دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

شناسایی 783 نوزاد مشكوك به اُفت شنوایی در خوزستان
 
معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی خوزستان از شناسایی 783 نوزاد مشكوك به اُفت شنوایی در استان از ابتدای سال 99 تاكنون خبر داد.
شناسایی 783 نوزاد مشكوك به اُفت شنوایی در خوزستانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، غلامعلی جعفری معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی خوزستان با اشاره به اهمیت طرح غربالگری در پیشگیری و درمان زودرس اختلالات شنوایی گفت: از ابتدای سال 99 تاكنون 54 هزار و 737 نوزاد مورد معاینه و تحت غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

او با بیان اینكه 40 پایگاه غربالگری شنوایی تحت نظارت سازمان بهزیستی در 25 شهرستان استان مستقر هستند، افزود: از این تعداد نوزاد شناسایی شده در طرح غربالگری، 783 نوزاد مشكوك به افت شنوایی بودند و برای آزمایش تشخیص، به كلینیك های شنوایی سنجی ارجاع داده شدند.

جعفری با اشاره به ارجاع 95 كودك با تشخیص قطعی افت شنوایی به منظور مداخلات طبی، توانبخشی به مراكز مرتبط تخصصی، اظهار داشت: غربالگری شنوایی نوزادان، بخشی از یك برنامه سه بخشی است كه به نام غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام كم شنوایی شناخته می شود كه غربالگری شنوایی نوزادان تا قبل از یك ماهگی، تشخیص كم شنوایی تا قبل از 3 ماهگی، مداخله بهنگام تا قبل از 6 ماهگی ازجمله اهداف آن است.

معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی خوزستان با اشاره به وظایف سازمان بهزیستی در تامین وسایل كمك توانبخشی برای معلولان كشور، بیان كرد: اعتبارات تخصیص یافته برای استان در این خصوص در سال 99 مبلغ 18 میلیارد ریال بوده است كه صرف خرید وسیله كمك شنوایی شامل؛ دستگاه سمعك برای 4 افت خفیف، متوسط، شدید، خیلی شدید و باطری های سمعك شده است.

این مقام مسئول با بیان اینكه 3 میلیارد و 930 میلیون ریال نیز جهت جبران هزینه كاشت حلزون شنوایی، تعمیر و تعویض قطعات حلزون شنوایی نیز به توانخواهان پرداخت شده است، ادامه داد: امور توانبخشی معلولان، بعد از ارزیابی و تشخیص كم شنوایی، مداخلات تخصصی توانبخشی را در تأمین وسیله كمك شنوایی مانند سمعك و آموزش های لازم به خانواده و كودك ناشنوا در مراكز دولتی و غیردولتی با اعتبارات تخصیص یافته ارائه می دهد.

جعفری با بیان اینكه تعدادی از این كودكان دچار كم شنوایی بسیار عمیق هستند و وسیله كمك شنوایی مانند سمعك برای آن ها قابل استفاده نیست، گفت: رشد مهارت های زبان و گفتار دراین كودكان بخوبی صورت نمی گیرد، به همین دلیل كاشت حلزون شنوایی طی عمل جراحی با قراردادن پروتز خاص در حلزون گوش بیمار، صورت می گیرد، همچنین توانبخشی بعد از آن جهت افراد ناشنوای عمیق، می تواند موجب رشد مهارت های گفتار و زبان شده ودر نهایت توانمند سازی فرد را در جامعه بدنبال داشته باشد.

او تصریح كرد: كاشت حلزون تكنولوژی پیشرفته ای است كه شنوایی را برای كودكانی كه با استفاده از سمعك نیز قادربه شنیدن نیستند ایجاد می نماید، با این وسیله در صورتیكه مراحل توانبخشی قبل و بعد ازعمل به خوبی طی شود، بیمارمی تواند همچون افراد با شنوایی طبیعی در فعالیت های اجتماعی حضور یابند.

غلامعلی جعفری با اشاره به راه اندازی مركز كاشت حلزون در خوزستان از سال 92، بیان داشت: تاكنون 651 نفر مورد عمل كاشت قرار گرفته اند كه ازاین تعداد 97 نفر در سال 99 كاشت حلزون انجام داده اند و از خدمات بعداز عمل نیز بهره برده اند، ضمن اینكه در خوزستان 4 مركز خانواده و كودك مبتلا به اختلالات شنوایی با ظرفیت 200 نفر وجود دارد، كه به توانخواهان در شهرستان آبادان و دزفول هر كدام یك مركز و اهواز 2 مركز خدمات آموزشی و توانبخشی ارائه می دهند.

او با اشاره به خدمات این مراكز به كودكانی كه از سنین شیرخوارگی به دلیل ابتلا به اختلالات شنوایی در یادگیری و بكارگیری گفتار و زبان دچار مشكلاتی شده اند، ادامه داد: این خدمات شامل آموزش مهارت های زندگی و فعالیت های روزمره، گسترش یادگیری از طریق تقویت حواس دیگر، پرورش درك و نگرش كودك نسبت به توانایی و محدودیت های خود، فراگیری آداب اجتماعی و اخلاقی و آماده سازی برای ورود به مدرسه است.

جعفری اظهار داشت: پرداخت كمك هزینه تحصیلی به دانشجویان و دانش آموزان با معلولیت شنوایی تحت پوشش سازمان بهزیستی یكی دیگر از این خدمات است.
   تاریخ: ۱۸:۴۹ - ۰۴/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۷