دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

آخرین وضعیت شناسایی جاماندگان سهام عدالت/ مانع واگذاری خودروسازان
 
رئیس سازمان خصوصی سازی ضمن تشریح آخرین وضعیت شناسایی جاماندگان سهام عدالت، گفت: بزرگترین مانع در واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو وثیقه بودن این سهام است.
آخرین وضعیت شناسایی جاماندگان سهام عدالت/ مانع واگذاری خودروسازان رئیس سازمان خصوصی سازی ضمن تشریح آخرین وضعیت شناسایی جاماندگان سهام عدالت، گفت: بزرگترین مانع در واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو وثیقه بودن این سهام است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین قربانزاده امروز در نشست خبری اظهار كرد: سازمان خصوصی سازی در سال های گذشته درگیر چالش های زیادی بوده است. دلیل این چالش ها نیز واگذاری هایی بوده كه بعضاً موفق و یا ناموفق انجام شده است. بر همین اساس در طول یك سال گذشته مقرر شد همه شركت هایی كه طی سال های قبل به صورت خرد، مدیریتی و كنترلی واگذار شده اند را بررسی كنیم.

رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: در مرحله نخست «شفافیت» را در دستور كار قرار دادیم؛ در این راستا جزئیات همه واگذاری هایی كه طی دو دهه گذشته انجام شده در سامانه ای به استحضار عموم رسیده است. این واگذاری ها در 9 رسته موضوعی شامل بانك و بیمه، معدن، پتروشیمی، راه و شهرسازی، صنعت، خدمات، كشاورزی، پالایش نفت و نیرو می شود.

وی ادامه داد: پیش بینی ناپذیری اقتصاد، بازده نامتعارف بازارهای موازی تولید، مداخلات مستقیم دولت و قیمت گذاری دستوری در موفقیت و شكست واگذاری ها تأثیر مستقیم دارد؛ بنابراین صرف اهلیت داشتن خریدار لزوماً تضمین موفقیت واگذاری نیست و حمایت هوشمند حین و بعد از واگذاری باید ادامه داشته باشد زیرا سرنوشت واگذاری ها مهم تر از اعداد و ارقامی است كه در قراردادها نوشته می شود زیرا اگر روی اعداد و ارقام متمركز شویم ممكن است شركت واگذار شده با مشكلات بیشتری از جمله زیان انباشته به دامان دولت بازگردد.

قربانزاده تصریح كرد: از هشت هدف صدر سیاست های اصل 44 افزایش كارایی و بهره وری بنگاه ها و همچنین گسترش مالكیت عموم مردم در اولویت است كه سهام عدالت قرار بود این بخش را به نتیجه برساند اما به این اهداف نرسید.

به گفته معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، تا زمانی كه بخش حقیقی و واقعی اقتصاد رشد نكند همه سازمان هایی كه كمك می كنند این رشد رخ دهد درجا می زنند.

قربانزاده در ادامه اظهار كرد: پیگیری برای بازگشت شركت هایی كه از گروه بندی خارج شده اند ادامه دارد كه در همین راستا حدود 328 شركت یا از گروه بندی خارج شده اند یا از ابتدا گروه بندی نداشتند. همچنین این پیشنهاد برای اخذ مجوز گروه سه مطرح شده است كه در حال بررسی از هیأت دولت است و یك اتفاق مثبت برای شركت هایی كه از گروه بندی خارج شده اند محسوب می شود.

آخرین وضعیت شناسایی جاماندگان سهام عدالت

رئیس سازمان خصوصی سازی در ادامه گفت: مشمولان كمیته امداد و سازمان بهزیستی طبق قانون جامانده سهام عدالت محسوب می شوند. همچنین در قانون به سایر افراد واجد شرایط هم اشاره شده است كه هر فرد مستحق دریافت سهام عدالت می شود كه این افراد باید توسط وزارت رفاه و وزارت اقتصاد شناسایی شوند.

قربانزاده در مورد پرتفوی جاماندگان سهام عدالت نیز تصریح كرد: حدود شش شركت هلدینگ برای پرتفوی سهام عدالت جاماندگان سهام عدالت در نظر گرفته شده است كه ارزنده ترین سهام دولت هستند. این موضوع به هیأت دولت رفته است و برای اختلاف نظر در سهم 20 درصدی دولت از معاونت حقوقی سوال شده است.

رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: سازمان خصوصی سازی آماده تخصیص سهام عدالت به افرادی است كه در فاز نخست به عنوان جامانده شناسایی شده اند اما برای فازهای بعدی با كمبود منابع مواجه هستیم مگر آنكه رفع وثایق در سهم هایی مانند مس و فولاد صورت بگیرد.

وی همچنین از ارسال نامه ای به پتروشیمی مارون و هلدینگ خلیج فارس خبر داد و گفت: از آنجایی كه نماینده سهام عدالت در مجامع این دو شركت نبودند به آنها نامه ای زدم مبنی بر این كه با هزینه شخصی خودشان دوباره باید نسبت به برگزاری مجمع اقدام كند.

