دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

نسخه شفابخش دولت سیزدهم برای بخش بهداشت و درمان قزوین
 
قزوین- ایرنا- تامین تجهیزات بیمارستانی و اختصاص اعتبارات لازم برای تكمیل بزرگترین بیمارستان دولتی (700 تختخوابی) و توسعه سایر مراكز درمانی نسخه شفابخشی بوده كه دولت سیزدهم طی مدت كوتاه فعالیت خود برای حل مشكلات و كمبودهای بخش بهداشت و درمان قزوین پیچیده است.
نسخه شفابخش دولت سیزدهم برای بخش بهداشت و درمان قزوین قزوین- ایرنا- تامین تجهیزات بیمارستانی و اختصاص اعتبارات لازم برای تكمیل بزرگترین بیمارستان دولتی (700 تختخوابی) و توسعه سایر مراكز درمانی نسخه شفابخشی بوده كه دولت سیزدهم طی مدت كوتاه فعالیت خود برای حل مشكلات و كمبودهای بخش بهداشت و درمان قزوین پیچیده است.

به گزارش ایرنا، تامین تجهیزات درمانی مورد نیاز بیمارستان های دولتی در كنار ایجاد فضای جدید بیمارستانی و رفع معضل كمبود تخت از مهم ترین نیازهای بخش درمان استان قزوین به شمار می رود كه دولت سیزدهم در همین مدت كوتاه فعالیت خود گام های بلندی برای تامین آنها برداشته است.

عملكرد دولت مردمی سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان قزوین را در 2 حوزه می توان مورد ارزیابی قرار داد، اول در خصوص خدمات درمانی ارایه شده به شهروندان و تامین نیازها و تجهیزات مراكز درمانی دولتی و دوم نیز به برنامه ریزی ها و مصوبات سفر استانی رئیس جمهور در این حوزه بازمی گردد.

تامین تجهیزات بیمارستانی نقش مهم و حیاتی در تداوم خدمت رسانی مراكز درمانی به بیماران دارد از این رو طی یكسال نخست فعالیت دولت سیزدهم با تامین اعتبارات لازم و تخصیص آنها،گام های بلندی برای تامین این نیازها برداشته شد.

64 درصد تخت های بیمارستانی موجود در قزوین از آن بخش دولتی (دانشگاه علوم پزشكی)است كه بیانگر نقش مهم و حیاتی دولت در ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم این استان را می رساند از این رو با رویكرد دولت سیزدهم به منظور تقویت بخش بهداشت و درمان، اعتبارات لازم برای تامین تجهیزات اساسی بیمارستانی طی یك سال گذشته تخصیص و بخش زیادی از این تجهیزات تهیه و به بیمارستان های دولتی قزوین تحویل داده شد.

در كنار این موارد نباید از اقدامات جهادی دولت در زمینه مقابله با ویروس كرونا و واكسیناسیون عمومی به سادگی عبور كرد، چرا تدبیر و تمهیدات دولت موجب شد تا انواع واكسن داخلی و خارجی در اختیار مردم كشورمان از جمله شهروندان قزوینی قرار بگیرد.

در این گزارش به مناسبت هفته دولت، به مهم ترین دستاوردها و خدمات ارایه شده در بخش بهداشت و درمان استان قزوین در دوران یك ساله فعالیت دولت مردمی سیزدهم نگاه انداخته ایم.

نسخه شفابخش دولت سیزدهم برای بخش بهداشت و درمان قزوین

تامین تجهیزات بیمارستان های دولتی قزوین با صرف بیش از هزار میلیارد ریال

راه اندازی مركز دیالیز 24 تختخوابی و مركز پیشرفته درمان ناباروری، ایجاد مراكز جامع بیماران خاص و دیابت و فشار خون در كنار تامین تجهیزات مورد نیاز بیمارستان ها از جمله دستگاه های رادیوتراپی، سی تی اسكن، ام آری آی خدمات مهم دولت سیزدهم در بخش درمان طی یكسال اخیر به مردم استان قزوین بوده است.

