دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

همه ایثارگران مورد توجه بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند
 
مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی در نخستین نشستِ هم اندیشی و خبری خود كه مقارن با هفته دولت، در فضایی صمیمانه و به مدت دو ساعت برگزار شد، تاكید كرد كه همه ایثارگران مورد توجه بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند.
همه ایثارگران مورد توجه بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند

به گزارش ایثار آذربایجان شرقی ، «جابر ابوالفتح زاده» در این نشست كه صبح پنجشنبه گذشته، سوم شهریور در محل سالن اجتماعات موسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار تبریز (صدرا) و با حضور خبرنگارانِ مركز استان و شهرستان ها برگزار شد، ابتدا با یادآوری تاریخچه تشكیل و خدمت رسانی این بنیاد گفت: در 22 اسفند سال 1358 هجری شمسی با دستور رهبر كبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره)، بنیادی تحت عنوان «بنیاد شهید انقلاب اسلامی» تشكیل شد اما در سال 1383 برابر مصوبه شورای عالی اداری كشور با ادغام سه نهادِ بنیاد شهید انقلاب اسلامی، بنیاد جانبازان و ستاد رسیدگی به امور آزادگان، «بنیاد شهید و امور ایثارگران» شكل گرفت.

وی گفت: برابر اساسنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران اهدافی همانند رسیدگی به مسایل و مشكلات معیشتی ایثارگران؛ احیاء، حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه؛ زنده نگه داشتن یاد و نام شهیدان و ایثارگران و حفظ آثار آنان؛ و تلاش برای استفاده از امكانات عمومی و دولتی برای بهره گیری مادّی و معنویِ ایثارگران دنبال می شود.

آمار شهدا، جانبازان و آزادگان آذربایجان شرقی
ابوالفتح زاده تعداد شهدای والامقام آذربایجان شرقی را 9868 نفر اعلام و اظهار كرد: تعداد جانبازان سرافراز استان نیز 24792 نفر است كه 14349 نفر از آنان به عنوان جانباز زیر 25درصد و 10443 نفر از آنان به عنوان جانباز بالای 25درصد شناخته می شوند.

به گفته وی، تعداد آزادگانِ آذربایجان شرقی هم 1893 نفر است كه نزدیك به 1000نفر از آنان اهل تبریز و بقیه، ساكنِ 17 شهرستانِ استان هستند.

برنامه محور شدن بنیاد شهید و امور ایثارگران
وی ادامه داد: بعد از روی كار آمدن دولت مردمیِ آیت الله رئیسی و مدیریت دكتر «سیّدامیرحسین قاضی زاده هاشمی» در بنیاد شهید و امور ایثارگران كشور، این نهاد انقلابی در مدار تحوّل قرار گرفته كه یكی از مصادیقِ حركت در این مدار، «برنامه محور» شدن تمام فعالیت های بنیاد شهید و امور ایثارگران، به ویژه در سال 1401 است.

وی با بیان اینكه دكتر قاضی زاده هاشمی، اهدافی را برای دوره جدید مدیریت اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران ترسیم كرده اند، ادامه داد: اعتلای معرفت دینی، ترویج باورهای دینی و تعمیق ارزش هایی نظیر ایثار و شهادت؛ حفظ و ارتقای جایگاه و منزلت اجتماعی ایثارگران؛ ارتقای سطح علمی، فرهنگی و آموزشی ایثارگران به منظور نقش آفرینی فعّال آنان در عرصه های مختلف اجتماع؛ ارتقای كمّی و كیفی خدمات سلامت به جامعه ایثارگران؛ ارتقای سطح كیفیت زندگیِ ایثارگران با حفظ اصل عزت و كرامت؛ افزایش كارآمدی و ارتقای بهره وری؛ و اصلاح نظام اطلاع رسانی در جهت ارتقای سطح آگاهی های عمومی از جمله این اهداف است.

وی افزود: بر همین اساس ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی وظیفه داریم فرهنگ ایثار و شهادت را كه در جامعه نهادینه است، نهادینه تر كنیم و تحققِّ باورهای دینی و ارزش های والای شهدا و ایثارگران والامقام در جامعه را حداكثری نماییم.

