دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

طرح شهر دانشجو گامی نو در جهاد دانشگاهی قزوین
 
رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: طرح شهر دانشجو، باهدف پرورش و توانمندسازی دانشجویان در حوزه های علمی و تخصصی گامی نو در استان است كه در دانشگاه مادر استان به صورت پایلوت اجرا می شود و سپس به سایر دانشگاه ها تسری خواهد یافت.
طرح شهر دانشجو گامی نو در جهاد دانشگاهی قزوین فرشاد پیله چی شامگاه 24 مرداد با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری صداوسیما مركز قزوین اظهار كرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یك نهاد انقلابی و علمی در سه عرصه پژوهش و فناوری، آموزش و توانمندسازی و حوزه فرهنگی، فعال است تا با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در استان، مسائل مردم در حوزه های مختلف را برطرف كند.

وی گفت: در عرصه پژوهش و فناوری، جهاد دانشگاهی قزوین در 2 بخش سلامت و صنعت كه از نیازهای استان است وارد عمل شده و در عرصه آموزش و توانمندسازی نیز با ایجاد اشتغال پایدار در حال فعالیت است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین با اشاره به فعالیت چشمگیر جهاد در حوزه سلامت بیان كرد: با توجه به اهمیت فعالیت در حوزه بهداشت و درمان بیش از 30 سال است كه جهاد دانشگاهی در حوزه سلامت فعالیت می كند چراكه جهاد همیشه به دنبال كارهای به زمین مانده در مسائل مهم كشور است.

این مسئول تصریح كرد: جهاد دانشگاهی سیاست كاری خود را در حوزه سلامت در بخش های درمان ناباروری، آزمایشگاه پاتوبیولوژی، فیزیوتراپی، مركز شیمی درمانی و حوزه پیشگیرانه بانك خون بند ناف تعریف كرده است.

وی با اشاره به موضوع جوانی جمعیت عنوان كرد: جمعیت بحث داغ این سال های كشور است. كشور در شرایط فعلی به نرخ موالید بالا نیاز دارد و تمركز در حوزه ناباروری كار ویژه ای است كه در سلامت استان توسط جهاد دانشگاهی انجام شده تا از ناباروری به عنوان یكی از سه عامل اصلی طلاق در جامعه پیشگیری كند و با حمایت زوجین در تأمین نرخ موالید، به جوانی جمعیت كمك كند.

پیله چی تصریح كرد: هرماه بیش از 100 پرونده در حوزه ناباروری تشكیل می شود و متأسفانه استان قزوین به سبب فرهنگ و رژیم نامناسب غذایی و صنعتی بودن استان، در نرخ ناباروری قدری بالاتر از میانگین كشوری است. با توجه به حجم بالای مراجعات به مركز ناباروری، از ابتدای سال 1401 این مركز درمانی از خیابان فردوسی به مكان بهتری در سه راه خیام نقل مكان كرده ایم. شایان ذكر است به دلیل مراجعات بیماران از استان های هم جوار به این مركز، امیدواریم بتوانیم با ساخت مجتمع درمانی جهاد خدمات شایسته تری به شهروندان ارائه كنیم.

وی خاطرنشان كرد: افرادی كه برای موضوع ناباروری به مركز جهاد دانشگاهی مراجعه می كنند در گروه های مشاوره و دارودرمانی، تزریق درون رحمیIUI و یا عمل جراحی یا ivf تقسیم می شوند كه خوشبختانه در بخش IUIقریب به 30 درصد موفقیت و در بخش IVF تا 40 درصد بارداری موفق را تجربه كرده اند كه در این زمینه با میزان استاندارد كشوری هم راستا است.

بانك بند ناف؛ بیمه ی تأمین سلامت در بروز بیماری ها

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: درگذشته سلول های بنیادی یا بند ناف به عنوان یك زباله بیولوژیكی شناخته می شد و پس از تولد نوزاد بند ناف را دور می انداختند اما از 20 سال پیش با تحقیقات صورت گرفته، بند ناف به عنوان یكی از اعضای سرشار از سلول های بنیادی معرفی شده كه می تواند در آینده درروند درمان برخی از بیماری های ویژه همچون بیماری های خونی، سرطان خون، پاركینسون، آلزایمر یا تزریق سلول به فرزندان نارس مورداستفاده قرار گیرد.