دكتر عبدالله كشاوز معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی قزوین گفت: تامین تجهیزات اساسی بیمارستان های دولتی (دانشگاهی) قزوین با صرف بیش از هزار میلیارد ریال در سال گذشته را می توان از خدمات مهم ارایه شده در حوزه بهداشت و درمان به مردم استان نام برد كه البته این ارقام با محاسبه نرخ ارز دولتی صورت گرفته و ارزش واقعی آنها بیش از سه تا چهار برابر رقم اعلام شده است.

این مسوول حوزه درمان گفت: دستگاه رادیوتراپی بیمارستان ولایت قزوین، دستگاه ام آر آی بیمارستان شهید رجایی قزوین، دستگاه سی تی اسكن بیمارستان شفای تاكستان و امیرالمومنین(ع) بویین زهرا از جمله این تجهیزات بوده كه تامین شده و طی این مدت در اختیار بیمارستان های یاد شده قرار گرفته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی قزوین اظهار داشت: طی یك سال اخیر همچنین مركز جامع دیابت و فشار خون در كلینیك تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه علوم پزشكی قزوین(كلینیك محمدزاده) راه اندازی شد كه نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر و مرگ و میرهای این حوزه به همراه خواهد داشت.

این مسوول اضافه كرد: راه اندازی مركز فیزیوتراپی تنفسی در بیمارستان ولایت قزوین از دیگر خدمات ارایه شده در حوزه درمان در استان قزوین طی مدت یكسال گذشته بوده است كه در بهبود و توانبخشی قفسه سینه و ریه ها در افراد دارای مشكل كاربرد دارد.

دكتر كشاورز همچنین گفت: افتتاح مركز جامع بیماران خاص (هموفیلی و تالاسمی) و راه اندازی مركز پیشرفته (سطح سه) درمان ناباروری در قزوین و مركز دیالیز 24 تختخوابی در تاكستان و مركز سلامت دهان و دندان دانش آموزی در قزوین را نیز باید از دیگر خدمات مهم ارایه شده درمانی به مردم استان در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم معرفی كرد.

این مسوول اضافه كرد: یك دستگاه سی تی آنژیوگرافی و همچنین 2 دستگاه ام آر ای برای اختصاص به بیمارستان های بوعلی قزوین و شفای تاكستان نیز تهیه شده و در آینده نزدیك برای توزیع در اختیار دانشگاه علوم پزشكی قزوین قرار خواهد گرفت.

وی اضافه كرد: در این مدت همچنین ثبت و استقرار پرونده های الكترونیكی درمان در بیمارستان های دولتی كلید زده شده كه تسهیل خوبی در زمینه تشخیص و درمان بیماران بستری دارد، كلید خورده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین در ادامه از تجمیع خدمات آزمایشگاهی بیمارستان های دولتی قزوین در قالب پاراكلینیك آزمایشگاهی در بیمارستان بوعلی خبر داد و گفت: تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی بدین منظور تهیه و خریداری شده و به زودی تحویل داده می شود.

دكتر كشاورز همچنین اظهار داشت: با راه اندازی این پاراكلینیك بسیاری از آزمایشاتی كه در قزوین امكان انجام آنها وجود نداشت و به تهران ارجاع می شد در بیمارستان بوعلی قابل انجام است كه خدمت بزرگی به بیماران خواهد بود.

نسخه شفابخش دولت سیزدهم برای بخش بهداشت و درمان قزوین

تامین و تزریق 2 میلیون و 400 هزار دز واكسن كرونا در قزوین

تزریق 2 میلیون و 400 هزار دز، ایجاد هفت مركز جامع سلامت و مراقبت بهداشتی از 16 هزار مادر باردار و نوزاد و تهیه بیش از 2 میلیون عدد مكمل دارویی از مهم ترین خدمات بهداشتی ارایه شده به مردم قزوین در دوران فعالیت یك ساله دولت سیزدهم بوده است.

بخش قابل توجهی از منابع و انرژی كادر سلامت از زمان شیوع كرونا برای مقابله با این ویروس منحوس به كار گرفته شده است.

