دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

همه گیری كرونا و نقش رسانه ها در تضعیف سلامت روانی جامعه
 
خبرگزاری فارس- گروه غرب از نگاه غرب: از آغاز همه گیری كرونا، نرخ اضطراب و نگرانی در آمریكا سه برابر و نرخ افسردگی چهار برابر شده است. تحقیق جدید نشان می دهد كه رسانه ها بخشی از این مشكل هستند. تماشا كردن و خواندن مدام خبرهای مربوط به كووید 19 می تواند برای سلامت روانی شما مضر باشد.
ما به عنوان استاد دانشگاه اثرات روانی  بحران ها، خشونت و بلایای طبیعی را بر مردم مورد مطالعه قرار می دهیم. قطعا كووید 19 را می توان در رده یك بحران قرار داد و مطالعه ما از بیشتر از 1500 بزرگسال آمریكایی، به روشنی نشان می دهدكسانی كه بیشتر در معرض اخبار مربوط به این همه گیری از رسانه ها قرار داشته اند، به استرس و افسردگی بیشتری دچار شده اند.
این مسئله كاملا قابل درك است است. اطلاع از مرگ و میر و درد و رنج دیگران و دیدن تصاویر بیمارستان های شلوغ و بیمارانی كه تجهیزات پزشكی به آنها وصل است، می تواند ترسناك باشد. كووید19 یك اینفودمیك (همه گیری اطلاعاتی) را به وجود آورده است؛ اعضای جامعه از حجم اطلاعاتی اشباع می شوند كه از ظرفیت تحمل آنها خارج است. بخش عمده این اطلاعات نیز به خصوص در فضای اینترنت شامل شایعات عذاب دهنده، تئوری های توطئه و اظهارنظرهایی بی پایه و اساس است كه باعث سردرگمی، گمراهی و هراس می شوند.

برخی بیشتر از دیگران دچار استرس می شوند
در مطالعه ای كه ژوئن 2020 از 5412 بزرگسال آمریكایی  به عمل آمده 40 درصد پاسخگویان دست و پنجه نرم كردن با سلامت روانی یا مسائل مرتبط با مصرف مواد یا الكل را گزارش كرده اند. این یافته به این نمی پردازد كه آیا پاسخگویان به كووید19 مبتلا شده اند یا خیر. از آن زمان برخی از كسانی كه تجربه ابتلا به كووید19 داشته اند، اكنون گزارش می كنند كه تا 90 روز بعد از تخفیف بیماری شان، نشانه هایی از مشكلات سلامتی روانی در آنها ظاهر شده است.
مراقبت از یك دوست یا خویشاوند مبتلا به كرونا می تواند به مشكلات سلامتی روانی منجر شود و حتی صرف اطلاع از ابتلای یك نفر به كرونا می تواند استرس آور باشد. اگر یك عضو خانواده یا دوست در اثر كرونا جان خود را از دست بدهد، غالبا بعد از غم و اندوه، اضطراب و افسردگی به سراغ  وی می آید. اگر  فرد در تنهایی بمیرد یا اگر به دلیل همه گیری امكان برگزاری مراسم سوگواری برای او وجود نداشته باشد، احتمال این وضعیت بیشتر هم می شود.

كاركنان ضروری از بیمارستان ها گرفته تا سوپرماركت ها، ریسك بیشتری از مشكلات سلامت روانی مرتبط با كووید19 را از خود نشان می دهند. این به خصوص در مورد كاركنان مراقبت های درمانی صدق می كند كه مراقبت از بیمارانی را بر عهده دارند كه در نهایت به دلیل ابتلا به این ویروس جانشان را از دست می دهند.
بزرگسالان سیاهپوست و اسپانیایی تبار نیز مسائل سلامت روانی بیشتری از جمله سوء استفاده از مواد مخدر یا الكل یا فكر كردن به خودكشی را گزارش می كنند. دسترسی به منابع كمتر و تجربه كردن نژادپرستی سیستماتیك  كه در قسمت عمده ای از نظام مراقبت های درمانی آمریكا جریان دارد نیز می تواند به این مشكل بیفزاید. همه گیری كرونا با دوره هایی از خشونت پلیس نسبت به آمریكاییان سیاهپوست نیز همراه شده است. این مسئله به تنهایی نیز می تواند مشكلات سلامت روانی را تشدید كرده باشد.
كودكان، نوجوانان و دانشجویان كالج نیز  واكنش های سلامت روانی در مقایسه بدتری از خود نشان می دهند. این امر می تواند به دلیل اختلال در وضعیت احساسی آنها، انزوا از همتایان، از دست رفتن پشتیبانی معلمان و از بین رفتن روند زندگی روزانه ناشی شود.
البته كسب آگاهی اهمیت زیادی دارد. اما برای ارزیابی اینكه تا چه اندازه زیر فشار قرار دارید، مقدار توجه خود به رسانه ها را بسنجید. اگر مرتب نگرانید، احساس می كنید دیگر ظرفیت ندارید یا در خوابیدن مشكل دارید، ممكن است بیش از حد لازم اطلاعات و اخبار مربوط به كووید19 را دنبال كرده باشید. اگر این اتفاق برایتان رخ داد، برای مدتی اخبار را كنار بگذارید و كارهای دیگری انجام دهید كه به آرامش فكری تان كمك كند.
والدین باید مرتب كودكانشان را كنترل كنند تا ببینند چگونه از رسانه ها تاثیر پذیرفته اند. گوش سپردن و تایید نگرانی های آنها- و بعد دادن پاسخ های صادقانه به سئوالاتشان- می تواند بسیار مفید باشد. اگر كودكی با صحبت كردن در مورد این مسائل مشكل داشت، فرد بزرگسال می تواند كار را با پرسش های پایان باز شروع كند (مثل:«درباره اتفاقاتی كه دارد می افتد چه احساسی داری؟») به كودكان اطمینان و دلگرمی دهید كه هر كاری انجام می شود برای محافظت از آنهاست و در مورد راه های ایمن ماندن یعنی پوشیدن ماسك، حفظ فاصله اجتماعی، شستن دست ها با آنها حرف بزنید.
سرانجام اینكه می توانید الگویی برای فرزندانتان باشید و با آموزش مهارت های غلبه بر مشكل آنها را تشویق كنید. اتفاقات خوبی را كه هنوز هم در جهان رخ می دهند به كودكان یادآوری كنید. با كمك همدیگر فهرستی از راه های سالم برای كنار آمدن بر استرس ناشی از كووید19 تهیه و بعد به آنها عمل كنید. این فعالیت ها به فرزندانتان كمك می كند كه بر استرس غلبه كنند و برای خود شما نیز مفید خواهد بود.

نویسنده: برایان هیوستون (J. Brian Houston) استادیار ارتباطات و سلامت عمومی در دانشگاه مسیوری- كلمبیا

منبع: https://b2n.ir/z21563

انتهای پیام.
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۰:۳۵ - ۰۴/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۳