وی افزود: مركز بانك بند ناف در استان قزوین فعال است و جهاد دانشگاهی زوجینی را كه در آستانه تولد فرزند هستند دعوت می كند تا جهت ثبت نام مراجعه كنند و در هر جای استان كه باشند نیروهای جهاد جهت دریافت ذخیره بند ناف اقدام خواهند كرد. لازم به ذكر است این خدمات با نرخ مناسب و به صورت اقساطی ارائه می شود.

پیله چی یادآوری كرد: شاید چند سال اخیر این خدمات بند ناف، لوكس محسوب می شد اما الان مردم متوجه اهمیت سلول های بنیادی هستند كه همچون بیمه می تواند فرد یا اعضای خانواده اش را به جهت بیماری هایی كه نیازمند سلول بنیادی است بیمه كرده و نجات بخش باشد.
جهاد دانشگاهی حلقه واصله ی صنعتگران با نیروهای متخصص

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین اظهار كرد: جهاد دانشگاهی به دنبال آن است كه در هر استان بر اساس ظرفیت ها و پتانسیل های موجود نیاز افراد آن به اشتغال پایدار را برطرف كند و خدمات فاخری ارائه نماید. استان قزوین طبق سند آمایش و به طور تجربی نشان داده كه از ظرفیت های صنعتی بالایی برخوردار است.

وی خاطرنشان كرد: اگرچه صنایع استان قزوین به لحاظ شرایط اقتصادی طی سنوات گذشته دچار ركود شده است اما جهاد با كار ویژه ی خود در تلاش است كه علاوه بر برقراری ارتباط بین دانش و صنعت به عنوان یكی از اركان علم و فناوری بتواند به تجاری سازی محصولات كمك كند تا تولیدكننده بتواند محصولات خود را در حوزه ی درون مرزی و برون مرزی به فروش رساند.

پیله چی بابیان اینكه جهاد دانشگاهی با تسلط بر علم و فناوری می كوشد تا مشكلات صنعت را از طریق دانش و هم افزایی برطرف كند، عنوان كرد: در فاز اول، در تعامل با معاونت اقتصادی استانداری بیش از 70 شركت معین شدند تا مشكلات مدیریتی آن ها در حوزه منابع انسانی، منابع مالی و لُجستیك برطرف شود. تاكنون 10 شركت به ثمر نشسته و علاوه بر اصلاح ساختار سازمانی، شرایط فروش محصولات آن ها در حوزه ی درون مرزی و برون مرزی مهیا شده است . این مجموعه ها غالباً در عرصه تولید فعال بوده اما برای فروش محصولات نیاز به احیاء شرایط داشت.

هدف جهاد دانشگاهی ایجاد اشتغال پایدار در جامعه است

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: كار ویژه جهاد در حوزه توانمندسازی و اشتغال، زیست بومی است كه پارادوكس موجود بین جویندگان كار و كارفرمایانی كه به دنبال نیروی باكیفیت هستند را حل كند. این فرهنگ باید نهادینه شود كه اگر ما به دنبال كار هستیم باید مهارت داشته باشیم.

وی افزود: زیست بوم اشتغال زایی جهاد دانشگاهی، در حوزه های نخبگانی، اقشار آسیب پذیر جامعه و افراد جویای كار فعال است. به طور مثال زیست بوم نوآوری نخبگانی 2 سالی است كه فعالیت خود را آغاز كرده است تا شرایط را به نحوی رقم بزند كه نخبگان به جهت عدم جذابیت فضای كار، اقدام به مهاجرت نكنند. باید این سرمایه ها را در كشور نگه داشت و برای رونق اقتصاد و حركت چرخ های تولید از دانش آن ها بهره گرفت.

