دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

چرا كمردرد به بدنشستن و بدایستادن ارتباطی ندارد؟
 
شگفت زده می شوید اگر بشنوید كه هنوز منابع و شواهد قوی برای اثباتِ ارتباطِ بین حالتِ «مناسب» بدن و كمردرد وجود ندارد. درواقع، ادراك و فهمِ ما از حالتِ «خوب» بدنی، از تركیب دو منبع شاملِ مطلوبیت های اجتماعی و پیش فرض های بی اساس ناشی شده است.
فرادید| كمردرد یكی از شایع ترین دلایل ناتوانی در سراسر جهان است. اغلب آدم ها حداقل یك بار در طول زندگی دچار كمردرد های شدید شده اند. این بیماری اغلب با ورود به سنینِ بزرگ سالی آغاز می شود و به تدریج با افزایش سن میزانِ شیوع آن نیز افزایش پیدا می كند.

به گزارش فرادید، برای حدود 25 درصد از افراد، كمردرد به یك ناتوانی و دردِ آزاردهنده همیشگی تبدیل می شود كه تا آخر عمر آن را تجربه می كنند. این بیماری بر توانایی فرد در مشاركت در فعالیت های روزانه، فعالیت های بدنی و شغلی اثر منفی می گذارد.

دراین میان یك عقیده شایع وجود دارد كه می گوید فعالیت هایی مثل نشستن، ایستادن، خم شدن و بلندكردنِ اشیاء باعثِ بدتر شدنِ كمردرد در افراد می شود. براین اساس، حالتِ بدنیِ «مناسب» برای محافظت از ستون فقرات در برابر آسیب دیدگی، و همین طور پیش گیری از كمردرد و درمانِ آن اهمیت زیادی دارد. حالتِ بدنیِ «مناسب» یا «خوب» هم وضعیتی است كه در آن فرد «صاف» بنشیند، «راست و بدونِ هیچ خمشی در كمر» بایستد و در هنگامِ بلندكردن اجسام از روی زمین بدنش را در حالتِ تكنیكِ «اسكوآت» قرار دهد و با پشتی كه در حالت نشسته هم چنان صاف است، اجسام را از روی زمین بلند كند.

درعوض، براساسِ عقاید شایع، «پشتِ خمیده و قوزدار» در حالِ نشسته یا ایستاده و بلندكردنِ اشیاء با كمری خم و گرد می تواند كمردرد را بدتر كند.

این عقیده در میانِ بسیاری از مردم، چه كمردرد كشیده ها و چه كسانی كه تاكنون تجربه كمردرد نداشته اند، همان قدر رایج است كه در میانِ مراقبینِ سلامت كه برنامه های پیش گیری از بیماری های جسمیِ مرتبط با مشاغل را تدوین می كنند.

اما شگفت زده می شوید اگر بشنوید كه هنوز منابع و شواهد قوی برای اثباتِ ارتباطِ بین حالتِ «مناسب» بدن و كمردرد وجود ندارد. درواقع، ادراك و فهمِ ما از حالتِ «خوب» بدنی، از تركیب دو منبع شاملِ مطلوبیت های اجتماعی و پیش فرض های بی اساس ناشی شده است.

مطالعاتِ نظام یافته بسیاری در این زمینه انجام شده اند كه تلاش كرده اند ارتباط بینِ مداخله های ارگونومی در محیط های كاری و توصیه های عمومی منظم به كارمندان و كارگران برای اصلاح فرم بدن در حالتِ نشسته و ایستاده یا برداشتنِ اجسام سنگین از روی زمین را بررسی كنند، اما هیچ كدام از این موارد در كاهشِ كمردرد های مرتبط با شغل اثری نداشته اند.

حالتِ نشسته و ایستاده

گروه تحقیقاتی ما مطالعات زیادی انجام داده تا ارتباط حالتِ ستون فقرات و كمردرد را بررسی كند. ما می خواستیم ببنیم كه آیا «با پشتِ گرد نشستن» یا هر وضعیتِ دیگری كه در آن ستون فقرات صاف نباشد، در میانِ جمعیتِ بزرگسال به كمردرد مرتبط است یا خیر؛ و نتیجه مطالعاتِ ما نشان داد كه موارد بسیار اندكی وجود دارد كه نشان می دهد كمردرد ممكن است ناشی از حالتِ نشستن یا ایستادنِ افراد باشد.

این یافته ها با نتایج مطالعاتِ نظام یافته دیگر مطابقت دارد كه نشان می دهند در حالت های نشستن یا ایستادنِ افرادی كه از كمردرد رنج می برند و افرادی كه هیچ شكایتی از كمردرد در زندگی نداشته اند، تفاوتی وجود ندارد.

 

افراد در طی روز حالت های متفاوتی به ستون فقرات خود می دهند و هیچ حالتِ خاصی به تنهایی نمی تواند از فرد در مقابل كمردرد محافظت كند. درواقع هم افرادی كه راست می نشستند و هم افرادی كه قوز می كردند می توانستند مستعد كمردرد باشند.

