دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

كتابخانه های عمومی شبكه منسجم و تاثیرگذار اجتماعی است
 
وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به شبكه منسجم و موثر كتابخانه های عمومی در سراسر كشور گفت: باید برای هر استان اطلسی از پراكندگی، ظرفیت ها و كمبودهای كتابخانه های عمومی تهیه شود تا با برنامه ریزی بهتری نسبت به توسعه و تجهیز آن اقدام شود.
كتابخانه های عمومی شبكه منسجم و تاثیرگذار اجتماعی است وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به شبكه منسجم و موثر كتابخانه های عمومی در سراسر كشور گفت: باید برای هر استان اطلسی از پراكندگی، ظرفیت ها و كمبودهای كتابخانه های عمومی تهیه شود تا با برنامه ریزی بهتری نسبت به توسعه و تجهیز آن اقدام شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ عصر امروز شنبه بیست و نهم مردادماه با حضور در همایش مدیران كل كتابخانه های عمومی استان ها گفت: مصلی هایی كه از بودجه عمومی برای توسعه و تجهیز استفاده خواهند كرد، موظف به پیش بینی احداث بخش های فرهنگی چون كتابخانه های عمومی در مصلی ها هستند زیرا ویژگی ممتاز كتابخانه های عمومی نسبت به ساختارهای مشابه، عمومی بودن آن است؛ به این معنا كه همه اقشار جامعه با هر سلایق در آن حضور می یابند و از امكانات آن بهره مند می شوند و بر همین اساس همگی باید اهتمام ویژه ای نسبت به توسعه و تجهیز كتابخانه های عمومی در سراسر كشور داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذكر این نكته كه مهمترین مولفه تاثیرگذاری نهاد كتابخانه های عمومی، نیروی انسانی آن است، گفت: وقتی به استان ها سفر می كنیم، با نیروهای فعال و علاقه مند حوزه كتاب و كتابخوانی مواجه می شویم كه اتفاقا بخش عمده آن ها را بانوان تشكیل می دهند. بانوانی كه شغل طاقت فرسای كتابداری را با صبوری تدبیر می كنند و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

وی ادامه داد: خدا را شاكریم كه بدنه كتابخانه های عمومی بسیار توانمند و به ترویج فرهنگ كتابخوانی علاقمند است و این توقع ما را از نهاد كتابخانه ها افزایش می دهد.

اسماعیلی با با اشاره سفرهای استانی خود گفت: به هر استانی كه سفر می كنیم، بسیاری از مردم متقاضی توسعه و تجهیز كتابخانه های عمومی هستند. بر همین اساس در سفرهای اخیر بودجه قابل توجهی به توسعه و تجهیز این كتابخانه ها اختصاص یافته و امیدواریم برنامه منسجم برای توسعه كتابخانه های عمومی سراسر كشور تدوین شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد تاكید كرد: باید برای هر استان اطلسی از پراكندگی، ظرفیت ها و كمبودهای كتابخانه های عمومی تهیه شود تا پیش از هر سفر استانی مورد توجه قرار گیرد؛ چرا كه معتقدیم گسترش كتابخانه های عمومی از مهمترین ابزارهای كاهش آسیب های اجتماعی به شمار می رود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت مردمی خود را موظف به تقویت بخش های مختلف كتابخانه های عمومی می داند چرا كه بركات فراوانی برای آن متصور هستیم.

اسماعیلی یادآور شد: رسیدگی به زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری فرهنگ ماموریتی فراوزارتخانه ای و فرانهادی است و اهتمام به پویایی «نهضت كتابخوانی» جز ماموریت های فرانهادی محسوب می شود.

وی همچنین افزود: دولت مردمی در كنار تلاش برای رفع چالش های اقتصادی كشور نسبت به توسعه فرهنگی اهتمام ویژه دارد كه یكی از نشانه های آن فعالیت منظم و با برنامه ستاد فرهنگی دولت به ریاست رئیس جمهوری و دبیری وزیر فرهنگ است.

اسماعیلی به ایجاد ریل گذاری جدید در حوزه نهاد كتابخانه ها اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: فعالیت تاثیرگذار در نهاد كتابخانه ها مستلزم داشتن روحیه جهادی و نگاهی اعتقادی به نهضت «كتابخوانی» است كه این مسئله همان تغییر ریل گذاری در حوزه فعالیت نهاد كتابخانه ها به شمار می رود كه از یك كار اداری عادی در این حوزه فاصله بگیریم تا در مسیر اعتلای فرهنگی انقلاب اسلامی قدم های استواری برداشته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد در پایان با تاكید بر اهمیت آینده پژوهی در فعالیت نهاد كتابخانه های عمومی گفت: كتاب و كتابخانه امروز رقبای جدی دارد و باید با علم و آگاهی به استقبال تغییرات این حوزه برویم تا با رفع موانع بتوانیم از ظرفیت مناسب نیروهای انسانی نهاد كتابخانه ها در راستای اعتلای نهضت كتابخوانی بهره مند شویم.

گفتنی است در این همایش كه در نهاد كتابخانه های عمومی كشور برگزار شد، پس از سخنان وزیر فرهنگ تعدادی از مدیران كل استانی نهاد كتابخانه ها به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
منبع خبر:
سلامت
   تاریخ: ۰۸:۵۶ - ۳۰/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۱