دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

جوانی جمعیت، چشم انتظار افزایش حمایت اجتماعی / 10 درصد جمعیت كشور، سالمند هستند
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

جوانی جمعیت، چشم انتظار افزایش حمایت اجتماعی / 10 درصد جمعیت كشور، سالمند هستند

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: زوجینی كه فرزند دار می شوند، به نوعی نیروی كار متخصص را تضمین می كنند و باید جامعه در قبال آنان، احساس مسئولیت كرده و خدمات اجتماعی دریافت كنند.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دكتر حمیدرضا خانكه در گفت و گو با خبرنگار "دوربین سلامت" شبكه سلامت سیمای جمهوری اسلامی ایران، افزود: ایران هجدهمین كشور پر جمعیت دنیاست. اما در حال حاضر 10 درصد جمعیت كشور را سالمندان تشكیل می دهند. متاسفانه میزان رشد سالانه جمعیت كاهش پیدا كرده كه معضل جهانی است، اما در كشور ما پررنگ تر است و شاخص تولید مثل یك خانم در سال های باروری كاهش پیدا كرده است .

وی اظهارداشت: براساس پیش بینی های انجام شده، جمعیت كشور ما در سال 2050 میلادی، به حدود 100 میلیون می رسد كه 30 درصد آنها را سالمندان بالای 65 سال تشكیل خواهند داد و در سال 2100 میلادی، مجددا جمعیت به 70 میلیون كاهش پیدا می كند كه بیشتر آنان سالمندان و نیازمندان خدمات سالمندی و توانبخشی می باشند.

دكتر خانكه در ادامه گفت: هر زوج باید میانگین حداقل 2/3 فرزند داشته باشد كه جمعیت ثابت با افزایش تدریجی را حفظ كنیم، اما در حال حاضر آمار ما زیر این عدد است، برخی منابع 1/6 را گزارش می كنند و بطور كل میزان رشد جمعیت ما منفی است و به ازای هر زوج جایگزینی نداریم .

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح كرد: قانون جوانی جمعیت، اتفاق خوبی بود كه در كشور افتاد. این حساسیت و توجه تمام آحاد جامعه را به جوانی جمعیت و نسل جوان نشان داد ، قانون توسعه یافته ای است و امكان توسعه و بهبود را دارد.

وی افزود: در كشور های مختلف دنیا برای جلوگیری از كاهش جمعیت یا باروری، مداخلات متعددی انجام می شود و خدمات اجتماعی را برای زوجین افزایش می دهند و جامعه، حجمی از مسئولیت های زوجین را عهده دار می شود. اگر زوجی فرزنددار شود، خدمات رایگان در مهدهای كودك و مدارس، خدمات حمایتی، دوركاری مادران و ... لحاظ می شود و تمام كشور هایی كه در بحث جمعیت، موفق بوده اند، كشورهایی هستند كه در كار و زندگی زنان توازن ایجاد كردند، صرف حمایت مستقیم اقتصادی، كافی نیست، بلكه باید جنبه های متعدد حمایتی در نظر گرفته شود.

دكتر خانكه اظهارداشت: متاسفانه افزایش سن ازدواج، افزایش سن در زمان تولد اولین بچه، تجرد قطعی، تك فرزندی و ... مشكلاتی است كه باید رسیدگی شود.

وی همچنین گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد افزایش امید به زندگی زنان تا 78 سال و در مردان حدود 75 سال بودیم، اما این امید به زندگی همراه با بیماری های متعدد غیر واگیر، اختلالات اسكلتی عضلانی ، بیماری های مزمن و ... است و به واسطه سبك نادرست زندگی، همه افراد بالای 50 سال درگیر محدودیت های گوناگون شده و نیازمند خدمات سلامتی هستند.

وی افزود: بطور مثال، آمار معلولان در جامعه جهانی، 15 در صد و در كشور ما 17در صد است، در جامعه جهانی حدود 30 درصد افراد نیازمند خدمات توانبخشی و در كشور ما 33 درصد جمعیت نیازمند این خدمات هستند، و در جامعه جهانی 25 درصد از تجهیزات كمك توانبخشی استفاده می كنند.

