دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

نماینده مجلس: زنان طلاق می گیرند و درخواست صیغه 99 ساله می كنند تا حقوق پدر فوت شده را بگیرند
 
نماینده مجلس: زنان طلاق می گیرند و درخواست صیغه 99 ساله می كنند تا حقوق پدر فوت شده را بگیرند

ایسنا: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گفته می شود حدود 30 درصد طلاقها صوری است.

عبدالرضا مصری در نخستین هم اندیشی اندیشكده های حكمرانی و قانونگذاری استانها گفت: بخش قابل توجهی از نمایندگان مجلس از اعضای هیات علمی هستند و سایر نمایندگان از هم نخبگان و فرهیختگان بودند و ما در مجلس از توان و ظرفیت فكری خوبی برخوداریم كه نحوه استفاده از این ظرفیت یك هنر است.

وی با بیان اینكه با درك صورت مسئله راحتر می توان به راهكار رسید گفت: بیشترین مشكل ما در كشور نبود فهم مشترك از صورت مسئله است كه اگر به یك فهم برسیم اختلاف نظری برای حل آن وجود ندارد.

نایب رئیس مجلس با اشاره به ظرفیتهای كشور گفت: ما یك درصد جمعیت دنیا را در اختیار داریم 7 درصد ذخایر معدنی دنیا و وجود 15 همسایه با 600 میلیون نفر و همچنین وجود 36 میلیون نفر جمعیت نفر در داخل كشورمان در رده های سنی 15 تا 40 سال از ظرفیتهای كشورمان است. ما رتبه دوم دنیا از لحاظ جمعیت دانش آموختگان علوم و مهندسی را داریم كه از این تعداد 14 میلیون نفر دارای تحصیلات عالیه هستند. همچنین ایدئولوژی اعتقادی بی نظیری داریم انتظار می رود كه وجود چنین ظرفیتهای خروجی متناسب تری هم داشته باشد اما از طرف دیگر 5 میلیون نفر بیكار داریم آیا با این وضعیت وجود 5 میلیون نفر بیكار قابل قبول است؟ طبیعتا هیچ كدام از شما چنین موضوعی را نمی پذیرید.

وی افزود: در كنار وجود این متغیرهای ثابت در كشورمان هیچ كشوری را در دنیا نمی توان پیدا كرد كه به اندازه ایران متغیر مزاحم داشته باشد به عبارت دقیق تر هیچ كشوری در دنیا به اندازه ما تحت تحریم های ظالمانه قرار نگرفته است و این ما هستیم كه با این وجود با سرعت قابل توجهی رو به پیشرفت حركت می كنیم. اما در این بین در آن مواردی كه با معیشت مردم سروكار دارد كم آورده ایم و به همین علت این همه علم خیلی به نظر نمی آید. در یك نمونه بارز در 40 سال گذشته همچنان بحث بین مرغ و تخم مرغ باقی مانده است در یك دوره ای به خاطر جوجه ریزی زیاد جوجه دفع می شوند و در دوره دیگر به خاطر كمبود تخم مرغ قیمت ها بالا می رود.

وی افزود: اینكه چرا نمی توانیم مشكلات جزئی را حل كنیم به این دلیل است كه به فهم مشترك در صورت مسئله نرسیده ایم؛ برای توضیح بیشتر می توان به قوانین برنامه توسعه رجوع كرد ما قوانین برنامه را براساس متغیرهای موجود می نویسم؛ مثلا قانون برنامه در بهترین شرایط فروش نفت تدوین می شود و بعد كه با تحریم مواجهه می شویم قسمت عمده تصمیم گیری ها در قانون برنامه لغو شده و قابل اجرا نیست.

این نماینده مجلس با بیان اینكه در زمان نوشتن قانون برنامه سه راه تعیین متغیرها براساس شرایط موجود، شرایط مطلوب و شرایط ایده آل وجود دارد گفت: ما براساس شرایط ایده آل و نه راه های ممكن قانون برنامه را می نویسیم در اینجاست كه فعالان و پژوهشگران در مركز پژوهشها و همچنین اندیشكده های حكمرانی در استانها می تواند نمایندگان را مجاب كنند كه به راه های ممكن در تدوین قانون برنامه توجه شود. وقتی براساس شرایط ایده آلی قانون نوشته می شود یكسری مطالبات به وجود می آید كه در نهایت نمی توان آن را برآورده كرد و تنها مردم را طلبكار می كنیم. در این وضعیت مردم احساس می كند كه حقشان داده نشده است ایجاد چنین شرایطی به ما برمی گردد و باید بپذیریم آن را اصلاح كنیم.

مصری به عنوان نمونه به موضوع مصوبه همسان سازی حقوق بازنشستگان در قانون برنامه توسعه اشاره و اظهاركرد: ما در قانون برنامه موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان را تصویب كردیم اما منابعی برای ان تعیین نشده است آن هم برای قانونی كه تا سالهای سال جاری و ساری است.

وی قانون تامین اجتماعی كشورمان را بی نظیر خواند و ادامه داد: طبق قانون تامین اجتماعی یك فردی كه مثلا در صدا و سیما كار می كند می تواند با 25 سال سابقه بازنشسته شود فرض كنید آن فرد با 20 سال وارد صدا و سیما شده و در 45 سالگی زمانی كه تازه به علم و تجربه و دانش كافی رسیده باید بازنشسته شود و راه دیگری هم دارد حالا در این شرایط سن امید به زندگی 80 سال است یعنی آن فرد بازنشسته حداقل تا 45 سال دیگر زندگی می كند از همان فرد 25 سال به میزان 20 درصد حقوقش حق بیمه گرفته شده اما باید تا 50 سال بعد از بازنشستگی به او حقوق كامل داده شود. البته كه فقط این 50 سال نیست چون طبق قانون بعد از فوت او زنش تا زمانی كه زنده است می تواند حقوقش را بگیرد.

