دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

غربالگری شنوایی نوزادان گامی به سوی سلامت نسل فردا
 
غربالگری شنوایی نوزادان مؤثرترین راه برای شناسایی زودهنگام ابتلا به نقص شنوایی در نوزادان است و تشخیص و درمان به موقع، نقش موثری در بهبود فرآیند رشد نوزاد دارد.
بسته سلامت امروز:
غربالگری شنوایی نوزادان گامی به سوی سلامت نسل فردا
غربالگری شنوایی نوزادان مؤثرترین راه برای شناسایی زودهنگام ابتلا به نقص شنوایی در نوزادان است و تشخیص و درمان به موقع، نقش موثری در بهبود فرآیند رشد نوزاد دارد.
غربالگری شنوایی نوزادان در فارس، گامی به سوی سلامت نسل فردابه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مركز فارس،كارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت:نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یكی از شایع رین ناهنجاری های بدو تولد محسوب می شود، اما به دلیل فقدان نمود ظاهری آن در كودك، ناآشنا بودن خانواده ها با علایم اولیه آن، نا آگاهی از مراكز غربالگری، تشخیصی و توانبخشی و دانش ناكافی، در بسیاری از مواقع، عوارض بسیار جدی آن با تأخیر شناسایی می شود و در نهایت اثرات بسیار منفی بر رشد تكامل گفتار و شناخت كودك برجای می گذارد.
میترا نحاس، افزود:بیش از 60 درصد از انواع كم شنوایی كودكان با اجرای برنامه های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری اولیه است، بنابر این تشخیص در بدو تولد و مداخلات درمانی را نباید به تاخیر انداخت.
این كارشناس افزود:در راستای اجرای استراتژی های معاونت بهداشت وزارت بهداشت در پیشگیری و كنترل كم شنوایی ناتوان كننده در ایران، تغییر در شیوه ارائه خدمات مراقبت شنوایی، ارتقای سیستم مراقبت پیشگیری و كنترل كم شنوایی در نظام سلامت كشور، ارتقای سواد سلامت مردم در زمینه سلامت گوش و شنوایی گروه های جمعیتی و بهره مندی مردم از خدمات مراقبت های اولیه، دانشگاه علوم پزشكی شیراز در سال 1399 با عقد تفاهمنامه همكاری با سازمان بهزیستی، فعالیت در زمینه غربالگری شنوایی نوزادان را آغاز كرد.
به گفته نحاس در این تفاهمنامه، دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز متعهد به تامین فضای مناسب برای انجام غربالگری شنوایی نوزادان و كودكان و سازمان بهزیستی نیز متعهد به تامین و آموزش نیرو های مجرب برای اجرای آزمون های غربالگری استاندارد و تامین تجهیزات استاندارد غربالگری شنوایی برای اجرای برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و كودكان شد كه این اقدام، گامی بزرگ در مسیر ارائه خدمات تشخیص، درمان و مراقبت از كم شنوایی و ناشنوایی در نوزادان و كودكان استان بود.
كارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت:در پی این همكاری مشترك، با برگزاری 16 جلسه درون بخشی و برون بخشی، هم اكنون 27 مركز سنجش غربالگری شنوایی در مراكز خدمات جامع سلامت شیراز و شهرستان های استان فارس و 11 مركز تشخیصی شنوایی معتمد با همكاری انجمن ادیولوژیست ها و سازمان بهزیستی به بهره برداری رسیده است.
وی به دستاورد های اجرای برنامه غربالگری بیش از 90 هزار نوزاد اشاره كرد و گفت: كه از این تعداد، هزار و 36 كودك مبتلا به اختلالات كم شنوایی شناسایی و برای دریافت خدمات طبی و توانبخشی به سطوح تخصصی ارجاع داده شد.
   تاریخ: ۲۰:۳۸ - ۱۳/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۱