دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

اختلالات مرتبط با گوش داخلی چیست و به چه پزشكی مراجعه كنیم؟
 
در صورتی كه قصد دارید در رابطه با بیماری اختلالات مرتبط با گوش داخلی و علائم آن اطلاعات بیشتری كسب كنید، تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.
اختلالات مرتبط با گوش داخلی چیست و به چه پزشكی مراجعه كنیم؟ در صورتی كه قصد دارید در رابطه با بیماری اختلالات مرتبط با گوش داخلی و علائم آن اطلاعات بیشتری كسب كنید، تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، اختلالات گوش داخلی یكی از بیماری های آزاردهنده است كه جزو بیماری های شایع نیز به شمار می رود. از طرفی می توان این بیماری ها را بسیار جدی و خطرناك در نظر گرفت چرا كه در صورت عدم رسیدگی، احتمال ناشنوایی دائم یا موقتی وجود داشته و احتمال آسیب جدی به گوش نیز بالا است.

با این وجود در صورت تشخیص درست و به موقع بیماری، می توان از این عارضه های خطرناك جلوگیری كرد و خوشبختانه علائم اختلالات گوش داخلی نیز بسیار واضح و معمولاً شدید و مهم هستند كه در صورت بروز علائم و مربوطه به هیچ عنوان نباید به آن ها بی اعتنایی شود.

در صورتی كه قصد دارید در رابطه با این بیماری و علائم آن اطلاعات بیشتری كسب كنید، تا انتهای این نوشته از درمانكده با ما همراه باشید تا به صورت كامل برایتان تشریح كنیم كه اختلالات مرتبط با گوش داخلی چیست و باید برای بررسی بیشتر به چه پزشكی باید مراجعه كنیم.

گوش داخلی چیست؟

پیش از آنكه به بررسی اختلالات گوش داخلی بپردازیم، بهتر است قدری در مورد این عضو مهم از سیستم شنوایی صحبت شود. به صورت كلی گوش دارای سه قسمت اصلی است كه این سه قسمت به شرح زیر هستند:

گوش بیرونی

گوش میانی

گوش داخلی

گوش داخلی، آخرین قسمت از هر سه گوش است كه وظیفه دار انتقال لرزش های دریافت شده از دو گوش دیگر به مغز است. اما این تنها وظیفه گوش داخلی نیست و شاید برایتان جالب باشد كه بدانید وظیفه دیگر این عضو مهم در بدن حفظ تعادل بدن است! به واسطه همین موضوع، هرگونه اختلال و بیماری در این قسمت علاوه بر اینكه تاثیرات شدیدی را بر شنوایی می گذارد، آسیب های دیگری نیز برای بدن در پی دارد.

اختلالات گوش داخلی

بیماری های مختلفی وجود دارند كه گوش داخلی را مبتلا می كنند كه از جمله آن ها می توان به اختلالات گوش داخلی اشاره كرد. این بیماری ها معمولاً یك گوش را درگیر می كنند اما لزوماً این گونه نبوده و در برخی از موارد هر دو گوش هم درگیر می شوند. برخی از مهم ترین اختلالات گوش داخلی كه رایج ترین دلایل مراجعات به دكتر گوش و حلق و بینی هستند، در ادامه آمده اند.

افت شنوایی حسی عصبی

افت های شنوایی را در كلی ترین حالت ممكن می توان به دو دسته مادرزادی و اكتسابی تقسیم بندی كرد كه هر دو نوع آن می تواند ناشی از عوامل ژنتیكی یا غیر ژنتیكی باشد.

این مشكل با علائم زیر همراه است:

وزوز گوش

مبهم بودن صداها

مشكل در درك كلمات

مشكل در شنیدن صدا

فیستول پری لنف

این بیماری زمانی رخ می دهد كه سد موجود بین فضای پری لنفاتیك و گوش میانی گسسته شود و مقداری از مایع پری لنف كاهش پیدا كند. مهم ترین دلایل این اتفاق ضربه به سر، تغییر ناگهانی فشار هوا و بدشكلی های مادرزادی گوش داخلی است كه معمولاً با علائم زیر بروز می كند:

سرگیجه

عدم تعادل

ایجاد كم شنوایی

عدم هماهنگی عضلات

بیماری منیر

بیماری منیر را می توان یكی از مهم ترین یا شاید مهم ترین انواع اختلالات گوش داخلی در نظر گرفت! علت دقیق بروز این بیماری مشخص نیست اما طی برخی تحقیقات مشخص شده كه تجمع مایع در گوش داخلی می تواند یكی از عوامل این بیماری باشد.

