دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

تاب آوری برای نوجوانان در سانحه ها، تجربه های آسیب زا و ناخوشایند
 
باشگاه تاب آوری

تاب آوری برای نوجوانان در سانحه ها، تجربه های آسیب زا و ناخوشایند

به گزارش باشگاه تاب آوری میگنا كتاب تاب آوری برای نوجوانان اثر راجا شیلا ( The PTSD Survival Guide for Teens: Strategies to Overcome Trauma, Build Resilience, and Take Back Your Life ) توسط دكتر عباس عبدالهی عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا و زهرا آزادفر ترجمه و به شمارگان 300 نسخه در 136 صفحه توسط انتشارات پندارتابان منتشر شد .

همانطور كه از عنوان كتاب « نوجوانِ تاب آور (مقاوم): 10 مهارت كلیدی برای غلبه بر موانع و تبدیل استرس به موفقیت» مشخص است، این كتاب از دو منظر به كمك نوجوانان پرداخته است. همانطور كه می دانید محتوای كتاب های روان شناسی در حال حاضر در دنیا به دو دسته تقسیم می شوند: دسته ای از كتاب ها به بُعد رضایت می پردازند، به این معنی كه می خواهند كمك كنند كه نوجوانان استرس كمتری را تجربه كنند و سطح رضایت از زندگی شان را بالا ببرد.
دسته دیگری از كتاب های روان شناسی به مقوله موفقیت می پردازند و تاكید می كنند كه باید نوجوانان تغییراتی را در تفكر، باور، هیجان و رفتارشان اعمال كنند تا به موفقیت برسند. به عبارتی آنها بهزیستی را هدف گرفته اند.
بنا بر همین گزارش از میگنا رسانه سلامت روان كشور دانشمندان و نویسندگان هر دو گروه انتقاداتی را به گروه مقابل دارند. مثلاً گروه طرفدار موفقیت می گویند نمی شود با نیاز به قدرت و پیشرفت فقط از طریق افزایش رضایت و پذیرش داشته هایِ كنونی پاسخ داد و این كار مانند مسكنی موقت است.
همچنین گروهی كه كتاب هایی با محتوای موفقیت می نویسند باور دارند كه دستاروردهای فردی و گروهی، نیاز به قدرت و پیشرفت را در انسانها ارضا می كند و فرد سطح بالاتری از سلامت روان را تجربه می كند.
گروه مقابل انتقادی كه به این تفكر دارد این است كه این روند فكری باعث افزایش اضطراب و كمال گرایی در نوجوانان می شود و باعث می شود افراد از شرایط فعلی خود راضی نباشند (چون برای موفقیت باید از داشته های فعلی راضی نباشی و به دنبال مطلوب خود حركت كنند) و به احتمال زیاد سطح سلامت روانی پایینی را تجربه خواهد كرد.
دكتر عبدالهی به در خصوص معرفی نویسنده كتاب تاب آور ینوجوانا به خبرنگار میگنا گفت : خانم دكتر شیلا راجا نویسنده این كتاب به عقیده من فردی زیرك و آگاه است. دلیل بنده این است كه خانم راجا در كتابش به هر دو بعد «رضایت» و «موفقیت» به صورت زیركانه پرداخته است. بنده (عباس عبداللهی) به عنوان یك مدرس دانشگاه و درمانگر نیز هم با دانشجویان و هم با مراجعان تلاش دارم كه هر دو عامل را تقویت كنم. دلیل بنده برای ترجمه این كتاب یكپارچگی نگرش خانم راجا (آمیخته ای از رضایت و موفقیت) به نوجوانان است و فكر می كنم این دیدگاه برای نوجوانان هم موفقیت ایجاد كند و هم رضایت.
منبع خبر:
میگنا
   تاریخ: ۰۹:۴۳ - ۳۱/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۵