حالت بدن در هنگام بلندكردنِ اشیاء

در موردِ حالت بدن در هنگام بلند كردنِ اجسام سنگین از روی زمین نیز دیدگاه های جهانی و استاندارد تدوین شده است كه همان راست نگه داشتنِ ستون فقرات در هر حالتی است. اما مطالعات ما نشان می دهد كه بلند كردنِ اشیاء با پشتِ گرد نمی تواند منجر به كمردرد شده یا آن را در آینده پیش بینی كند.

تحقیقات آزمایشگاهی ما نشان داد افرادی كه هیچ شكایتی از كمردرد نداشتند و بیش تر از 5 سال كار سختِ یدی انجام داده بودند، بیش تر احتمال داشت كه اشیاء را با پشتِ قوز كرده و گرد از روی زمین بلند كنند. درعوض، كارگردانی كه از كمردرد رنج می بردند، طی این مدت تلاش كرده بودند كه اشیاء را در حالتِ اسكوآت و با كمری كاملاً صاف از روی زمین بلند كنند.

به عبارت دیگر، ما متوجه شدیم كسانی كه دچار كمردرد بودند آن هایی بودند كه بر مبنای استاندارد های موجود تلاش كرده بودند از خودشان در مقابل كمردرد محافظت كنند. اما كسانی كه با حالتِ بدنی مناسب اشیاء را از روی زمین بلند نكرده بودند، لزوماً همان هایی نبودند كه بیش ترین كمردرد را در زندگی تجربه می كردند.

مطالعه دیگری نشان داد آن دسته از افرادی كه با وجودِ رعایتِ نكاتِ بهداشتی دچار كمردرد شده بودند، بعد از بهبودی، دیگر بر مبنای استاندارد های سابق نشست و برخاست نمی كردند و درواقع این نكات را رعایت نمی كردند.

اگر حالتِ بدن در كمردرد اثر ندارد پس چه چیزی عاملِ كمردرد است؟

درواقع هیچ مدركی نیست كه نشان دهد یك «حالتِ خوبِ بدنیِ خاص» می تواند از كمردرد پیش گیری كند یا درد آن را تخفیف دهد. ستون فقرات در انسان ها به اشكال و اندازه های مختلفی وجود دارد؛ بنابراین حالت ِ ستون فقرات در افراد مختلف می تواند به شدت فردی و شخصی باشد.

حركت برای سلامتِ كمر بسیار مهم است، بنابراین، یادگیریِ حركت دادنِ ستون فقرات در جهات مختلف بسیار مفیدتر از چسبیدن به یك نوعِ خاص از حالتِ بدن به عنوانِ «حالتِ خوب» است.

كمردرد می تواند بسیار شدید و آزاردهنده باشد، اما تقریباً در 90 درصد از مواردِ كمردرد هیچ آسیبِ قابل مشاهده ای در بافت دیده نمی شود.

كمردرد ممكن است به دلیلِ حركت های ناگهانی یا بلند كردنِ بار های سنگین ایجاد شود یا مثل سردردی بروز كند كه خیلی بی دلیل و بی جراحت رخ می دهد. مهم تر اینكه برخی از افراد بنا به دلایلی كه در ادامه نام می بریم، بیش تر مستعد كمردرد هستند:

• كسانی كه استرس دارند
• افسردگی دارند
• احساس خستگی و فرسودگی شغلی دارند
• خواب ناكافی دارند
• كم تحرك هستند

احتمال ادامه دارتر شدنِ كم درد بیش تر می شود اگر:

• افراد نسبت به خوب نشدنِ دردِ كمر دچار دلهره و اضطراب شوند
• از كمرشان با كم تحركی، پرهیز از فعالیت بدنی، كار و اشتغال در جامعه بیش از اندازه مراقبت كنند

در هنگامِ كمردرد چه كار كنیم؟

در حدود 1 تا 5 درصد از موارد كمردرد ناشی از آسیب های وارد شده به بافت شاملِ شكستگی، عفونت، غده بدخیم یا فشردگیِ اعصاب (كه باعث درد پا، از بین رفتن حس و قدرت ماهیچه ها می شود) است. در این موارد باید مراقبت های پزشكی دریافت شود.

در 90 درصد موارد كمردرد ناشی از هیچ جراحتِ قابل مشاهده ای نیست كه دراین صوت تمركز زیادی روی اصلاح فرم كمر می تواند توجه را از موضوعاتِ مهم تری كه باعثِ كمردرد شده اند دور كند. كار هایی كه در این مواقع باید انجام دهید شاملِ موارد زیر است:

• تحرك كمر و استراحت دادن به آن
• ورزش منظم
• رسیدن به تناسب اندام
• خواب كافی و حفظ وزن مناسب
• مراقبت از سلامتِ عمومی روان و جسم

پس در هر حالتی كه هستید، نشسته یا ایستاده، باید حسِ آرامش و راحتی داشته باشید. اگر در حالِ بلند كردنِ اجسام هستید، حتی با كمر گرد هم می توانید این كار را بكنید. اما حتماً اطمینان حاصل كنید كه برای بلند كردنِ آن شیء به اندازه كافی قوی هستید و حتماً از سلامتِ عمومی تان مراقبت و محافظت كنید.

منبع: Sciencealert
ترجمه: عاطفه رضوان نیا- سایت فرادید
منبع خبر:
فرادید
   تاریخ: ۱۶:۱۸ - ۰۵/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۱