برنامه هایِ سال 1401 بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی
مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی در همین مبحث به تشریح برنامه های مهمِ مجموعه تحت مدیریتش در طول ماه های باقی مانده از سال جاری پرداخت و گفت: تولید برنامه های فرهنگی و هنری و استفاده از ظرفیت رسانه ها مخصوصاً صداوسیما در عرضه عمومیِ این برنامه ها یكی از برنامه های اولویت دارِ ما در سال 1401 است.

ابوالفتح زاده، ساماندهی گلزارهای شهدا در سطح آذربایجان شرقی را یكی دیگر از برنامه های اولویت دار بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در مدّت باقی مانده از سال جاری عنوان و اضافه كرد: البته در برنامه داریم طی 3 سال، كلّ گلزارهای شهدا در سطح استان را كه حقیقتاً در زمزه مراكز معنوی و فرهنگی هستند، ساماندهی كنیم.

وی یادآوری كرد: آذربایجان شرقی تعداد 1166 گلزار شهید در مناطق روستایی و شهری دارد.

به گفته وی، اعتباری بالغ بر 20 میلیارد تومان از محل مصوبات سفر استانیِ خرداد ماهِ رئیس جمهور به آذربایجان شرقی برای ساماندهی گلزارهای مطهر شهدا اختصاص یافته است.

ابوالفتح زاده گفت: با استفاده از این اعتبارات و بودجه های دیگری كه از سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی اخذ خواهیم كرد، طی 3 سال تمام گلزارهای شهدا در سطح استان را ساماندهی كنیم.

مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی جدّیت در اجرای طرح موسوم به «سپاس» در سطح استان طی سال جاری را دیگر برنامه اولویت دار این بنیاد عنوان كرد و گفت: بر همین اساس برنامه ریزی شده در قالبِ زمانبندیِ یكساله با مشاركت تمامی دستگاه ها خانواده همه شهدا و ایثارگران استان مورد ملاقات و تكریم قرار بگیرند.

وی افزود: در اجرای طرح سپاس، ما به عنوان خدمتگزارانِ مسئول در بنیاد شهید، با حضور در منزل ایثارگران و خانواده شهدا ضمن احوالپرسی مشكلات ایشان را بررسی می كنیم تا ایثارگران، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به بنیاد شهید و امور ایثارگران نداشته باشند.

ابوالفتح زاده از اولویت دار بودن اجرای طرحی تحت عنوان «خاطره نگاری» به منظور ثبت و ضبط خاطرات والدین شهدا، همسران شاهد و جانبازان بالای 50درصد نیز خبر داد و گفت: سعی می كنیم خاطرات تعداد قابل توجهی از ایثارگران استان را در طول سال 1401 ثبت و ضبط كنیم.

وی گفت: خاطرات نابی در قلب والدین گرانقدر شهداست كه با ثبت و ضبط آنها می توان به راز و رمز زندگی نورانی این گلگون كفنان پی برد.

به گفته ابوالفتح زاده، خاطره نگاریِ نزدیك به 1200 خانواده شهید آذربایجان شرقی تا زمان حاضر ثبت و ضبط شده است.

مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی اضافه كرد: امسال همچنین در برنامه داریم شرایط اجرای «قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» را با مشاركت تمام دستگاه های اداری مطلوب تر كنیم چراكه اعتقاد داریم اجرای این قانون حقِّ تك تك ایثارگران عزیز است.

ابوالفتح زاده ادامه داد: بنیاد شهید، خود را متعهد می داند تا با مطلوب تر كردنِ شرایط اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، از سویی، تحوّل عظیمی را در رسیدگی به مشكلات مادّی و معنویِ این قشر رقم زده و از سوی دیگر گام بزرگی در نهادینه تر شدن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بردارد.

پیگیری رفع مشكلات بیمه تكمیلی ایثارگران
وی انتقادها در خصوص نحوه ارائه خدمات بیمه تكمیلی ایثارگران را وارد دانست و توضیح داد: اهل توجیه نیستم و نقایص را می پذیرم. جانبازان عزیز كه هنوز نیز آثار جراحتِ ناشی از زخم دشمن را بر تن دارند و والدین بزرگوارِ شهدا كه با كهولت سنّ، نیازمند اخذ خدمات درمانیِ بیشتری هستند، گلایه هایی دارند كه می پذیریم اما اطمینان می دهیم كه رسیدگی به نقص های مرتبط با ارائه خدمات بیمه تكمیلی ایثارگران در رأس كارهای بنیاد شهید است.