پیله چی بابیان اینكه آموزش باید هدفمند و برای رسیدن به اشتغال پایدار باشد، به طرح توانمندسازی بانوان استان اشاره كرد و گفت: با مشاركت امور بانوان نهاد ریاست جمهوری، طرح توانمندسازی بانوان آسیب پذیر و سرپرست خانوار در دستور كار قرار گرفت. در فاز اول 121 نفر آموزش دیده و به توانمندی دست یافتند و ارتباط آن ها با پیشران ها و كارآفرینان برقرار شد و هم اكنون صاحب اشتغالی پایدارند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین بابیان اینكه فرهنگ كار باید اصلاح شود، اظهار كرد: قالب افراد شغل را در پشت میزنشینی و كار اداری خلاصه می كنند اما این در حالی است كه امروزه افرادی با شغل های بسیار ساده آزاد، درآمدی بهتر از یك كارمند دارند.

21 هزار نفر از خدمات آموزشی جهاد دانشگاهی استفاده كردند

پیله چی، در خصوص كیفیت دوره ها و آموزش های جهاد دانشگاهی گفت: باوجود شرایط كرونایی در سال گذشته، بالغ بر 21 هزار نفر از خدمات آموزشی جهاد دانشگاهی استفاده كردند. برای تكمیل زنجیره، مركز كاریابی مجازی جهاد دانشگاهی راه اندازی شده تا برای افراد، پس از سپری كردن دوره آموزشی، فضای كاری نیز ترسیم شود. گروهی از افرادی كه در دوره ها شركت می كنند صاحب شغل اند و به جهت كیفیت آموزشی جهاد دانشگاهی، جهت ارتقاء مهارت خود مراجعه كردند، اما گروه دیگر افرادی هستند كه به دنبال كار هستند و از بین آنان بالغ بر 25 درصد وارد بازار كار پایدار می شوند.

وی تصریح كرد: یكی از حوزه های جهاد دانشگاهی، معاونت آموزش و كاریابی است كه در حقیقت یك هلدینگ آموزشی است كه بیش از 10 گروه آموزشی در زیرمجموعه آن، در حال فعالیت هستند. به طور مثال در حوزه صنعت، خدمات آموزشی در سطوح مختلف ارائه می شود كه دستگاه های اجرایی را تحت پوشش قرار می دهد، و یا گروه پزشكی كه یونیك است و خدمات آموزشی پزشكی را كنار دانشگاه علوم پزشكی در قالب دوره های عمومی مطرح می كند.

ساخت مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در انتظار تخصیص اعتبار است

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: علیرغم اینكه مراجعه كنندگان به مراكز درمانی جهاد دانشگاهی متعدد هستند اما سرانه درمانی استان قزوین كم است و این در حالی است كه ما علاوه بر مردم استان پذیرای مراجعانی از سایر استان ها نیز هستیم كه فضاهای فعلی پاسخگوی این حجم از مراجعات و خدمات نیست.

وی با اشاره به ساخت مجتمع پژوهشی، درمانی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی گفت: متأسفانه در سنوات اخیر به دلیل كرونا و شرایط اقتصادی این پروژه پیشرفت چشمگیری نداشت. آن را به 3 فاز تقسیم كرده ایم، فاز اول 30 درصد پیشرفت داشته كه اگر به اتمام برسد برای خدمات درمانی به بهره برداری خواهد رسید. برای ساخت این مجموعه قریب به 700 میلیارد ریال بودجه نیاز است كه در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان تقریباً 400 میلیارد ریال بودجه به این پروژه اختصاص یافت.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین افزود: با جذب این اعتبار می توانیم با جدیت به پیشرفت و ساخت این مجتمع اقدام كنیم، همچنین خیرین می توانند جهت كمك به سلامت استان به ویژه در حوزه ی ناباروری و سرطان به حیات همنوعان خود كمك كرده و یاریگر جهاد دانشگاهی در احداث این مجتمع باشند.

خدمات اجرایی جهاد دانشگاهی از پشتوانه پژوهشی برخوردار است

پیله چی گفت: در جهاد دانشگاهی سه حوزه ی آموزش، پژوهش و فرهنگ تعریف شده است كه سرآمد حوزه پژوهش، سلامت و صنعت است. یكی از ویژگی های بارز جهاد دانشگاهی كاربردی كردن پژوهش ها در میدان عمل است.

