دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

پروژه های عمران شهری براساس ضریب دسترسی معلولان قد می كشد
 
مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از پروژه های عمرانی عمومی در راستای مناسب سازی برای افراد معلول، بازدید صورت می گیرد تا ضریب دسترسی معلولان كاهش نیابد.
پروژه های عمران شهری براساس ضریب دسترسی معلولان قد می كشد علی عرب نژاد در گفت وگو با ایسنا اظهار كرد: از آنجا كه سیاست دبیرخانه ستاد مناسب سازی استان بر این قرار گرفته است كه از ایجاد پروژه های جدید كه برای افراد دارای معلولیت دسترس پذیر نباشد، پیشگیری كند، در این راستا دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان برای بازدید از تمامی پروژه های عمرانی عمومی در حال اجرا، اعم از اداری، تجاری، فرهنگی، آموزشی، تفریحی، مبلمان شهری و ... از لحاظ رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت اعلام آمادگی كرده است.

وی ادامه داد: در این راستا از تمامی دستگاه های اجرایی، دانشگاه ها، فرماندهان نظامی و انتظامی، شهرداران، بانك ها و .... خواهشمندیم كه تمامی پروژه های در حال اجرای خود را به دبیرخانه ستاد مناسب سازی استان اعلام كنند چراكه این مساله از ایجاد هزینه بعد از بهره برداری از پروژه، در راستای ایجاد دسترسی پیشگیری خواهد كرد.

مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی بیان كرد: سامانه معبر با شماره 3000012322 توسط دبیرخانه ستاد ھماھنگی و پیگیری مناسب سازی كشور برای دریافت و پیگیری مشكلات شهروندان در خصوص موضوع مناسب سازی محیط شهری راه اندازی شده است.

عرب نژاد ادامه داد: هم استانی ها می توانند مراتب شكایات و مشكلات خود را صرفاً در این خصوص با ارسال پیامك شامل شرح مشكل، نام منطقه یا محله، شهرستان، استان و یا دستگاه اجرایی به دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی كشور اعلام كنند.

وی افزود: پیام ها حداكثر تا 72 ساعت پس از دریافت، بازبینی و مورد بررسی قرار خواهند گرفت و پس از بررسی و تشخیص ارتباط موضوع، مراتب به دبیرخانه استانی یا دستگاه های اجرایی مربوطه در سطح ملی ارجاع می شود.

مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی بیان كرد: دبیرخانه استانی حداكثر پس از 72 ساعت از دریافت پیام، موضوع را به دستگاه مربوطه از طریق مكاتبه اعلام و در صورت عدم وصول پاسخ مراتب طی دو مكاتبه با فاصله حداكثر 15 روز پیگیری كرده و نتیجه نهایی را به دبیرخانه ستاد بهزیستی كشور اعلام خواهد كرد.

عرب نژاد ادامه داد: سامانه معبر به عنوان یك پل ارتباطی بهزیستی با معلولین بوده تا از این طریق شاهد تسهیل در امر مناسب سازی معابر و اماكن عمومی معلولین و دریافت احقاق حقوق این قشر از جامعه باشیم.

وی افزود: دبیرخانه مناسب سازی استان در سال 99 از تمامی مدارس در حال ساخت از لحاظ رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت و همچنین تمامی مجتمع های رفاهی، گردشگری بین راهی از لحاظ وضعیت مناسب سازی و دسترس پذیری برای افراد دارای معلولیت بازدید و نواقص موجود را برای رفع به اداره كل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای گزارش كرده است.

مناسب سازی محیط زندگی افراد دارای معلولیت

مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی بیان كرد: در سال گذشته، با اعتبار 727 میلیون تومان برای 280 نفر از افراد دارای معلولیت مناسب سازی محیط زندگی انجام شد؛ همچنین نسبت به تامین وسایل ADL نیز برای 50 نفر اقدام شد.

عرب نژاد اظهار كرد: وسایل ADL كمكی یا كمك توانبخشی تهیه شده شامل؛ قاشق، بشقاب، لیوان، دستگیره و تخت بالابر بوده كه به نوعی ایجاد شرایط لازم برای انجام كارهای شخصی توسط فرد دارای معلولیت را در محیط خانه فراهم می كند.

وی یادآور شد: در سال جاری تا كنون 530 میلیون تومان با سرانه هر نفر پنج تا 10 میلیون تومان برای مناسب سازی محیط زندگی معلولان و همچنین وسایل مناسب سازی شده( كمك توانبخشی) تخصیص داده شده كه تا كنون برای تعداد 71 نفر مناسب سازی محیط زندگی انجام شده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۲:۲۹ - ۰۴/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۰