با روحیه جهادی دولت سیزدهم و از زمان شروع به فعالیت آن شاهد تزریق عمومی واكسن كرونا كه یكی از مطالبات جدی مردم به شمار می رفت، بودیم، در استان قزوین نیز با تهمیدات ایجاد شده مراكز تجمیعی زیادی برای تزریق واكسن ایجاد شد كه مانند سایر نقاط كشور نقش مهمی در كمرنگ كردن كرونا و خروج از وضعیت بحرانی داشت.

دكتر جلال رحمانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی قزوین نیز با بیان اینكه با تدابیر مناسب دولت سیزدهم واكسن كرونا به میزان كافی در استان ها توزیع شد، اظهار داشت: تاكنون 90 درصد جمعیت بالای 18 سال استان قزوین یك نوبت و 83 درصد نیز دو نوبت و 43 درصد نیز نوبت یادآور واكسن كرونا را تزریق كرده اند و مجموع واكسن های تزریقی 2 میلیون و 400 هزار دز بوده است.

این مسوول با اشاره به راه اندازی 18 مركز تجمیعی واكسیناسیون كرونا در استان قزوین از سال 1400 تاكنون، گفت: برای تزریق واكسن یادآور كرونا به اقشار و گروه های مختلف سنی در استان قزوین نیز مشكل و كمبودی وجود ندارد.

رحمانی گفت : طی یكسال گذشته هفت مركز خدمات جامع سلامت در روستاهای مختلف استان قزوین احداث شده و 44 مركز بهداشت نیز در دست احداث است.

وی با اشاره به مراقبت سلامت از 16 هزار و 789 مادر باردار و زایمان كرده،اظهار داشت: حمایت از 300 مادر باردار و نوزاد در استان قزوین به منظور پیشگیری از آسیب های جبران ناپذیر و حفظ شاخص های سلامت در آنها از دیگر اقدامات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی قزوین طی یكسال گذشته بوده است.

به گفته رحمانی در این مدت همچنین 2 میلیون و 223 هزار عدد انواع مكمل های دارویی تهیه و در اختیار گروه های هدف شامل مادران باردار، كودكان زیر 2 سال، نوجوانان، میان سالان و سالمندان قزوینی قرار گرفت.

وی یادآورشد: طرح شهید سلیمانی نیز در این مدت در قالب 96 تیم حمایتی و 365 تیم رهگیری و با توزیع 82 هزار بسته حمایتی و با رهگیری 441 هزار و 483 بیمار به فعالیت پرداخت و در خدمت بیماران كرونایی در استان قزوین بود.

رحمانی افزود: در این مدت همچنین مراقبت بهداشتی برای 158 هزار و 284 نفر از میانسالان شامل گروه سنی 30 تا 59 سال در استان قزوین انجام شد و این افراد از حیث وضعیت تغذیه،فعالیت بدنی، سلامت روان و خطرسنجی وضعیت قلبی و عروقی و مداخلات بهداشتی برای كاهش مرگ خدمت بهداشتی دریافت كردند.

این مسوول گفت: در حوزه سلامت روان نیز 678 هزار خدمت به شهروندان قزوینی ارایه شد

نسخه شفابخش دولت سیزدهم برای بخش بهداشت و درمان قزوین

اقدام انقلابی رئیس جمهور برای كمك به تكمیل بیمارستان 700 تختخوابی قزوین

اختصاص 200 میلیارد تومان برای توسعه بیمارستان شهید رجایی و 80 میلیارد تومان برای تكمیل 20 طرح بهداشتی و صدور مجوز ساخت دانشكده های داروسازی و طب سنتی در كنار هزار میلیارد تومان برای تكمیل فاز اول بیمارستان 700 تحتخوابی از مهم ترین مصوبات سفر رئیس جمهور به قزوین در حوزه بهداشت و درمان بوده كه منجر به توسعه كمی و كیفی خدمات دهی به بیماران قزوینی می شود.