وی خاطرنشان كرد: پژوهش و مطالعاتی كه در جهاد صورت می گیرد، كتابخانه ای نیست بلكه كاربردی است و به خروجی عملیاتی منتج می شود. به طور مثال مركز ناباروری و خدمات درمانی كه از 30 سال گذشته آغاز به كاركرده با فعالیت های پژوهشی بوده و امروز هم، روی مرز دانش فعالیت می كند. تمام خدمات اجرایی جهاد به پشتوانه فعالیت های پژوهشی صورت می گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین بابیان اینكه جهاد دانشگاهی نهادی غیردولتی است عنوان كرد: این مجموعه هیچ بودجه جاری از دولت دریافت نكرده و به صورت خودگردان از محل ارائه خدمات، درآمدهای جاری خود را تأمین می كند. اما با تمام این شرایط خدمات به گونه ای ارائه می شود كه هزینه دوره ها برای مردم مناسب باشد.

شهر دانشجو، گامی نو در جهاد دانشگاهی قزوین

پیله چی در ادامه به فعالیت های مؤثر جهاد دانشگاهی قزوین در عرصه فرهنگی و طرح شهر دانشجو اشاره كرد و افزود: شهر دانشجو، موضوعی بسیار بااهمیت است. در هر عرصه ای با پیشرفت كارها، جای فاكتور فرهنگ را خالی می بینیم. فرهنگ عاملی كلیدی، مهم و اجتناب ناپذیر است. جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ خدمات مختلفی را ارائه می كند كه با توجه به نام جهاد دانشگاهی و عقبه و فعالیت های اجرایی كه در گذشته داشته و با وجود رسانه هایی همچون خبرگزاری های ایسنا و ایكنا جهت تبیین موضوعات و مسائل كشور در راستای تبیین فعالیت می كند.

وی عنوان كرد: حضور دانشجویان و دانشگاهیان در حكمرانی آینده كشور اجتناب ناپذیر است. رئیس جمهور، وزرا، استانداران و مسئولین همه در دانشگاه تحصیل كرده اند پس اگر دانشگاه قوی و مفید باشد قطعاً در آینده مدیران و مسئولان خوبی خواهیم داشت.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین خاطرنشان كرد: بر همین اساس طرح شهر دانشجو، ابتدا در دانشگاه مادر استان به صورت پایلوت اجرا می شود و سپس به سایر دانشگاه ها تسری خواهد یافت.

وی تشریح كرد: دانشجویان زمانی كه واحدهای درسی خود را سپری كنند، مدرك كاردانی، كارشناسی یا بالاتر را دریافت می كنند اما واقعاً می توانند به عنوان یك كارشناس در بازار كار نقش آفرین باشند یا خیر؟

این مسئول گفت: هدف از طرح شهر دانشجو این است كه دانشجو در حین تحصیل دوره های مهارتی را نیز آموزش ببیند تا در ساحت رشد فردی، شخصیتی، و اجتماعی، جهان بینی دانشجو افزایش یابد. سواد صرفاً گذراندن واحدهای تخصصی درسی نیست بلكه باید مهارت های فردی و اجتماعی هم افزایش پیدا كند. این طرح از اول مهرماه با حضور دانشجویان آغاز خواهد شد.

پیله چی گفت: مركز رصد اجتماعی جهاد دانشگاهی می تواند به عنوان دیتایی بزرگ، كمك حال مسئولان باشد. انتشارات هم به صورت دانشگاهی، خدماتی را ایراد می كند و در حوزه نشر و ارتقاء سطح علمی به خوبی كار كرده است.
وی در پایان اشاره كرد: جهاد دانشگاهی استان قزوین در تمامی فعالیت ها و خدماتی كه ارائه می دهد، به دنبال امیدآفرینی و پمپاژ انگیزه در میان مردم جامعه است كند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۲:۴۳ - ۲۵/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۶