودسازی باشد.
معصومه زارعی گفت: مهمترین پیامد وكاركرد اجتماعی اوقات فراغت قانون مداری، نظم، مشاركت، تعامل، ارتقای فرهنگ عمومی و توسعه فرهنگی، كمك به افزایش ضریب آموزشی افراد، افزایش آگاهی اجتماعی، صیانت از خانواده و افزایش سرمایه اجتماعی است.
وی افزود: اوقات فراغت، فعالیتی است كه اعضای جامعه فارغ از اجبارهای محیط كار و الزامات زندگی، از طریق آن استعدادهای خود را توسعه می دهند.
كارشناس جامعه شناسی با بیان اینكه چگونگی گذران اوقات فراغت، بازتابی از شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هر جامعه است، گفت: بستر سازی مناسب و استفاده مطلوب از ظرفیت های فرهنگی، ورزشی، هنری و علمی می تواند تاثیر قابل توجهی در بهبود كیفیت زندگی اجتماعی و اقتصادی افراد جامعه داشته باشد.
وی افزود: بررسی الگوهای گذران اوقات فراغت نشان می دهد كه فعالیت های فراغتی اعم از بودن در كنار خانواده، شبكه های اجتماعی فضای مجازی و تماشای تلویزیون از مهمترین الگوهای فراغتی جامعه هستند، كه به نوعی پاسخگوی نیاز تربیتی و غنی كردن اوقات فراغت نیستند و ضرورت ارائه برنامه های متنوع كاربردی مرتبط با اوقات فراغت از سوی نهادهای فرهنگی باید در اولویت باشد.

مشاركت سه هزار و 500 دانش آموز بروجردی در طرح غنی سازی اوقات فراغت

بنا بر گفته مدیرآموزش و پرورش بروجرد تابستان امسال سه هزار و 500 دانش آموز بروجردی در طرح غنی سازی اوقات فراقت كه در 22 پایگاه در سطح شهرستان برپا شده در 36 رشته علمی، هنری، فرهنگی، فنی و حرفه ای و ورزشی شركت كرده اند.

نریمان سبحانی نیا یادآور شد: با توجه به لغو محدودیت های كرونایی امسال پس از 2 سال تعطیلی طرح غنی سازی اوقات فراغت در تابستان برای دانش آموزان طراحی شد كه در این بسته فعالیت های هنری، قرانی و تربیت بدنی و همچنین آموزشی برای تثبیت پایه های آموزشی دانش آموزان برنامه ریزی می شود.

وی با اشاره به جمعیت 65 هزار نفری دانش آموزان در بروجرد ادامه داد: همه ظرفیت ها را باید در اختیار دانش آموزان قرار دهیم و به سمت مهارت آموزی حركت كنیم تا بتوان عقب افتادگی كه بر اثر محدودیت های كرونایی به وجود آمده را جبران كرد.

بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی مهارت های زندگی عبارت است از توانایی انجام رفتارهای سازگارانه و مثبت، به گونه ای كه فرد بتواند با چالش ها و ضروریات زندگی روزمره خود كنار بیاید، كارشناسان بر تاثیر مثبت مهارت های زندگی در استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های هوشی و شناختی، پیشگیری از رفتارهای خشونت آمیز، افزایش خود اتكایی و اعتماد به نفس و به خصوص كاهش سو مصرف مواد تاكید كرده اند و معتقدند، یادگیری موفقیت آمیز مهارت های زندگی، احساس یادگیرندگی را در مورد خود و دیگران تحت تاثیر قرار می دهد.

برچسب ها
- بروجرد
- گذران اوقات فراغت
- لرستان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۷:۳۳ - ۲۵/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۹