دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

نقش مددكاران اجتماعی در حوزه سلامت/تبعات برچسب زدن به آسیب دیدگان
 
مدیر گروه آموزشی مددكاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گفت: ما باید بتوانیم از پتانسیل ها و شایستگی های افراد آسیب دیده برای باور كردن انگیزه های آنها استفاده كنیم.
نقش مددكاران اجتماعی در حوزه سلامت/تبعات برچسب زدن به آسیب دیدگان مدیر گروه آموزشی مددكاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گفت: ما باید بتوانیم از پتانسیل ها و شایستگی های افراد آسیب دیده برای باور كردن انگیزه های آنها استفاده كنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، غنچه راهب، روز دوشنبه در نشست خبری همایش روز مددكار كه به مناسبت تولد حضرت علی (ع) برگزار می شود، افزود: رسالت اصلی مددكار اجتماعی، كمك به انسان ها و حركت در جهت اهداف عالی انسانی است و این همایش كمك می كند تا بهتر و بیشتر، با جایگاه و رسالت مددكاران اجتماعی در جامعه آشنا شویم.

وی با درخواست از مسئولین برای به رسمیت شناختن روز مددكار و ثبت آن در تقویم كشور گفت: آسیب های اجتماعی یكی از معضلات اصلی كشور است كه به واسطه مددكاران اجتماعی می توان از بروز آنها پیشگیری كرد.

راهب بر ضرورت آشنایی بیشتر با ابعاد حرفه ای و علمی رشته مددكاری اجتماعی تاكید كرد و افزود: یكی دیگر از رسالت های مددكار اجتماعی، كار كردن در راستای سلامت اجتماعی است.

مدیر گروه آموزشی مددكاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: مددكاران اجتماعی با دو طیف از افراد جامعه سر و كار دارند. نخست، كسانی كه دچار آسیب شده اند و باید آنها را با توانمندسازی به جامعه برگردانند و طیف دوم، افراد سالم هستند كه باید از رفتن آنها به سمت آسیب های اجتماعی پیشگیری كنند.

راهب به كودكان اشاره كرد و گفت: یك دسته از افراد، كودكان در معرض خطر هستند كه مددكاران اجتماعی می بایست آنها را حمایت كنند. آسیب هایی همچون فقر، بدسرپرستی، كودك آزاری، آسیب های زیستی و…، كه كودكان را در معرض خطر قرار می دهد.

وی در ادامه به اهداف همایش روز مددكار اشاره كرد و افزود: این همایش به دنبال معرفی هویت حرفه ای مددكاری اجتماعی است. زیرا، كسانی به عنوان مددكار اجتماعی در این حرفه مشغول كار هستند كه دارای تحصیلات و توانمندی های لازم برای خدمت به مردم هستند.

راهب در عین حال از حضور افرادی تحت عنوان مددكار اجتماعی نام برد كه رشته تحصیلی این حرفه را ندارند و گفت: حضور این افراد برای مددكاری اجتماعی خطرناك است و باعث می شوند افراد با خدماتی كه از آنها دریافت می كنند، به بیراهه بروند. زیرا، شرح وظایف و اقدامات آنها مبتنی بر واقعیت های حرفه مددكاری اجتماعی نیست.

وی افزود: مددكاران اجتماعی، علم و دانش و مهارت های حرفه ای را در كنار همدیگر دارند. از همین رو، امیدواریم وزارتخانه های بهداشت و علوم، با تدابیری كه اتخاذ می كنند، مددكاری اجتماعی به سمت تخصصی شدن برود.

مدیر گروه آموزشی مددكاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با اشاره به ضرورت توجه به نیازهای افراد آسیب پذیر و آسیب دیده در جامعه، گفت: ما باید بتوانیم از پتانسیل ها و شایستگی های افراد آسیب دیده برای باور كردن انگیزه های آنها استفاده كنیم تا به زندگی عادی و سالم در جامعه باز گردند.

وی با اظهار تأسف از اینكه «جامعه خیلی پذیرا» برای افراد آسیب دیده نداریم، افزود: غالب این افراد آسیب دیده دچار برچسب هایی از سمت و سوی جامعه می شوند و ادغام اجتماعی در مورد آنها خیلی اتفاق نمی افتد.

مدیر گروه آموزشی مددكاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، بر ضرورت تغییر نگرش نسبت به آسیب دیدگان و برخورد مهربانانه با آنها برای بازگشت به زندگی عادی و سالم تاكید كرد.

راهب بر نقش مددكاران اجتماعی در حوزه سلامت تاكید كرد و گفت: امروزه مددكاران اجتماعی بیشتر در حوزه سلامت كار می كنند. پیشگیری از آسیب افراد برای اینكه از گردونه زندگی سالم خارج نشوند و كمك به آسیب دیدگان برای بازگشتن به زندگی عادی، از جمله وظایف مددكاران اجتماعی در حوزه سلامت است.

بنابراین گزارش، همایش روز مددكار در روزهای 5 و 6 اسفند 99 در محل دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار می شود.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۴:۴۰ - ۰۴/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۶