این بیماری معمولاً با علائم زیر بروز می كند:

وزوز گوش

سرگیجه شدید

ایجاد كم شنوایی

احساس سنگینی و فشار در گوش

بیماری منیر

بیماری های خود ایمنی

‏بیماری خود ایمنی یكی دیگر از اختلالات گوش داخلی است كه با نام افت شنوایی اتوایمیون نیز شناخته می شود. در رابطه با این بیماری یك تئوری مطرح می شود بر این اساس كه در گوش داخلی یك آنتی ژن وجود دارد كه به عنوان عامل خارجی شناخته شده و آنتی بادی مخالف آن تولید می شود كه نتیجه این فرآیند آسیب به بخش غشایی گوش داخلی است.

با توجه به شرایط بیماری افراد، علائم این بیماری نیز می تواند متفاوت باشد اما معمولاً علائم خود ایمنی گوش داخلی شبیه به افت شنوایی حسی عصبی است.

سندروم فشار عروقی

سندروم فشار عروقی ناشی از فشار عروقی وارد بر هشتمین عصب، یعنی عصب شنوایی است كه برخی معتقدند دلیل آن ضربان دائمی عروقی است كه بر روی عصب هشتم در كانال شنوایی قرار دارند.

این بیماری با علائم زیر همراه است:

حالت تهوع مزمن

افت شدید شنوایی

سرگیجه دائمی و مزمن

ماشین گرفتگی

در صورتی كه در هنگام حركت با وسایل نقلیه مانند ماشین، هواپیما، قطار و سایر موارد این چنینی و یا حتی تماشای فیلم های سه بعدی احساس می كنید كه گوش های شما به شكل آزاردهنده ای حركتی را حس می كنند اما سایر اعضای بدن مانند چشم ها نه، به اختلال ماشین گرفتگی مبتلا هستید كه یكی از مهم ترین اختلالات گوش داخلی به شمار می رود.

دلیل این بیماری ناسازگاری بین حواس مختلف است كه در نتیجه آن مغز نمی تواند همه سیگنال های مختلط را دریافت و تجزیه و تحلیل كند.

این مشكل معمولاً با علائم زیر همراه است:

تهوع

گیجی

سرگیجه

احساس مبهم بودن همه چیز

به چه پزشكی مراجعه كنیم؟

همانطور كه پیشتر گفته شد، گوش داخلی علاوه بر ارسال اصوات به مغز، وظیفه حفظ تعادل بدن را نیز دارا است و به همین جهت هر گونه اختلال در فرآیند كاری آن ، منجر به مختل شدن تعادل می شود.

از طرفی با توجه به اینكه علائم اغلب این بیماری ها معمولاً چیزی شبیه به سرگیجه، سردرد، تهوع، گیجی یا سایر موارد این چنینی است، اولین گزینه افراد مراجعه به دكتر مغز و اعصاب است. البته كه در برخی موارد واقعاً نیاز به مراجعه به متخصصین مغز و اعصاب وجود دارد اما در صورتی كه علائمی كه تا به اینجا گفته شدند را دارید، بهتر است به عنوان اولین گزینه متخصص گوش و حلق و بینی را در نظر داشته باشید.

همچنین توجه داشته باشید كه علائم گفته شده برای بیماری های گوش داخلی تا به اینجا معمولاً به صورت مزمن هستند و با توجه به این مورد در صورتی كه هر كدام از علائم را داشتید، سریعاً باید برای مراجعه به پزشك متخصص اقدام كنید چرا كه به احتمال زیاد خطر جدی سلامتی شما را تهدید می كند.

درمان اختلال گوش داخلی

جمع بندی

اختلالات گوش در سرتاسر جهان افراد زیادی را به خود درگیر كرده و به واسطه اینكه تا به امروز دلایل قطعی مشكل مشخص نشده اند، درمان قطعی آن نیز وجود ندارد. به همین جهت علائم این مشكل باید به شدت جدی گرفته شوند كه ما در این نوشته تمام تلاش خود را به كار بستیم تا مهم ترین این موارد را برایتان بازگو كنیم.

در صورتی كه برای بررسی این مشكل یا هر مشكل دیگری قصد دریافت مشاوره حضوری یا غیرحضوری از پزشكان متخصص را دارید، به سادگی می توانید از طریق سایت نوبت دهی اینترنتی درمانكده برای دریافت نوبت از مطب پزشكان هر تخصص در كوتاه ترین زمان ممكن اقدام كنید.

این مطلب، یك خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۴:۵۶ - ۲۶/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۲