دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

ویلچر، فقط همین
 
زندگی روی صندلی چرخ دار، خیابان ها و ساختمان های مناسب سازی نشده، تلاش برای پیدا كردن شغل و امرار معاش و هزینه های سنگین درمان همگی از مشكلات اساسی افراد دارای معلولیت است، اما این فقط بخشی از ماجرا است.
باشگاه نویسندگان
ویلچر، فقط همین
فاطمه عباسی- روزنامه نگار

زندگی روی صندلی چرخ دار، خیابان ها و ساختمان های مناسب سازی نشده، تلاش برای پیدا كردن شغل و امرار معاش و هزینه های سنگین درمان همگی از مشكلات اساسی افراد دارای معلولیت است، اما این فقط بخشی از ماجرا است. معلولانی كه به خاطر توان مالی كم نمی توانند ویلچر تهیه كنند، عملا منزوی می شوند و از بودن در اجتماع و از همه مهم تر پیدا كردن یك شغل محروم می مانند.
چند سالی است كه برخی از خیریه ها برای كمك به این افراد، از مردم می خواهند كه «در» بطری های پلاستیكی را دور نیندازند و آنها را تحویل این خیریه ها بدهند تا بشود با پولش برای افراد دارای معلولیت ویلچر بخرند. قاعدتا كمك های مردمی چاره ساز است اما باز هم نمی تواند تعداد زیادی از این افراد را پوشش دهد، چرا كه تعداد تقاضا چندین برابر عرضه است. آمار دقیقی از تعداد معلولان در كشور وجود ندارد، اما براساس آنچه معاون توانبخشی سازمان بهزیستی 3سال پیش مطرح كرده، تقریبا 10درصد از جمعیت كشور دچار معلولیت هستند. ضمن اینكه معلولیت فقط به دلیل مشكلات مادرزادی ایجاد نمی شود و با توجه به آمار تصادفات در كشور سالانه تعداد زیادی از افراد دچار معلولیت می شوند و این آمار ممكن است هر سال تغییر كرده و افزایش پیدا كند. حالا خیلی از این افراد یا پولی برای تهیه ویلچر ندارند، یا ویلچری كه استفاده می كنند فرسوده شده و یا از ویلچرهایی استفاده می كنند كه استاندارد نیست و برایشان مشكلات جانبی ایجاد می كند. ویلچرهای برقی هم قیمتی گزاف دارند و خیلی از افراد دارای معلولیت از عهده تهیه آن برنمی آیند. این در حالی است كه در بسیاری از كشورها، افرادی كه دچار معلولیت هستند از ویلچرهای با كیفیت استفاده می كنند و حتی ویلچر زاپاس دارند برای روز مبادا.
در كشور ما اما افزایش روز افزون قیمت وسایل توانبخشی و مشكلات اقتصادی جامعه معلولان را آسیب پذیر كرده و بسیاری از آنها به واسطه نداشتن توان مالی در تامین ویلچر و عصا و اقلام دیگر نمی توانند در اجتماع حاضر شوند و همین انزوا زمینه ساز بروز افسردگی و آسیب های اجتماعی دیگر می شود. از طرفی این آسیب تنها معلول را تحت تأثیر قرار نمی دهد و خانواده او هم به جمع آسیب دیدگان اجتماعی اضافه می شوند و اینها دومینوی مشكلاتی است كه همه اركان جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد. پس رسیدگی به وضعیت معلولان، مسئولیتی اجتماعی است و كاهش بودجه و حمایت نكردن در این حوزه می تواند آسیب های زیادی برای جامعه داشته باشد. حرف از خواسته ای دور از دسترس نیست، حرف از این است كه تمام افراد نیازمند به ویلچر باید به تنها چیزی كه فكر نكنند تهیه و در اختیار داشتن ویلچر مناسب و مجهز باشد. همین... .
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۱:۴۰ - ۳۰/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۹