بازگشایی نماد پرسپولیس به زودی

وی در ادامه با اشاره به واگذاری باشگاه های فوتبال استقلال و پرسپولیس تهران، گفت: واگذاری استقلال و پرسپولیس آغاز فرآیند شفاف سازی بود. زمانی كه تیم های دیگر فوتبال كه شركت بالاسری بورسی دارند مجموع ارقام قراردادهای بازیكنان و كادر فنی خود را اعلام كنند تازه با استقلال و پرسپولیس برابر می شوند. در حال حاضر هر دو باشگاه دارای بازارگردان هستند.

قربانزاده در مورد بازگشایی نماد پرسپولیس گفت: امیدواریم این بازگشایی طی یكی دو روز آینده انجام شود.

آخرین وضعیت واگذاری خودروسازان

وی در مورد آخرین وضعیت واگذاری شركت های خودروسازی سایپا و ایران خودرو، اظهار كرد: در مورد این واگذاری سوء تفاهم هایی صورت گرفته است. باید توجه كرد كه سهام مستقیم دولت در سایپا 17 درصد و در ایران خودرو 5 درصد است كه در مورد واگذاری این سهام وزارت اقتصاد تصمیم می گیرد. علاوه بر این خود شركت ها می توانند نسبت به واگذاری یا فروش سهام تودلی یا سایت های خود اقدام كنند. هر اطلاعی هم كه تاكنون منتشر شده توسط خود شركت ها صورت گرفته است.

رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: بزرگترین مانع در واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو وثیقه بودن این سهام بوده كه برای آزادسازی این وثیقه بارها نامه زده شده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر از آنجایی كه این دو سهام ارزنده هستند برای شیوه واگذاری آن یك كارگروه مشترك بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی تشكیل شده و شش جلسه هم برگزار شده است. نتیجه این جلسات به یك سند مشترك ختم شد كه حدود 20 درصد آن افتراقی و 80 درصد آن مشترك است.

قربانزاده ادامه داد: هر دو وزارتخانه در این موضوع اشتراك نظر دارند كه باید قیمت گذاری خودرو تا پایان سال به حداقل برسد. پیش نیازهای واگذاری هم مطرح و بر این موضوع تاكید شد كه هیچ اصلاح ساختاری نباید مسیر واگذاری را مختل كند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: یك قفل در سایپا وجود دارد و معتقد هستیم ابتدا باید یك شركت زیرمجموعه سایپا واگذار شود تا این قفل باز شود. در مورد ایران خودرو هم باید با خودسهامداری تركیب شود. نظر افتراقی در مورد نحوه خودسهامداری است كه این موضوع هفته آینده تعیین تكلیف می شود.

همه شركت هایی كه در لیست واگذاری قرار دارند شفاف می شوند

وی همچنین با اشاره به حاشیه هایی كه برای شركت فولاد مباركه اتفاق افتاد، گفت: شركت فولاد یكی از بزرگترین شركت های بورسی بود كه این حاشیه ها برای آن رخ داد. با این حال مشخص نیست شركت هایی كه نظارتی روی آنها وجود ندارد در چه وضعیتی هستند.

قربانزاده افزود: از 189 شركتی كه در لیست واگذاری قرار دارند 104 شركت زیان ده هستند و روز به روز هم به زیان آنها اضافه می شود و همه این زیان از جیب ملت ایران می رود.

وی با تاكید بر این كه صورت های مالی همه شركت ها باید شفاف شود، ادامه داد: تا اواسط مهرماه سال جاری همه شركت هایی كه در لیست واگذاری قرار دارند شفاف خواهند شد. از 128 شركت مذكور فقط 24 شركت وضعیت مناسب و شفافی دارند و می توان آنها را در گرید A قرار دارد.

رئیس سازمان خصوصی سازی همچنین در مورد 20 شركت دولتی كه در لیست واگذاری قرار دارند، گفت: 100 درصد هواپیمایی كیش، 100 درصد لوله گستر اسفراین، 76 درصد مجتمع صنعتی اسفراین، 80 درصد آلومینای ایران، 100 درصد معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران، 15 درصد مجتمع صنایع آلومینای جنوب، 20 درصد توسعه نیشكر جانبی، 100 درصد كشاورزی و دامپروری سفیدرود، 49 درصد طراحی ساختمان نفت، 16 درصد پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند، 40 درصد پالایش نفت كرمانشاه، 17.9 درصد پالایش نفت ستاره خلیج فارس، 30 درصد عمران مسكن شرق، 40 درصد عمران مسكن ثامن، 10 درصد اپال پارسیان سنگان، 35 درصد فولاد سفیددشت و غیره در لیست واگذاری قرار دارند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۳:۴۱ - ۰۶/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۲