یكی از پرمخاطره ترین كشورهای دنیا بلحاظ حوادث ترافیكی، ایران است

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در بخش دیگری از این گفت وگو، به افزایش قشر نیازمندان جامعه به خدمات توانبخشی در اثر حوادث ترافیكی اشاره كرد و گفت: یكی از پرمخاطره ترین كشورهای دنیا بلحاظ حوادث ترافیكی، ایران است. بطوری كه سالانه حدود 40 هزار معلول دائمی ناشی از حوادث ترافیكی به جمعیت نیازمندان خدمات توانبخشی اضافه می شوند ، و حجم بالایی از گروه های سنی جوانان به واسطه حوادث ترافیكی فوت می كنند و در واقع، این گروه ها كه در سن باروری هستند، متاسفانه فوت شده یا معلول دائم می شوند.

دكتر خانكه كه مسئولیت گروه آموزشی و مركز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را نیز بعهده دارد، افزود: با مسئولیت پذیری خودروسازها و ایمن سازی خودروها، قوانین بازدارنده، ایمن سازی جاده ها، و رعایت استاندارد ها می توان گام های موثری برداشت. در 90 درصد حمل و نقل كشور ما، جاده پایه است، در صورتی كه جهان به سمت ریل پایه حركت می كند، اما در كشور ما ، همه ترغیب به خرید وسیله نقلیه غیر استاندارد می شوند، بنابراین، برای داشتن سالمندی سالم در كشور و كنترل جوانی جمعیت، كنترل حوادث ترافیكی مهم است .

وی گفت: در جامعه ای كه به سمت سالمندی پیش می رود، باید خدمات استاندارد و به روز توانبخشی و قابل دسترس برای مردم فراهم شود، درصورتی كه با وجود جمعیت 17 هزار نفری معلول و نیازمند خدمات توانبخشی در كشور، تعداد فارغ التحصیلان حوزه توانبخشی، تعداد مراكز توانبخشی و تخت های بیمارستان توانبخشی، كفایت این جامعه را ندارد .

وی افزود: در حال حاضر 80 تخت توانبخشی داریم، لذا لازم است مراكز جامع توانبخشی توسعه پیدا كنند و در دسترس باشند، تربیت نیروهای متخصص توانبخشی در سراسر كشور را مد نظر داشته، تعرفه های توانبخشی واقع بینانه شود تا درمانگران متخصص جذب مراكز دولتی شوند و برنامه هایی برای ماندگاری نیروهای متخصص در مناطق محروم، طراحی شده و خدمات توانبخشی در نظام شبكه بهداشتی كشور ادغام شود .

تربیت نیروهای متخصص توانبخشی، متناسب با نیاز كشور نیست

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح كرد: متاسفانه تربیت نیروهای متخصص توانبخشی، متناسب با نیاز كشور نیست و شخص وزیر بهداشت تاكید بر عدالت در سلامت دارند، البته تربیت نیروی تخصصی توانبخشی وابسته به تجهیزات و زیرساخت هاست. نیروهای متخصص توانبخشی طرح اجباری ندارند كه این یك آسیب است، در صورتی كه این افراد از خدمات رایگان آموزشی استفاده می كنند و باید برابر یا چند برابر مدت تحصیل را در مناطق محروم و نیازمند، خدمت كنند .

وی افزود: تعرفه های توانبخشی در بخش دولتی و خصوصی فاصله زیادی دارد كه باعث می شود فارغ التحصیلان توانبخشی تمایل خدمت در بخش دولتی را نداشته باشند.

دكتر خانكه در خصوص گسترش خدمات توانبخشی در سطح كشور نیز به برنامه های پیش بینی شده در این زمینه اشاره كرد كه امضای تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و بنیاد شهید انقلاب اسلامی برای فعال شدن 30 مركز ایثار بنیاد شهید در مراكز استان ها، برای ارائه خدمات توانبخشی به هموطنان در اقصی نقاط كشور، از جمله این برنامه هاست.

انتهای پیام/

   تاریخ: ۲۳:۵۵ - ۱۳/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۱