دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

بدهكاران پشت در دانشگاه ها
 
درحالی كه حدود نیمی از سال می گذرد و چیزی به آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ها نمانده، دانشجویان تحت پوشش بهزیستی به خاطر پرداخت نشدن بدهی های این سازمان به دانشگاه ها اندر خم یك كوچه مانده اند و نگران شروع ترم در سایه بلاتكلیفی همیشگی خود هستند.
دانشجویان تحت پوشش بهزیستی چشم به راه پرداخت عقب افتاده شهریه ها برای انتخاب واحد هستند فاطمه عسگری نیا؛ روزنامه نگار

درحالی كه حدود نیمی از سال می گذرد و چیزی به آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ها نمانده، دانشجویان تحت پوشش بهزیستی به خاطر پرداخت نشدن بدهی های این سازمان به دانشگاه ها اندر خم یك كوچه مانده اند و نگران شروع ترم در سایه بلاتكلیفی همیشگی خود هستند.
محسن سجادی یكی از این دانشجویان می گوید این هفته موعد انتخاب واحد دانشگاه ماست اما هنوز بهزیستی شهریه ترم پیش را پرداخت نكرده و تداوم این روند باعث می شود كه ما در ترم جدید با مشكلات جدی روبه رو شویم.
مهرناز هم می گوید اردیبهشت ماه بود كه اعلام شد تمامی شهریه های دانشگاهی پرداخت شده به جز مواردی كه دارای مشكل پرونده بودند به خاطر همین بچه ها را مجبور كردند تا نسبت به دریافت ریز حساب رفاه، مراجعه به بانك و ارائه ریز حساب به بهزیستی اقدام كنند حالا شما حسابش را بكنید كه انجام همه این كارها با توجه به فضاهای بهسازی نشده برای معلولان چقدر سخت است.
با همه این مشكلات تمامی موارد انجام شد و بعد از آن دیگر هیچ خبری از تعیین تكلیف دانشجویان و واریز شهریه ها نشده است. حتی امور دانشجویی هم دیگر جواب دانشجوها را نمی دهد و ما نتوانستیم از طریق سامانه آنلاین پاسخگویی هم به نتیجه ای برسیم.

جلسه دفاعیه ام كنسل شد
از دانشجویان در حال تحصیل كه بگذریم خیلی از دانشجویان ترم آخر هم هستند كه به خاطر واریز نشدن شهریه های دانشگاه نتوانسته اند جلسه دفاعیه خود را برگزار كنند.
رضا یكی از این دانشجویان است كه در دانشگاه آزاد درس خوانده و می گوید معلول جسمی حركتی شدید است:« تا به حال 2 بار نوبت دفاع گرفته ام اما هر بار به خاطر بدهی كه به دانشگاه داشتم این نوبت لغو شده و كسی پاسخگوی ما نیست.»

پرداخت شهریه به شرط دهك بندی
در كنار همه این مشكلات حالا دهك بندی ها هم چالش دیگری برای دانشجویان تحت پوشش بهزیستی شده است. رؤیا دانشجوی پذیرفته شده در دوره دكتراست. او به پشتوانه بهزیستی كه هنگام ثبت نام اعلام كرده بود تا 10 میلیون تومان هنگام انتخاب واحد از تحصیل او حمایت می كنند دلش قرص بود. اما حالا اعلام شده تخصیص كمك شهریه بستگی به دهكی دارد كه در آن قرار دارد.
به گفته زهرا محمدی مادر یكی از دانشجویان، خانواده های تحت پوشش بهزیستی فقط به پشتوانه حمایت این سازمان فرزندان خود را به سختی راهی دانشگاه كرده اند و اگر این حمایت ها نباشد اكثر دانشجویان مجبور به ترك تحصیل خواهند شد.
او می گوید: « با وضع معیشتی كنونی و اجاره بهای منزل هیچ یك از ما خانواده های تحت پوشش توان تأمین شهریه های دانشگاه ها را نداریم. 3 ترم گذشته به خاطر فرزندم كه سرخورده و مأیوس نشود شهریه دانشگاه را قرض كردم اما دیگر حتی توان قرض كردن را هم ندارم.»
او ادامه می دهد: « اكثر دانشجویان تحت پوشش بهزیستی دارای معلولیت های سخت هستند. سال ها در فضاهای دانشگاهی كه به هیچ وجه برای حضور آنها مناسب سازی نشده به سختی تردد كرده اند و حالا كه به این تحصیلات و آینده امید بسته اند درست نیست به خاطر شهریه از ادامه تحصیل باز بمانند.»

درس خواندیم مدرك نداریم
در این میان تعداد دانشجویانی كه از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده و به خاطر بدهی به دانشگاه امكان دریافت مدارك دانشگاهی خود را ندارند نیز كم نیستند. جوان هایی كه حالا به خاطر در دست نداشتن اصل مدرك تحصیلی شان فرصت های شغلی را یكی یكی از دست می دهند.
اگرچه مدیران سازمان بهزیستی همواره سعی می كنند در گفت وگو با رسانه ها خبر از رفع این مشكلات در آینده نزدیك دهند اما به خاطر رفع نشدن این مشكلات دانشجویان تحت پوشش بهزیستی نمی توانند یك انتخاب واحد بی دغدغه را در ابتدای هر ترم تجربه كنند چراكه همیشه به خاطر بدهی به دانشگاه و شرط انتخاب واحد درصورت پرداخت این بدهی جانشان را به لب می رساند.

وعده ای كه عمل نشد
علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی كشور، تیرماه گذشته در نشست خبری هفته بهزیستی در پاسخ به خبرنگاران درخصوص تعیین تكلیف شهریه دانشجویان تحت پوشش اعلام كرد همه تحصیلات افراد خصوصاً در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت برخط در تعامل با دانشگاه آزاد كنترل خواهد شد و هر مددجو در هر رشته ای كه بخواهد تحصیل كند به صورت بلاعوض از سوی بهزیستی هم مورد حمایت واقع می شود! او حتی وعده تحصیل رایگان را به زنان سرپرست خانوار هم داد این در حالی است كه حالا با گذشت حدود 2 ماه از این نشست هیچ اقدام مثبتی در این زمینه رخ نداده است.
تحصیل رایگان، یكی از وظایفی است كه قانون حمایت بر حقوق افراد دارای معلولیت بر دوش دولت و بهزیستی قرار داده است. براساس ماده 9 این قانون افراد دارای معلولیت واجد شرایط در سنین مختلف می توانند با معرفی سازمان از آموزش عالی رایگان در واحد های آموزشی تابعه وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و دیگر دستگاه های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مراكز آموزش عالی غیردولتی از محل ردیف مربوطه در بودجه سنواتی بهره مند شوند.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۲:۳۷ - ۱۳/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۰