ابوالفتح زاده ادامه داد: همه ایثارگرانِ عزیز تحت پوشش بیمه پایه درمان سازمان بیمه سلامت هستند و از بیمه دی، خدمات بیمه تكمیلی را دریافت می كنند. ما در دریافت خدمات بیمه سلامت هیچ مشكلی نداریم اما باید اذعان كنیم كه بیمه تكمیلی ایثارگران به دلیل مشكلات بودجه ای دارای برخی كاستی هاست كه البته مسئولانِ ذیصلاح بدنبال حلّ و فصل این مشكل هستند.

وی همچنین به حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی از چاپ 30 عنوان كتاب با موضوع ایثار و شهادت در سال 1400 اشاره و اظهار كرد: در استفاده از فرصت همین نشست هم اندیشی و خبری، دستِ نیازمان را به سوی آحاد مردم و به خصوص هنرمندان دراز می كنیم تا بتوانیم گام های ثمربخش تری در باب تحكیم و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برداریم.

توجه بنیاد شهید به همه ایثارگران
مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی در ادامه، پس از انتقادهای یكی از خبرنگاران كه دیدارِ چند باره برخی از مسئولان با تعداد محدودی از خانواده های شهدا و در عوض غفلت از سركشی به برخی از خانواده های شهیدِ دیگر را مورد سرزنش قرار داد، گفت: اصل انتقاد وارد است با این توضیح كه ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران هیچ فرقی بین خانواده های معظم شهدا، جانبازان و آزادگان نمی گذاریم و همه، مورد توجه بنیاد شهید هستند و در سركشی های ما، به صورت گزینشی برخورد نمی شود و اولویت با دیدار نشده ها است.

وی سیاست اصولی بنیاد شهید و امور ایثارگران را توجه به وضعیتِ همه خانواده های شهید برشمرد و اضافه كرد: دقیقاً بر همین اساس است كه طرح سپاس از خانواده های معظم شهدا و ایثارگران را برای 100 درصدِ جامعه هدف اجرا می كنیم.

ابوالفتح زاده در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره برنامه های بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی در گرامیداشت هفته دولت پرسید، گفت: به مناسبت این هفته ضمن غبارروبی مزار شهدا و اجرای برنامه های ترویجی در زمینه فرهنگ ایثار و شهادت، دیدار با خانواده چند شهیدِ كارمندِ استان را در برنامه داریم.

به گفته وی، تعداد 484 كارمند آذربایجان شرقی به فیض شهادت نائل آمده اند كه در طول هفته دولت خانواده تعدادی از آنان مورد تكریم قرار می گیرند.

مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال دیگرِ همان خبرنگار كه خواستار تشریح جزئیات مصوبات سفر رئیس جمهور به استان در بخش بنیاد شهید و امور ایثارگران شد، اظهار كرد: بغیر از تخصیص 20 میلیارد تومان كه برای ساماندهی گلزارهای شهدا مصوب شد، 20 میلیارد تومانِ دیگر برای توسعه و تجهیز بیمارستان اعصاب و روان فجر تبریز به تصویب رسیده است ضمن اینكه از محل مصوبات این سفر، 7 میلیارد تومان برای توسعه و تجهیز موسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار تبریز(صدرا) اختصاص یافته است.

تشریح چرائی آمار پایین اشتغال فرزندان شاهد
ابوالفتح زاده درباره چرائی آمار پایین اشتغال فرزندان شاهد و ایثارگر نیز گفت: برابر قانون، 25درصد كلّ جذب دستگاه های دولتی متعلق به ایثارگران است اما عملیاتی شدن این قانون برای موقعی است كه استخدامی وجود دارد. در سال های اخیر كه تعداد جذب دستگاه های دولتی كاهش پیدا كرده، طبیعتاً تعداد فرزندان شاهدِ استخدام شده نیز آمار پایینی دارد.

وی افزود: از طرف دیگر طی سال های اخیر تعداد دانش آموختگان و فارغ التحصیلان ایثارگر بیشتر شده است كه باید در تحلیلِ چرائیِ پایین بودنِ آمار استخدام های ایثارگران، این مساله را نیز در نظر گرفت.

مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی در عین حال تاكید كرد: به رغم همه این مسایل، به دنبال جذب حداكثری فرزندان شاهد در دستگاه ها و نهادهای دولتی هستیم و از هیچ تلاشی فروگذار نمی كنیم.

وی یادآوری كرد: در طول سال 1400 تعداد 1519 نفر از فرزندان ایثارگر آذربایجان شرقی با اجرای قانون سهمیه اشتغال ایثارگران به استخدام دستگاه های دولتی درآمدند.

مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی ادامه داد: تمام جانبازانِ بالای 25 درصد و همه آزادگانِ استان نیز شاغل هستند.

ابوالفتح زاده همچنین حاكم شدن روحیه كارمندی در ادارات بنیاد شهید و امور ایثارگران را امری غیرقابل قبول دانست و گفت: سعی داشته ایم، نهادی باشیم و نهادی هم باقی بمانیم چراكه بنیاد شهید، میراث حضرت امام خمینی(ره) است و از اینرو اقدام انقلابی و اقدام جهادی را همواره در سرلوحه امور خود قرار داده ایم.

وی از عزم مدیریت جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی برای اصلاح وضعیت پوشش و حجابِ مراجعه كنندگان به موسسات تابعه این بنیاد همانند تالارهای متعلق به موسسه ایثار تبریز(صدرا) خبر داد و افزود: حسبِ مقررات باید مراجعین، قوانین حجاب و عفاف را مراعات كنند.

اذعان به كمبود نیرو در بنیاد شهید و امور ایثارگران
مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی با اذعان به وجود مشكل كمبود نیرو در سطح ادارات بنیاد شهیدِ شهرستان ها گفت: بدنبال اتخاذ و اجرای راهكارهایی برای افزایش تعداد همكارانِ اداری در شهرستان ها هستیم اما باید این مساله را نیز مدّ نظر قرار دهیم كه استخدام در بنیاد شهید و امور ایثارگران تابع ضوابط و مقرراتِ قانون استخدام كشوری است.

وی همچنین در واكنش به سوال خبرنگاری درباره تدابیر بنیاد شهید برای جلوگیری از بهره برداریِ نامزدهای انتخابات مختلف از خانواده شهدا گفت: سیاسی كاری در بنیاد شهید موضوعیّت ندارد و ما در هیچ یك از انتخابات، له یا علیه نامزدی فعالیت نداریم. خانواده معظم شهدا نیز از چنین مسایلی مبرّا هستند.

مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی در واكنش به اظهارات خبرنگاری از بستان آباد كه از برنامه بنیاد شهید استان برای تعیین تكلیفِ سریع تفرجگاهِ متعلّق به این نهاد در تالاب قوریگلِ این شهرستان پرسید، گفت: این تفرجگاه در ماه های اخیر تحویل سازمان سیاحتی و زیارتی بنیاد شهید و امور ایثارگران كشور شده و مقرر گشته فعالیت هایی در آنجا آغاز شود.

وی گفت: به نماینده اعزامیِ سازمان مزبور به آذربایجان شرقی تاكید كرده ام، این كه كلنگ عملیات پروژه ای به زمین زده شود اما فعالیتی انجام نگیرد، قابل قبول نیست چراكه ما در قبال آحاد مردم پاسخگو هستیم.

در بخش هایی از این نشست، «حجت الله امانی» مشاور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و مدیرعامل موسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار كشور، مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی را همراهی كرد و به سوالات طرح شده در حوزه خود پاسخ داد.

در انتهای این نشست ابوالفتح زاده با اهدای لوح سپاس، از خبرنگاران جانباز و ایثارگر و همچنین تعدادی از خبرنگارانِ پیشكسوت آذربایجان شرقی تجلیل بعمل آورد.
همه خبرنگارانِ حاضر در جلسه نیز پس از پایان نشست با دریافت لوح سپاس از دستِ مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی مورد تجلیل قرار گرفتند.

از برنامه های جنبیِ پیش بینی شده، برپایی نمایشگاهی از تمثال های شهدای والامقام در ورودی سالن جلسه بود كه مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت.
اتمام پیام
https://t.me/isaar_azarbayjane_sharghi
   تاریخ: ۰۶:۱۸ - ۰۶/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۰