دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

واكاوی بحران ازدواج در ایران| سایه سنگین مشكلات اقتصادی در مسیر ازدواج جوانان / قانون '' تسهیل ازدواج'' در حد حرف هم اجرا نشد
 
گروه استان ها ـ مشكلات مانند غول های بی شاخ و دم در مسیر ازدواج جوانان قرار دارند و آنان باید از هفت خوان مشكلات بگذرند هرچند شرایط به گونه ایست كه امكان شروع زندگی زیر یك سقف برای خیلی از جوانان تبدیل به آرزو شده است.
واكاوی بحران ازدواج در ایران| سایه سنگین مشكلات اقتصادی در مسیر ازدواج جوانان / قانون
گروه استان ها ـ مشكلات مانند غول های بی شاخ و دم در مسیر ازدواج جوانان قرار دارند و آنان باید از هفت خوان مشكلات بگذرند هرچند شرایط به گونه ایست كه امكان شروع زندگی زیر یك سقف برای خیلی از جوانان تبدیل به آرزو شده است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، جمعیت كشور به سمت سالمندی در حركت است و برخی از مسئولان هم فقط به ابراز نگرانی درباره این پدیده بسنده می كنند. در سال های اخیر به ویژه در 5 سال اخیر آنطور كه آمارها نشان می دهد 370 هزار مورد از موالید در كشور كاهش پیدا كرده و نرخ باروری نیز به 1.7 فرزند رسیده است.

از سوی دیگر آمارهای ثبت احوال از افزایش سن ازدواج خبر می دهد، بیشترین میانگین سن ازدواج برای مردان به 29.6 سال و برای زنان به 26 سال رسیده است. از نظر كارشناسان بالا رفتن سن ازدواج، نرخ باروری را كاهش داده است. با وجود اینكه میلیون ها جوان در سن ازدواج قرار دارند اما نبود مشوق ها و سیاست های حمایتی، شرایط نابه سامان اقتصادی و اجتماعی سبب شده تا شرایط مناسب برای شروع زندگی مشترك برای آنان فراهم نباشد.

زوجینی هم كه ازدواج كرده اند به خاطر مسائل و مشكلات مالی، فرزندآوری را به تأخیر می اندازند و این افزایش سن، عواقب زیادی هم دارد.

ایران اكنون یكی از جوان ترین كشورها به شمار می رود اما خیلی دیر نخواهد بود كه به یكی از 5 كشور پیر دنیا تبدیل شود. موضوع جمعیت و خانواده همواره مورد تأكید رهبر معظم انقلاب هم قرار داشته و درباره آن از مجلس و دولت مطالبه می كنند. اما سیاست های جمعیتی دولت و تكانه های اقتصادی كه در سال های اخیر زندگی و معیشت مردم را متزلزل كرده است، نشان می دهد نه فقط دولت بلكه مجلس نیز در مقام قانونگذاری و نظارت بر اجرای آن، توفیقی نداشته و حتی شرایط را به گونه ای رقم زده اند كه عملا امكان شروع زندگی زیر یك سقف برای خیلی از جوانان تبدیل به آرزو شده است.

مجلس به دنبال تسهیل ازدواج و فرزندآوری

حالا اما كمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم پرچم را به دست گرفته و به دنبال تهیه طرح " نظام جامع جمعیت و خانواده" است؛ طرحی كه مشخص نیست بتواند بحران جمعیتی كه در انتظار كشور است را علاج كند یا نه؟

در این باره غلامرضا منتظری، نایب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به ما پاسخ می دهد.

وی با اشاره به تأكیدات رهبر معظم انقلاب درباره بهبود شاخص های جمعیتی كشور اظهارداشت: جمعیت جوان، پویا، بانشاط و باانگیزه پشتوانه های محكم هر كشور و یكی از مولفه های قدرت اجتماعی است.

این نماینده مجلس یازدهم معتقد است با توجه به اینكه ایران اسلامی نقش تعیین كننده در جهان اسلام دارد و همه نگاه ها معطوف به این ام القرا شده، برای انجام این رسالت خطیر نیازمند نقش جوان است.

وی با بیان اینكه باید برای رشد موالید در كشور فكری شود، گفت: هرچند اكنون یكی از جوان ترین كشورها به شمار می رویم اما اگر در افق پیش رو فكری نشود همین موضوع به تهدیدی جدی تبدیل خواهد شد.

منتظری خانواده و جمعیت را از موضوعات اولویت دار در كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برشمرد و افزود: كمیسیون فرهنگی بعد از تشكیل، سه اولویت را به عنوان اولویت اضطراری مشخص كرد كه مهم ترین آن خانواده و جمعیت است.

نایب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینكه آیا سرنوشت طرح احتمالی مجلس یازدهم مشابه قانون تسهیل ازدواج جوانان كه سال 84 به تصویب رسید، خواهدشد یا نه، اظهارداشت: اتفاقا وقتی این قانون را مطالعه كردم، متوجه شدم قانون و مصوبات خوب است كه باید احیا شود. ما در كنار كار قانونگذاری كه باید شرایط ازدواج و فرزندآوری را تسهیل كند باید نظارت بر اجرای آن را هم مورد توجه قرار دهیم.

