دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

واكسیناسیون 80 درصدی در 80 روز
 
واكسیناسیون 80 درصدی در 80 روز
دفاع وزیر بهداشت از عملكرد یك ساله اش در مدیریت كرونا در مجلس شورای اسلامی واكسیناسیون 80 درصدی در 80 روز

گروه اجتماعی/ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی روز گذشته برای پاسخ به سؤالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بهارستان رفت و در صحن علنی حضور یافت تا یكی از پاسخگوترین وزرای دولت باشد. در میان وزرای كابینه سیزدهم، وزیر بهداشت به دلیل حساسیت حوزه سلامت و شیوع بیماری كرونا، بارها از سوی نمایندگان مورد سؤال قرار گرفته است. دیروز نیز سؤالات نمایندگان مردم از این مقام مسئول فراوان بود. نخستین سؤال پر چالش بهارستان نشین ها پیرامون ابهامات عوارض واكسن های كرونا، واكسیناسیون اجباری و روند مدیریت مقابله با بیماری كرونا بود. هرچند به نظر می رسید وزیر بهداشت به دلیل بازگویی برخی انتقادها آن هم پس از واكسیناسیون بیش از 80 درصد جمعیت مشمول دریافت واكسن و كاهش قابل توجه آمار ابتلاها و فوتی ها، رنجیده اما دكتر بهرام عین اللهی با صراحت و با ارائه آمار از عملكردش در حوزه نظام سلامت كشور دفاع كرد. انتقادات مجلس در حالی از عوارض مربوط به تزریق واكسن های كرونا بالا گرفته كه طی چند روز گذشته فشار كاربران شبكه های اجتماعی مبنی بر ثبت نشدن عوارض واكسن های كرونا از سوی نظام سلامت بالا گرفته است. مهدی عسگری نماینده استان البرز از تعارض منافع در كمیته علمی كرونا گلایه كرد و همچنین به این نكته كه شماری از پزشكان در اوایل كرونا گفته بودند واكسن های تازه ساخته شده عوارض جدی دارند و باید از استفاده از آنها پرهیز شود، اشاره كرد. این نماینده همچنین در ادامه سؤالاتش شائبه های پیرامون وضعیت بازار مالی داروهایی از جمله رمدسیور را نیز از وزیر بهداشت جویا شد.

قالیباف: دولت در 80 روز، 80 درصد را تحت پوشش واكسیناسیون قرار داد
پس از استماع سخنان وزیر بهداشت از مجموع 239 آرای مأخوذه، 155 نماینده به پاسخ های وزیر بهداشت رأی موافق دادند، به طوری كه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان یكی از موافقان عملكرد وزارت بهداشت در این جلسه اظهار داشت: از همه كسانی كه در دوره كرونا زحمت كشیدند و تلاش كردند تقدیر و تشكر می كنم كسانی كه این افتخار را برای جمهوری اسلامی و مخصوصاً دولت فراهم كردند كه در یك دوره 80 روزه، بیش از 80 درصد افراد را تحت پوشش واكسن قرار دادند و همین جا از شهدای سلامت نیز یاد می كنم.
قالیباف افزود: همچنین برای همه خانواده های شهدای سلامت سر تعظیم فرود می آورم و تسلیت و تعزیت مجدد خود را به همه این خانواده های عزیز و بازماندگان این شهدا عرض می كنم و بی شك اگر امروز نیز سؤالی در مورد واكسیناسیون در مجلس مطرح بود، بحث در مورد برخی داروهای خاص و موضوعات خاص بود نه خدای نكرده قدرنشناسی نسبت به زحمات كشیده شده. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رأی مجلس به سؤال مطرح شده، گفت: مجلس با رأی خود نشان داد نسبت به موضوع واكسیناسیون و عملكرد دولت و عزیزان مدافعان عرصه سلامت همیشه قدردان بوده و هست و وظیفه دارد در مسیر حل مشكلات آنها تلاش كند.
وزیر بهداشت كه برای پاسخ به نماینده های معترض دست پر به صحن علنی مجلس رفته بود با استفاده از آمار و مستندات به مباحث مطرح شده از سوی برخی نماینده ها پاسخ داد. وی در پاسخ به این سؤالات به نظام ثبت و پیگیری عوارض واكسن ها تا 30 روز بعد از واكسیناسیون اشاره كرد و اینكه نظام ثبت عوارض واكسن ها به صورت فعال در كمیته های دانشگاهی بررسی می شود. به گفته دكتر عین اللهی، در شرایطی كه ما 153 میلیون دوز واكسن تزریق كرده ا یم، میزان عوارض جدی 1.37 در یك میلیون نفر بوده است.
وزیر بهداشت گفت: با توجه به آمار بالای ابتلا و مرگ و میر كرونا در زمان آغاز به كار دولت مردمی آیت الله رئیسی، حفظ جان مردم اولویت دولت سیزدهم بود. در اولین دیداری كه دولت سیزدهم با مقام معظم رهبری داشت، معظم له اولین درخواست خود را به عنوان موضوع فوری و اولویت دار، بحث كرونا و سلامت مردم عنوان كردند تا بتوانیم از این وضعیت نجات پیدا كنیم.

