دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

آموزش فرصت روبرو شدن با مشكلات جسمی كودك معلول را فراهم می كند
 
اهواز - ایرنا - دانشیارگروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در زمینه شیوه های برخورد والدین با كودك معلول جسمی بیان كرد: داشتن كودكی با نیازهای ویژه یكی از رویدادهایی است كه نگرش وعملكردخانواده را تغییرمی دهد، لذا آموزش به والدین برای نحوه روبروشدن با مشكلات جسمی اینگونه كودكان لازم است.
آموزش فرصت روبرو شدن با مشكلات جسمی كودك معلول را فراهم می كند اهواز - ایرنا - دانشیارگروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در زمینه شیوه های برخورد والدین با كودك معلول جسمی بیان كرد: داشتن كودكی با نیازهای ویژه یكی از رویدادهایی است كه نگرش وعملكردخانواده را تغییرمی دهد، لذا آموزش به والدین برای نحوه روبروشدن با مشكلات جسمی اینگونه كودكان لازم است.

سودابه بساك نژاد یكشنبه درگفت وگو با خبرنگارایرنا با بیان این كه معلولیت جسمی و ذهنی از جمله نگرانی های والدین محسوب می شود گفت: واكنش والدین به داشتن كودك معلول می تواند در طیفی ازانكار، احساس گناه تا پذیرش و سازگاری قرار بگیرد، لذا والدین در وهله اول با فقدان حمایت هیجانی ،اطلاعات لازم درباره خدمات آموزشی كودك معلول وعدم آشنایی با قوانین و مقررات درباره كودك معلول مواجه می شوند.

وی با اشاره به تقسیم بندی مشكلات والدین دارای كودك معلول بیان كرد: در ابتدا مشكلات طبی این كودكان كه اغلب دارای مشكلات جسمی ویژه اند مدنظر بوده ، این گودكان به وسایل و ابزارهایی برای رفع مشكلات جسمی خود نیازمند هستند. این ابزارها محدودیت هایی برای ارتباط اجتماعی و حتی نگهداری توسط خانواده برای كودك ایجاد می كند.

بساك نژاد بیان كرد: به عنوان مثال برخی از كودكان ازدستگاه های تنفسی به صورت كوله پشتی استفاده كرده یا روی صندلی چرخ دارمی نشینند، برخی نابینا و ناشنوا هستند و از عصای سفید و سمعك استفاده می كنند.لذا تحت هر شرایطی رفع مشكلات جسمی و طبی این كودكان دراولویت قراردارد و كلید رفع مشكل جسمی این كودكان برای والدین ومربیان پیوستن به انجمن ها، مراكزبهداشتی مرتبط با معلولیت كودك وآگاهی وآموزش برای استفاده ازخدمات موجود برای كودكان معلول است.

پیوستن به انجمنهای خاص

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: پیوستن به انجمن ها وگروه هایی كه والدین دارای مشكلات مشابه با این كودك وجود دارد می تواند به آن ها راه حل های جدیدی برای مقابله با مشكلات جسمی كودك نشان دهد. به عنوان مثال پیوستن به انجمن دیابت ،انجمن كودك دارای ناتوانی یادگیری،انجمن اوتیسم یا كودكان معلول ذهنی و مشابه آن می تواند آموزش های طبی و جسمانی را به والدین و حتی مربیان این كودكان ارایه دهد.

وی با اشاره به مشكلات اجتماعی و خانوادگی اغلب والدینی كه دارای كودك معلول هستند بیان كرد: این والدین درباره وجود این كودك احساس گناه كرده، خودرا مقصر می دانند وحتی ممكن است مشكل كودك معلول خود را انكار كنند، درنتیجه به سراغ آموزش ورفع مشكل جسمی كودك نمی روند، بنابراین باید مشكلات اجتماعی وخانوادگی این والدین را جدی تلقی كرد.