خدمات دولت مردمی سیزدهم در بخش بهداشت و درمان به تامین و تجهیز مراكز درمانی و بیمارستانی قزوین و افتتاح مراكز تخصصی و پاراكلینیكی محدود نشده است.

در جریان سفر آیت الله رئیسی به قزوین نیز مصوبات راهگشایی برای بخش بهداشت و درمان به تصویب رسید كه می تواند بسیاری از كمبودها و نیازهای این حوزه را در این استان مرتفع كند.

دكتر عبدالله دیدبان رئیس دانشگاه علوم پزشكی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین نیز در خصوص مصوبات بخش بهداشت و درمان قزوین در جریان سفر رئیس جمهور گفت:در جریان سفر رئیس جمهور به قزوین مقرر شد هزار میلیارد تومان برای اجرای فاز اول بیمارستان 700 تختخوابی قزوین اختصاص یابد، این در حالی است كه مصوبات سفرهای استانی به پروژه های با پیشرفت فیزیكی بالا اختصاص می یابد اما به دلیل نیاز مبرم قزوین به ارتقای بخش بهداشت و درمان و فرسودگی بیمارستان های دولتی فعلی، رئیس جمهور در یك اقدام انقلابی و جهادی برای كمك به تكمیل این طرح دستور داده و آنرا در اعتبارات سفر گنجاند.

وی اظهار داشت: براین اساس برای احداث و تكمیل فاز نخست بیمارستان 700 تختخوابی قزوین طی سال های 1401 تا 1403 هزار میلیارد تومان از محل فروش اموال و املاك از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به این طرح بزرگ درمانی اختصاص می یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین همچنین گفت: اختصاص 200 میلیارد تومان طی سال های 1401 و 1402برای تكمیل مركز ترومای بیمارستان شهید رجایی قزوین از دیگر مصوبات مهم سفر رئیس جمهور بود كه از نیازهای مبرم درمانی استان به شمار می رود.

دكتر دیدبان افزود: تسریع در صدور مجوزهای قانونی برای توسعه بیمارستان های دولتی تاكستان و آبیك و احداث بیمارستان هزار تختخوابی از سوی بخش خصوصی و همچنین تسریع در صدور مجوز دانشكده های داروسازی و طب سنتی از دیگر مصوبات راهگشای سفر رئیس جمهور به قزوین در حوزه بهداشت و درمان بود.

این مسوول حوزه بهداشت،درمان و سلامت گفت: در جریان سفر رئیس جمهور همچنین اختصاص 80 میلیارد تومان برای تكمیل 20 پروژه بهداشتی طی سال های 1401 و 1402 از سوی سازمان برنامه و بودجه به تصویب رسید كه نقش مهمی در ارتقای خدمات بهداشتی به مردم استان قزوین خواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی،خدمات بهداشتی و درمانی قزوین افزود: اختصاص 50 میلیارد تومان برای تكمیل ساختمان آموزشی،پژوهشی و كتابخانه دانشگاه علوم پزشكی قزوین طی سال های 1401 و 1402 و همچنین اختصاص 40 میلیارد تومان برای تكمیل مركز دیالیز كلینیك فوق تخصصی دولتی وحمدزاده از منابع استانی و اعتبارات سازمان برنامه و بودجه و دانشگاه علوم پزشكی طی سال 1401 از دیگر مصوبات مهم سفر رئیس جمهور به استان در بخش بهداشت و درمان بود.

رهاورد:

رویكرد دولت مردمی سیزدهم نسبت به بخش بهداشت و درمان امیدواری زیادی را برای حل مشكلات و كمبودهای این بخش در مردم استان قزوین ایجاد كرده است.

بدون شك استمرار این روند و شتاب در خدمت رسانی می تواند ضمن تامین نیازها و مطالبات بهداشتی و درمانی مردم استان قزوین، رضایت مندی آنان را از خدمات دولت و حاكمیت افزایش دهد.

برچسب ها
- دانشگاه های علوم پزشكی
- استان قزوین
- دولت
- دولت مردمی
- بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
- یكسال با «دولت مردم»
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۷:۴۷ - ۰۶/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۶