عین الهی: واكسیناسیون مؤثرترین اقدام برای كنترل كرونا بود
وزیر بهداشت و درمان بیان كرد: ما باید روزهای دلهره آور و سختی را كه روح و جسم مان را آزرده كرده بود، به یاد بیاوریم؛ روزهایی كه بیش از 700 جانباخته داشتیم و شاهد اعمال قرنطینه های خانگی، وضع اسفناك بیمارستان ها، صف های طولانی چندروزه برای بستری، خستگی و فشار روانی پرسنل، محدودیت در ارائه خدمات به مردم در مشاغل خدماتی، كمبود واكسن كرونا، صف های طولانی چند صد متری تزریق واكسن، محدودیت های تردد شبانه، تعطیلی رفت وآمدهای خانوادگی، ممنوعیت مسافرت های بین شهری، تعطیلی برخی از كسب وكارها مانند مشاغل گردشگری و تعطیلی های مكرر بازار و وضعیت نابسامانی كه در شروع كار دولت داشتیم، بودیم.
وزیر بهداشت و درمان افزود: در چنین شرایطی دولت سیزدهم همزمان با اوج پیك پنجم كرونا كار خود را آغاز كرد. در روز بیش از 50 هزار مبتلا داشتیم، تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه بیش از 8 هزار نفر و تعداد مرگ و میر حدود 700 نفر بود.
وی درخصوص موضوع واكسیناسیون تصریح كرد: واكسیناسیون مؤثرترین اقدام برای كنترل همه گیری بیماری كرونا بوده و توانسته است افراد را در مقابل این بیماری مصون كند. واكسیناسیون در كشور ما بیش از یك قرن قدمت دارد؛ اولین بار در انستیتو پاستور ایران در سال 1299 واكسیناسیون انجام گرفته و بعد از آن هم واكسن و سرم سازی رازی در سال 1303 این كار را انجام داده و با انجام واكسیناسیون بیماری هایی چون آبله، فلج اطفال، سرخك، سرخجه مادرزادی، سل، دیفتری، مالاریا، كزاز و سیاه سرفه در كشور ریشه كن شده است و ایران اسلامی طبق اذعان همه سازمان های بین المللی از كشورهایی است كه در این زمینه جزو كشورهای پیشرو محسوب می شود.
وزیر بهداشت و درمان افزود: در كنار واكسیناسیون با رعایت شیوه نامه های بهداشتی به عنوان مهم ترین عامل جلوگیری از شیوع كرونا، شاهد كاهش میزان مرگ ومیر بودیم و افرادی كه با وجود زدن واكسن به این بیماری مبتلا شدند با شدت كمتر آن مواجه بودند. استراتژی اصلی ستاد ملی كرونا در كنار رعایت همه شیوه نامه های بهداشتی قرار گرفت به نحوی كه شاهد بودیم مقام معظم رهبری شخصاً برای تزریق واكسن ایرانی اقدام كردند و مقابل دوربین های صدا و سیما واكسن زدند تا همه مردم این كار را انجام دهند. همچنین در بیانات خود به همه تأكید كردند كه همه مردم باید این كار را انجام دهند. پیرو مصوبه ستاد ملی كرونا واكسیناسیون عمومی در كشور آغاز شد و انجام گرفت.
عضو كابینه دولت سیزدهم افزود: كمیته علمی مقابله با كرونا توانسته است انواع دستورالعمل های پزشكی، مدیریت توانبخشی، مدیریت نارسایی تنفس و حمایت تغذیه ای در بیماران را انجام دهد. ما در این كمیته علمی از ظرفیت طب ایرانی و مكمل نیز استفاده كردیم، نمایندگان طب علمی ایرانی در این كمیته حضور پیدا كردند و ظرفیت های این بخش را به دانشگاه های علوم پزشكی كشور ابلاغ كردیم، 115 طرح در حوزه طب ایرانی – سنتی برای مقابله با كووید 19 تصویب شد كه 58 طرح پایان پیدا كرده و 20 فرآورده گیاهی تاكنون مجوز دریافت كرده است و 10 داروی گیاهی به مرحله تولید و توزیع در بازار رسیده است.
عین اللهی یادآور شد: در خصوص استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها برای تولید داروهای ضد كرونا می توانیم به یكی از موفقیت های بزرگ جمهوری اسلامی ایران در مورد تولید 6 واكسن داخلی اشاره كنیم. واكسن های بركت، نورا مربوط به سپاه پاسداران، فخرا مربوط به وزارت دفاع، رازی، اسپایكوژن و پاستوكووك به عنوان افتخارات ملی تولید شده اند.
وی در توضیح مراحل تأیید واكسن گفت: ما بر كیفیت واكسن های تولید داخل و وارداتی كمیته علمی در كمیته ای زیرنظر سازمان غذا و دارو نظارت كامل داشتیم، این كمیته علمی بر همه داروها از جمله واكسن نظارت دارد. در واقع برای تأیید یك واكسن 6 مرحله لازم است؛ نخست اكتشافی، دوم پیش بالینی، سوم بازآزمایی بالینی و سپس تأیید مجوز، تولید انبوه و نهایتاً كنترل كیفیت. مراحل اكتشافی و پیش بالینی در آزمایشگاه انجام می شود.

