دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

ایران در جمع پنج كشور تولیدكننده پروتزهای الكترونیكی دست و انگشت
 
تبریز-ایرنا- متخصصان یك شركت دانش بنیان در تبریز با تولید انواع پروتزهای مكانیكی و الكترونیكی دست، انگشت و سایر اندام های حركتی، ایران را در این صنعت سودآور به جمع پنج كشور جهان اضافه كردند.
ایران در جمع پنج كشور تولیدكننده پروتزهای الكترونیكی دست و انگشت تبریز-ایرنا- متخصصان یك شركت دانش بنیان در تبریز با تولید انواع پروتزهای مكانیكی و الكترونیكی دست، انگشت و سایر اندام های حركتی، ایران را در این صنعت سودآور به جمع پنج كشور جهان اضافه كردند.

به گزارش شنبه ایرنا، مهندسان، متخصصان و جوانان فعال در این شركت طی سال های اخیر با تكیه بر توان داخلی خود اقدام به تولید، عرضه و حتی صادرات انواع پروتزهای مصنوعی اندامی كرده اند تا نام جمهوری اسلامی ایران در جمع كشورهای دارای این فناوری و تكنولوژی جای بگیرد.

این شركت دانش بنیان، فعالیت های گسترده ای را در زمینه تولید انگشت مكانیكی، دست مكانیكی، دست الكترونیكی كنترل از طریق شستی، دست الكترونیكی هوشمند كنترل از طریق سیگنال های عصبی، مچ الكترونیكی، آرنج الكترونیكی، روكش پوست مصنوعی، دست مصنوعی تولید و در زمینه خرید دست مصنوعی، دست مصنوعی هوشمند، دست مكانیكی، دست الكترونیكی، خرید دست، انگشت مصنوعی، دست الكترونیكی، دست هوشمند، قطع دست، رفع مشكل قطع دست، پیوند اعضا، پیوند دست و پیوند انگشت شروع كرده است.

مدیرعامل این شركت دانش بنیان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینكه تاكنون كشورهای آمریكا، ژاپن، آلمان و انگلیس صاحب این تكنولوژی بودند و اكنون متخصصان این شركت دانش بنیان توانسته اند به فناوری تولید این محصول فناورانه و هایتك دست یابند، گفت: تولیدات این شركت بر اساس مواد موجود كشور، بومی سازی شده و دارای ضمانت و خدمات پس از فروش است.

امیر پایدار ثانی با تاكید بر اینكه در شرایط تحریم به توان متخصصان داخلی اعتماد كرده ایم، اظهار داشت: این شركت دانش بنیان در مركز رشد دانشگاه علوم پزشكی تبریز مستقر بوده و ما در حالی به این موفقیت ها دست یافته ایم كه تحت شدیدترین تحریم ها هستیم ، اما با این شرایط بر روی تكنیك های جدید تحقیق و پژوهش كرده و با كشورهای مختلف سازنده این محصولات صحبت می كنیم تا روند رو به رشدی داشته باشیم.

به گفته وی، متخصصان این شركت شعار ما می توانیم را در راس كارهای خود قرار داده و فعالیت می كنند.

پایدار ثانی ادامه داد: در حال حاضر انواع انگشت مصنوعی و زیبایی دست، انواع انگشت و دست مكانیكی قابل حركت، دست الكترونیكی با قابلیت كنترل از طریق سیگنال عصبی برای افراد قطع دست از ساعد و بازو، آرنج الكترونیكی برای قطع دست از كتف، مچ مكانیكی و الكترونیكی و پوست مصنوعی از جمله محصولاتی هستند كه در این شركت تولید می شود.

وی از تاسیس و راه اندازی شعبات این شركت در داخل و خارج از كشور خبر داد و افزود: یكی از اهداف و اولویت های تعیین شده این شركت دانش بنیان تاسیس شعبات این شركت در كشورهای مختلف است كه برای دستیابی به این هدف اقدامات اولیه آغاز شده و در زمینه ساخت، طراحی ایده و محصول، هدف گذاری مالی با دیگر شركت های دانش بنیان همكاری می كنیم.

پایدار ثانی، جنس تولیدات این شركت را پروتزهای سیلیكونی اعلام و اضافه كرد: این نوع تولیدات جایگزینی مناسب برای انگشتان و بخش های قطع شده از دست هستند كه عملكردها و وظایف مهمی را بر عهده دارند و هر پروتز منحصر به فرد بوده و باتوجه به نیازها و خواسته های فرد طراحی و ساخته می شود بطوری كه پروتز هر فرد مخصوص به خود او است.

ایران در جمع پنج كشور تولیدكننده پروتزهای الكترونیكی دست و انگشت نمونه ای از تولیدات عضو مصنوعی با مشخصات ظاهری سایر اندام های فرد
وی درباره نحوه عملكرد سنسورهای پروتز دست مصنوعی، گفت: بازوهای مكانیكی كه برای تهیه پروتز مورد استفاده قرار می گیرند از تعدادی سنسور استفاده می كنند كه به كمك یك قطعه كه به نخاع فرد متصل شده است به او برای تكان دادن بازو كمك می كند و از آنجایی كه می توان به سادگی به این نوع سنسورها برنامه داد كه نسبت به لمس كردن اشیا حساسیت بالایی داشته باشند، فردی كه از این نوع پروتز استفاده می كند، می تواند اشیایی كه به آنها دست می زند را احساس كند.

پایدار ثانی اظهار داشت: فرد دارای پروتز الكترونیكی حتی می تواند ضعیف ترین ارتعاشات را احساس كند و بازوهای مكانیكی شبیه بازوی معمولی انسان به نظر می رسند و شباهت زیاد آنها باعث می شود تمایزگذاری بین آنها دشوار باشد، زیرا از یك اسپری مخصوص برای پوشش دادن پروتز استفاده می شود كه این امر باعث می شود طبیعی به نظر برسد و این یك قابلیت بسیار مهم در نظر گرفته می شود.

وی با بیان اینكه شركت دانش بنیان بهبود عضو ثانی، طراحی پوست مصنوعی از نوع دستكش را انجام داده است تا ظاهر پروتز را به ظاهر دست طبیعی انسان نزدیك كند، یادآور شد: این مسئله باعث می شود خود فردی كه از پروتز استفاده می كند كمتر متوجه شود كه از یك بازوی رباتیك استفاده می نماید.

به گزارش ایرنا، شركت بهبود عضو ثانی ( با مسوولیت محدود) در سال 1393 به شماره ثبت 38223 در اداره كل ثبت شركت ها، تاسیس و زیر نظر مراكز رشد فن آوری فرآورده های دارویی و تجهیزات پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تبریز به عنوان یك شركت فن آور و پیشرو در زمینه طراحی و ساخت اندام های مصنوعی (دست و انگشت متحرك) فعالیت خود را آغاز كرد و تمام محصولات این شركت دارای گواهی ثبت اختراع از اداره ثبت اختراعات كشور می باشد.

محصولات این شركت بدون نیاز به جراحی مخصوص افراد قطع عضو دست و انگشتان مناسب ترین جایگزین برای عضو از دست رفته می باشد و این محصولات برای گرفتن و برداشتن اجسام به انضمام روكش های زیبایی (پوست مصنوعی) مورد استفاده معلولین و افراد قطع عضو دست و انگشتان كاربرد دارند.

برچسب ها
- پروتز
- آذربایجان شرقی
- تبریز
- دانش بنیان ها
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۲۵ - ۱۲/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۲۳۷