دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

افزایش زیست مجردی با رشد آمار طلاق در 20 سال / تامین اجتماعی قوی راهكار كاهش آسیب ها
 
ركنا: نخستین رئیس سازمان امور اجتماعی كشور معتقد است كه زیست تك نفره یا همان خانوارهای تك نفره، الزما شرایطی آسیب زا نیست و باید آن را بر اساس نیازهای وجودی هر فرد سنجید.
افزایش زیست مجردی با رشد آمار طلاق در 20 سال / تامین اجتماعی قوی راهكار كاهش آسیب ها
جاباما

به گزارش خبرنگار اجتماعی ركنا، طبق آخرین آمار رسمی مركز آمار ایران كه مربوط به سال 1395 است، حدود 9 درصد از كل خانوارهای ایرانی، تك نفره هستند؛ البته با توجه به اقتضائات زمان حاضر و پس از گذشتن 6 سال از آخرین آمار در این خصوص، به نظر می رسد این رقم افزایش چشم گیری داشته باشد. 

عده ای بر این باور هستند كه وجود خانوارهای تك نفره، مضر و آسیب زاست حال آنكه برخی دیگر معتقدند اگر به دنبال مدرن شدن هستیم و خودمان را در حال گذار از دوران سنتی می دانیم، باید این شرایط را نیز بپذیریم.

در این راستا ركنا، با تقی رستم وندی، معاون سابق وزیر كشور و رئیس سابق سازمان امور اجتماعی  كشور به گفت و گو نشست تا ببینیم نسبت به زیست مجردی چگونه می نگرد و راجع به آن چه نظری دارد. 

زیست تك نفره برای همه دارای ارزش منفی نیست رستم وندی با اشاره به اینكه ممكن است افراد وقتی خودشان را با وضعیت گذشته مقایسه می كنند، در ذهنشان نسبت به تعداد خانوارهای تك نفره، گارد بگیرند، می گوید: باید به این قضیه نسبی نگاه كرد. به این معنا كه بدانیم داریم راجع به چه كسانی حرف می زنیم. لازم است بدانیم پیدایش وضعیت زیست تك نفره، بر اثر چه عواملی رخ داده است. شاید برای هر كسی دارای ارزش منفی نباشد و در زندگی بسیاری، دارای كاركرد مثبت نیز باشد. مثلا برای كسانی كه به كلان شهرها مهاجرت كرده اند و مجبور هستند تنها زندگی كنند تا در مقطع دیگری تشكیل خانواده دهند، دارای ارزش های مثبت است.

وی در ادامه با تاكید بر اینكه در نیم قرن گذشته، در دنیا و با توسعه شهرها و صنعتی شدن جوامع، سبك زندگی نیز تغییر كرده است، می گوید: سیالیت و آسان بودن جا به جایی اجتماعی در طبقات، جا به جایی در كشورها، آسان شدن سفر و دستیابی به شغل در نقاط دیگر، تغییر سبك زندگی، دسترسی به اینترنت و تغییر نوع اشتغال، تحصیل، همسرگزینی، انتظارات و آرزوها از عواملی است كه این نوع سبك زندگی را غیر قابل انكار می كند.

رستم وندی در ادامه می افزاید: البته در چهارچوب فرهنگ ملی-اسلامی خودمان، حتما تاكید می شود خانواده به معنای واقعی خودش تشكیل شود؛ ولی اینكه دوره ای از زندگی به شكل زیست مجردی به سر برده شود، از الزامات دوران مدرن است. ما در حال گذار از مرحله سبك زندگی سنتی به سمت سبك زندگی مدرن هستیم و این فرایندی است كه در بسیاری از كشورهای توسعه یافته طی شده است.

شاید نظام تامین اجتماعی قوی بتواند سرعت تحولات را كاهش دهد اولین رئیس سازمان امور اجتماعی كشور در ادامه با تاكید بر اینكه در راستای كاهش آسیب های این نوع سبك زندگی می توان ارزش هایی كه در زندگی سنتی بود را در زندگی مدرن نیز احیا یا بازتعریف كرد، می افزاید: همچنین در حوزه اقتصاد، نظام حمایتی و تامین اجتماعی قوی كه دغدغه های تامین مسكن افراد، تامین نیازهای خانواده و فرزندآوری را كاهش دهد، سبب می شود افراد زودتر تشكیل خانواده دهند.

تقی رستم وندی در ادامه و در تبیین گفته هایش می افزاید: وقتی در كشور با بحران تولید مسكن مواجه هستیم و افراد برای اجاره یك خانه، حدود 50 درصد از درآمد ماهانه شان را صرف می كنند؛ لذا ترجیح می دهند دیرتر ازدواج كنند تا به برخی نیازهای اولیه شان بتوانند پاسخ بدهند. 

ارتباط آمار افزایش طلاق با رشد زیست مجردی او می گوید: در این راستا، احیای دوره سنتی غیر ممكن؛ ولی كاهش سرعت این تحولات امكان پذیر است. اگر بتوان نظام تامین اجتماعی را پابرجا و ارزش های سنتی را بازتعریف كرد، می توان از این سرعت كاست. می دانیم آسیب های این نوع زیست، در ابعاد اجتماعی و فردی انكار ناپذیر است؛ ولی شما ببینید از دهه 70 تا نیمه های دهه 90، طلاق در كشور دو برابر شد و بدیهی است كه با این سرعت، زوجینی كه درگیر طلاق شده اند، زیست مجردی را تجربه می كنند تا بتوانند دوباره تشكیل خانواده دهند. 

رستم وندی در پایان می افزاید: فردی كه بعد از طلاق نتوانسته ازدواج مجدد داشته باشد، زیست مجردی تنها گزینه پیش رویش است. نگاه فرهنگی ما به این قضیه باید اصلاح شود و وقتی می گوییم زیست تك نفره، لازم است بدانیم در مورد چه دسته از افرادی صحبت می كنیم و بر اساس چه نیازهایی، افراد آن را برگزیده اند؛ لذا نمی توان به طور كلی گفت كه این نوع زیست پر آسیب است.

علی بابا
منبع خبر:
رکنا
   تاریخ: ۰۷:۲۲ - ۲۶/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۶