تنها 1.37 درصد عوارض واكسن در یك میلیون نفر ثبت شده است
وزیر بهداشت و درمان در توضیح عوارض واكسن گفت: نظام ثبت و پیگیری عوارض تا 30 روز بعد از واكسیناسیون به صورت فعال در كمیته های دانشگاهی بررسی می شود، از 84 هزار و 595 عارضه ثبت شده، 6 هزار و 122 مورد رویداد جدی بوده كه از میان آنها 206 مورد مرتبط با واكسیناسیون بوده و در شرایطی كه ما 153 میلیون دوز واكسن تزریق كردیم، میزان عوارض جدی 1.37 در یك میلیون نفر بوده است.
وی با اشاره به تهیه كتابچه مطالعات علمی در این زمینه، افزود:80 درصد بیماران بستری و فوت شده شامل كسانی می شوند كه واكسن نزدند، بر اساس آمار اعلام شده، مرگ ومیر ناشی از كرونا در كشور 142هزار نفر بوده كه 132هزار نفر از این افراد مربوط به زمانی بوده كه واكسیناسیون انجام نشده و فعال نبوده است، تنها 10هزار نفر پس از انجام واكسیناسیون گسترده در كشور فوت كردند كه این افراد هم یا واكسن نزده بودند یا بیماری زمینه ای داشتند.
عین اللهی ادامه داد: پیش از انجام واكسیناسیون300 شهید سلامت داشتیم و بعد از انجام واكسیناسیون این تعداد به حداقل رسید. ما با واكسیناسیون روزهای بدون مرگ ومیر را در كشور داشتیم، در شرایط فعلی نیز كه سویه اُمیكرون شیوع پیدا كرده كنترل خوبی انجام شده است.
وزیر بهداشت و درمان یادآور شد: ایران رتبه 12 در جهان و اول در منطقه را از جهت پذیرش های كرونا به استناد پایگاه استنادی اسكوپوس دارد، بیش از11 هزار و 900 مقاله و پایان نامه علمی در این زمینه چاپ شده است و جمهوری اسلامی ایران از كشورهای موفق در كنترل بیماری كرونا بود و این افتخار بزرگی برای ما است كه به كمك دولت و مجلس انجام گرفته است.
پس از استماع صحبت های وزیر بهداشت و درمان البته نماینده استان البرز از پاسخ های وی قانع نشد و سؤال به رأی وكلای ملت گذاشته شد. نمایندگان با 155 رأی موافق، 73 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 239 رأی مأخوذه از پاسخ های وزیر قانع شدند.

منبع خبر:
روزنامه ایران
   تاریخ: ۰۰:۳۸ - ۲۶/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۱