دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

معاون تحقیقات دانشگاه، بر جامعه محور بودن فعالیت های مركز تحقیقات سالمندی تاكید كرد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

معاون تحقیقات دانشگاه، بر جامعه محور بودن فعالیت های مركز تحقیقات سالمندی تاكید كرد

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در نشست مشترك با رئیس و اعضای هیات علمی مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه، بر جامعه محور بودن فعالیت های مركز تحقیقات سالمندی و سیاستگذاری در جهت راهاندازی مهدها و باشگاه های اختصاصی سالمندان تاكید كرد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر مسعود فلاحی، در این نشست كه مدیران پژوهش و توسعه فناوری دانشگاه نیز شركت داشتند، " تاسیس باشگاه های اختصاصی سالمندان " را از ضروریات مداخلات این بخش ذكر كرد و افزود: تدوین كلیپهای آموزشی، پادكستهای مربوط به سالمندان و خانوادههای ایشان و ارایة فعالیتها به صورت شكیل و تصویری برای درك بهتر مخاطب و برقراری ارتباط دانشجویان پرستاری با مركز تحقیقات سالمندی برای یادگیری و مداخلات مشترك "، بسیار مهم است.

وی همچنین رشد و گسترش «برندینگ» سالمندی در این دانشگاه را ضروری خواند و گفت: جای خالی اقدامات میدانی و همچنین اقدامات كلینیكی در فعالیّتهای مركز تحقیقات سالمندی مشاهده میشود. ضمن آنكه پرداختن به فناوری برای سالمندان در این دوره بسیار مهم است و به منظور بهرهمندی از فناوری مدرن میتوان به مركز تحقیقات نظری مراجعه كرده و از دانش و تجارب شركتهای دانشبنیان برای طراحی و ساخت كمك ابزارهای سالمندان استفاده كرد.

احیای كنگره سالمندی و حركت به سمت طب سالمندان از دیگر موضوعات قابل توجه بود، ضمن آنكه تاكید شد كه تدوین كلیپ و پادكست به آگاه سازی و دانش افزایی سالمندان و سایر مخاطبان جامعه كمك می كند.

دكتر كیانوش عبدی مدیر پژوهش دانشگاه بر اهمیت مستندسازی در فعالیت ها تاكید كرد و گفت: هر گونه اقدام علمی و اجرایی در سامانه مربوطه ثبت شود تا امتیازهای آن به ارتقای دانشگاه كمك كند و از طرفی، پیشنهادنامه ها قابل رهگیری باشد.

وی همچنین " راهنمای بالینی، خلاصه سیاستی كه می بایست در قالب پروپوزال باشد و تولیدات رسانه ای " را برای دانشگاه مهم دانست.

دكتر فرهاد طباطبایی مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه نیز در سخنان كوتاهی، ثبت هر ایده در فرم های مربوطه و ارسال آن به مركز رشد و تكمیل پیشنهادنامه ها را در روند اجرا، لازم خواند.

" بحث اخلاق در مطالعات سالمندی و مداخله برای پیشگیری از غفلت برای سالمندان نیازمند توجه، و لزوم تدوین شیوه نامه ها و كدهای اخلاقی برای مراقبت از سالمندان " از دیگر موارد طرح شده در این نشست بود.

در ابتدای این نشست نیز دكتر احمد دلبری رئیس مركز تحقیقات سالمندی ضمن معرفی این مركز و اعضای هیات علمی آن، گفت: بحران سالمندی بسیار فراگیر شده است و در آینده هم بیشتر خواهد شد. كشورهای پیشرفته دنیا مانند سوئد برغم وجود جمعیت كمتر در قشر سالمندان، درگیر مسایل مربوط به سالمندان هستند.

وی با اشاره به اینكه هم اكنون ایران دارای 9 میلیون و 300 هزار سالمند است، تصریح كرد كه سالمندی و تبعات آن در آینده در غیاب برنامه ریزی های لازم، تبدیل به یك بحران بهداشتی، درمانی، بیمه، اقتصادی و امنیتی خواهد شد كه ظرفیت سازمان های بیمه ای و بازنشستگی برای رفع مشكلات، كافی نخواهد بود.

وی در بیان روند رشد جمعیت سالمندی طی سال های اخیر، اظهار داشت: جمعیت سالمندان از سال 1355 تا 1395 و در طول 40 سال، دو برابر شده است و در حال حاضر ده درصد از جمعیت كشور را سالمندان تشكیل می دهند كه حدود 9 میلیون و 300 نفر برآورد می شود.

وی به فقر منابع علمی و تخصصی و حتی عمومی در خصوص سالمندی در كشور اشاره كرد و افزود: اجرای مطالعه كوهورت سالمندان در كشور و تبدیل یافته های آن به برنامه، و ارائه به سیاستگذاران برای تدوین و اجرای برنامه های مرتبط ، خلاء منابع و اطلاعات علمی و معتبر در كشور را جبران كرد كه آنهم به همت و حمایت تخصصی مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امكانپذیر شده است.

رئیس مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه در ادامه به بیان اهم فعالیت های این مركز تحقیقاتی پرداخت و " فعالیت های مربوط به ژنتیك سالمندی و چاپ مقالات معتبر با شاخص تاثیر بالای پنج، شناسایی ژن های مربوط به بیماری هایی نظیر آلزایمر كه در دنیا بی سابقه بوده، تلاش برای حفظ ارتباط با مركز تحقیقات ژنتیك یزد و استفاده از بیوبانك مشترك و بهره مندی از داده های پژوهش كوهورت سالمندی در اردكان و تولید محتوای لازم در حیطه كتابهای علمی سالمندی و كتاب های خودیار " را از جمله فعالیت های مهم مركز تحقیقات سالمندی ذكر كرد.

در ادامه، الهام هوشمند كارشناس پژوهشی مركز تحقیقات سالمندی نیز با اشاره به اینكه هم اكنون قریب به 300 عنوان مقاله از یافته های پژوهش كوهورت سالمندی، تهیه شده كه 20 مقاله آن آماده ارسال به مجلات معتبر می باشد، چگونگی روند فعالیت پروژه تحقیقاتی كوهورت سالمندی را تشریح كرد.

همچنین، دكتر نسیبه زنجری عضو هیات علمی مركز، از تدوین شاخص دیده بان سالمندی و سناریوهای مختلف طراحی شده برای آن گفت، ضمن آنكه دكتر مینا اوحدی دیگر عضو هیات علمی این مركز نیز به فعالیت های برجسته آزمایشگاه ژنتیك مركز تحقیقات سالمندی اشاره داشت.

انتهای پیام/

   تاریخ: ۱۸:۳۸ - ۰۵/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۷