مصری ادامه داد: حالا فرض كنید كه همان فرد یك دختری هم دارد كه ازدواج نكرده و به او هم حقوق مادم العمر تا قبل ازدواج تعلق می گیرد اگر هم طلاق بگیرد باز هم حقوق او پرداخت می شود. این مثال را برای آن زدم كه بدانید وقتی تصمیمی گرفته می شود باید فكری برای تامین منابع آن هم شود. مثلا اگر سری به دفتر ازدواج و طلاق بزنید و یك كار پژوهشی كنید به بحث طلاق های صوری می رسیدیم گفته شده است حدود 30 درصد طلاقها صوری است. از كجا به این نتیجه رسیدند از اینجای كه طبق گفته مسوولان دفاتر همان افرادی كه طلاق می گیرند بلافاصله درخواست صیغه 99 ساله می كند تا به زندگیشان ادامه دهند؛ طلاق می گیرند تا طلاقنامه ارائه كرده و زن حقوق پدر فوت شده را بگیرد. این وضعیت باعث شده حداقل 50 درصد بودجه كشور برای چنین هزینه های پرداخت شود. و همچنین صندوق تامین اجتماعی بیش از 40 هزار میلیارد تومان استقراض بانكی داشته تا مستمری بازنشستگان را بدهند. اگر بلای كه سر صندوقهای لشكری و كشوری آمد بر سر تامین اجتماعی بیاید باید كل منابع كشور را به این صندوق بدهیم.

وی خاطرنشان كرد: ما با این قانون راه طلاق صوری را بازكردیم همین وضعیت به شكل دیگری درباره سربازی وجود دارد مادر و پدر برای آنكه فرزندش به سربازی نرود طلاق صوری می گیرد پس نباید قوانین ما به گونه ای باشد كه باعث بی عدالتی شود.

مصری با بیان اینكه حلقه های فكری در استانها وجود داشته و نمایندگان مجلس درون این حلقه ها بگیرد گفت: نماینده مجلس باید در باره تمامی مسائل كشور اعم از برجام، جمعیت و خانواده، بیمه كارگران ونظام سلامت تصمیم گیری كند فكر نكنید وقتی نماینده وارد مجلس می شود آمپولی به او می زنیم كه از تمام علوم دنیا مطلع شود نماینده با یك رایش می تواند تكلیف كشور را روشن كند و قانونی تصویب كرده كه همه از آن متاثر شویم. پس باید نمایندگان اطلاعات لازم داشته باشند كه این پژوهشگران هستند كه می تواند پیش نماینده رفته و آن را در جریان اطلاعات مختلف قرار دهد.

نماینده مردم كرمانشاه گفت: نباید تمامی تلاش ما تا زمانی باشد كه یك نماینده رای می آورد و وارد مجلس می شد اتفاقا از زمانی كه نماینده رای می آورد باید به او كمك كنیم وظیفه نماینده قانونگذاری و نظارت است اما از یك نماینده توقع انجام كار بخشدار، فرماندار و استاندار دارند به طوری كه عمدتا مراجعات ما مربوط به درخواست شغل و وام كمك بلاعوض می شود.

مصری با اشاره به موضوع شفافیت آرا گفت: می گویند كه باید شفافیت آرا وجود داشته باشد كه خیلی هم خوب است اما این موضوع كجا تعریف شده است؟ در دنیا انتخابات براساس احزاب انجام می شود احزاب دارای برنامه و منشور هستند كه آن را به هوادارانشان ارائه می دهند داوطلب انتخابات هم وقتی وارد عرصه رقابت می شود همه هزینه هایش برعهده آن حزب است آن فرد فقط وظیفه دارد كه طرفداران حزب را مجاب كند كه پای صندوق رای حضور پیدا كنند تا درصد رای حزب بالا رود. وقتی آن فرد وارد مجلس شد شفافیت وجود دارد كه براساس موضع حزب رای داده یا خیر؛ حالا در ایران نماینده ما چه پشتوانه ای دارد نماینده وقتی رای می آورد همه رقبا علیه اش می شوند و می خواهند ثابت كنند كه او ناكارآمد است و عملكردش را زیر سوال ببرند. نماینده باید پاسخ همه چیز از علت گرفتگی چاه تا قطع شدن آب را بدهد.

وی افزود: بعد جوسازی می شود كه باید شفافیت وجود داشته باشد فرض كنید شفافیت آرا وجود دارد و بعد نماینده می خواهد به موضوعی همچون میزان حقوق معلمان رای دهند در این وضعیت نماینده از یك طرف می دانید كه منابع كافی برای حقوق ده میلیون تومانی وجود ندارد و از طرف دیگر به علت شفافیت آرا چاره ای جزو رای دادن ندارد چون می داند كه بدنه رای دهنده به او در بین معلمان هستند پس مجبور به رای مثبت می شود.

وی در پایان مجددا با طرح این پرسش كه نماینده چه پشتوانه ای دارد گفت: در كشورهای دیگر منابع حزب برای نماینده هزینه می شود اما در ایران منابع كشور برای نماینده هزینه می شود همین وضعیت باعث شده همواره در مجالس دو سوم نماینده های موجود برای مجلس بعدی رای نمی آورند و آن همه تجربه ای كه یك نماینده در طول 4 سال به دست آورده از بین می رود.
منبع خبر:
تدبیر و امید
   تاریخ: ۰۶:۱۱ - ۲۵/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۷