بساك نژاد افزود: ازجمله این مشكلات می توان به این احساس درخانواده اشاره كرد كه ممكن است انگشت نمای محیط خانوادگی واجتماعی قرار گرفته و یا انگ داشتن كودك معلول به آن ها زده شود لذا این منجرمی شود كه كودك آموزش لازم را نبیند. شاید والدین تصورمی كنند كه داشتن كودك معلول می تواند آن ها را مقصر جلوه دهد وبرای فرار از این واقعیت مشكل جسمی كودك را پنهان یا انكار می كنند.

وی در ادامه بیان كرد: یكی دیگر از مشكلات اجتماعی وخانوادگی والدین این كودكان این است كه تصورمی كنند دیگرنمی توانند صاحب فررند سالم شوند واز بچه دارشدن خودداری كرده ویا این كه روابط زندگی دچار صدمه شده وحتی یكی از زوجین ممكن است خانه را ترك كرده و هركدام ازاین والدین دیگری را دربه دنیا آمدن كودك معلول مقصر بدانند.

پذیرش كودك معلول ازطرف والدین

دانشیارگروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهوازبا اشاره به این كه اولین قدم برای رفع مشكلات اجتماعی وخانوادگی پذیرش كودك معلول است گفت: یعنی به كودك معلول اهمیت داده شده و اورا دررده دیگرفرزندان خود قرارداده و با این آگاهی كه نیازهای ویژه دارند برای رفع این نیازها تلاش شود. لذا خانواده باید اورا درمحیط های خانوادگی واجتماعی وارد كند،نحوه ارتباط اجتماعی كودك معلول با دیگران وهمچنین دیگران با این كودك را آموزش ببیند وازاین بابت شرم نداشته باشد .والدین همچنین باید یاد بگیرند درمحیط های اجتماعی به عنوان والد كه این كودك معلول حقوق و قوانین اجتماعی خاص خود را دارد و می تواند از خدمات اجتماعی استفاده كند.

وی دربخش مشكلات آموزشی كودكان معلول بیان كرد: این كودكان درهرشرایطی و با هرمشكل جسمی نیازمند آموزش های ویژه هستند، لذا آموزش مدرسه می تواند ازطریق موسسات ویژه مثل موسسه كودكان استثنایی كه به انواع معلولیت ها خدمات می دهند باشد یا شامل آموزش به صورت غیرمدرسه ای كه والدین مجبورشده از مربی برای آموزش بهره ببرند یا این كه والدین خود این آموزش ها رادیده وبه كودك در منزل كمك كنند.

ضرورت حضور كودك در مراكزآموزشی

بساك نژاد با بیان این كه آموزش به كودك معلول یكی ازنیازهای اساسی آن است گفت: اگر برای كودك معلول آموزش مدرسه و رسمی را شروع نكنیم ناتوانی دیگری را به معلولیت جسمی كودك اضافه كرده ایم لذا ضرورت آموزش رسمی مدرسه به كودك معلول از این جهت است كه می تواند از نظر روانشناختی به كودك كمك كرده و او را شاداب تر و توانمندتركند.

وی ادامه داد: بنابراین حضور كودك معلول با هرشرایطی در مراكز مخصوص كودكان با نیازهای ویژه ویا آموزش های لازم در منزل می تواند اشتیاق به زندگی، بقا و كمك به ادامه حل مشكلات جسمی را راحت تر كند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران با بیان این كه آموزش های مدرسه به كودك كمك می كند تا استعدادهای جدیدی در او آشكار شود گفت: با تقویت این استعدادها ممكن است توانمندی های دیگرهمچون نقاشی،شعر،تایپ و یا نوازندگی درفرد معلول بروز پیدا كند وشناسایی این استعداد ها می تواند به بهبود مشكلات جسمی نیز كمك كرده و نگرانی های روانی كودك را كمتر كند.

وی افزود: وقتی والدین آموزش دیده به كودك كمك كنند، نگرانی های والدین از یك سو و مشكلات روانی و نگرانی های كودك معلول از سوی دیگربه شدت كاهش پیدا می كند واین ها حلقه های متصل به هم یك زنجیره هستند.

برچسب ها
- خوزستان
- آموزش
- معلولیت
- معلولان
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۲۹ - ۰۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۱