در طرحی كه مجلس شورای اسلامی دنبال می كند مشوق هایی برای تسهیل ازدواج جوانان و فرزندآوری در نظر گرفته شده است.

واكاوی بحران ازدواج در ایران| تشكیل خانواده یا گذر از هفت خوان رستم؛ آیا زنگ خطر تجرد در كشور به صدا درآمده است؟
اهدای 500 سری جهیزیه به زوج های جوان هرمزگانی از سوی سپاه/ ازدواج آسان در دستور كار قرار گرفت + فیلم
ورود قرارگاه مركزی جهاد سازندگی به طرح ازدواج آسان در سراسر كشور + فیلم
رفع موانع ازدواج جوانان نیازمند جهاد فرهنگی است

دبیر مجمع خیران ازدواج كشور، محمدعلی محمدی نیك درباره علت تأخیر ازدواج جوانان اظهار داشت: در كنار موضوعات اقتصادی و اشتغال به عنوان یكی از اصلی ترین دلایل، موضوعات فرهنگی هم در افزایش سن ازدواج بسیار اثرگذار بوده است.

وی گفت: با یك واكاوی ساده می توان مشاهده كرد كه دستگاه های متولی فرهنگ عمومی تكالیفی كه برعهده داشتند را انجام ندادند. مدیریت اذهان پیرامون ازدواج آسان، رفع مشكل ازدواج جوانان و تحكیم بنیان خانواده یك موضوع جدی و اولویت دار است.

دبیر مجمع خیران ازدواج كشور با تأكید بر اینكه در این كار نیاز به " جهاد فرهنگی" داریم، خاطرنشان كرد: حل مشكل ازدواج جوانان و پایین آوردن سن ازدواج باید فراتر از وظایف سازمانی دیده شود و نیاز به اقدامات فرهنگی بسیار دارد.

وی با اشاره به عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان بیان داشت: با اینحال ما معطل اجرای این قانون نماندیم و دبیرخانه مجمع ازدواج در كشور تشكیل شد، مراكز مشاوره ایجاد و كارگاه های آموزش مهارت های زندگی به زوجین نیز برپا شد.

محمدی نیك گفت: سند ساماندهی ازدواج جوانان نیز بر پایه پایش ملی در دستور كار قرار گرفت و گلستان به عنوان نخستین استان این سند را با احصای وظایف دستگاه های مختلف تدوین كرد.

وی خاطرنشان كرد: برای رفع مشكلات ازدواج جوانان نیاز به جلب مشاركت عمومی داریم و در همین زمینه مجمع خیران ازدواج در 19 استان از جمله گلستان شكل گرفت.

سن ازدواج در استان گلستان

براساس آمارها در 10 ماهه امسال 13 هزار و 421 مورد ازدواج در استان گلستان به ثبت رسیده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 85 مورد بیشتر شده و همچنین در این مدت 3 هزار و 427 مورد طلاق در استان ثبت شده كه 14 مورد بیشتر از پارسال است.

میانگین مدت زندگی زجینی كه ختم به طلاق شده هم حدود 9 سال گزارش شده است. متوسط سن ازدواج پسران در استان 28 سال و دختران نیز 23 سال است.

حجت الاسلام مهدی قاسمی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز مشكلات اقتصادی را مهم ترین عامل برای افزایش سن ازدواج دانست و گفت: در كنار آن مباحث فرهنگی و ارائه الگوهای نامناسب به جوانان از موضوعات مهم دیگری است كه نباید از آن غفلت كرد.

وی به اجرای طرح " مدل عشق" در دانشگاه های استان اشاره كرد و افزود: این طرح از سال 97 در استان با هدف آشنایی جوانان با سبك زندگی ایرانی اسلامی آغاز شد و دانشجویانی كه در سن ازدواج قرار دارند می توانند در این كارگاه ها شركت كنند. سال گذشته 750 دانشجوی استان در این كارگاه ها شركت داشتند و امسال با توجه به همه گیری بیماری كرونا 150 دانشجو توانستند از مباحث این كارگاه ها استفاده كنند و البته این آموزش ها به صورت آنلاین هم ادامه دارد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با بیان اینكه موضوع ازدواج جوانان كار فرادستگاهی است، اظهار داشت: قانون تسهیل ازدواج از سال 84 مصوب شده و به رغم اینكه قانون خوبی است اما تاكنون اجرا نشده است. در این قانون اقداماتی از جمله تأمین مسكن موقت، اشتغال زوجین، ارائه تسهیلات قرض الحسنه و غیره پیش بینی شده بود كه اجرای آن می توانست بخشی از مشكلات امروز را برطرف كند.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۰۹:۲۳ - ۰۴/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۶