دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

بومی سازی «تركشن پرتابل گردن و كمر» برپایه برنامه های مكانیكی/اخذ مجوزهای وزارت بهداشت و تولید انبوه با قیمت یك دهم
 
محققان شركت دانش بنیان پارتاك طب در یك اقدام ابتكاری دستگاه فیزیوتراپی «تركشن پرتابل گردن و كمر» را با قابلیت كاربردی درمانی و پیشگیری برپایه برنامه های مكانیكی طراحی و به تولید انبوه رساندند، این دستگاه مجوزهای وزارت بهداشت را اخذ كرده و قیمت آن یك دهم دستگاه های وارداتی است.
توسط محققان كشورمان؛ بومی سازی «تركشن پرتابل گردن و كمر» برپایه برنامه های مكانیكی/اخذ مجوزهای وزارت بهداشت و تولید انبوه با قیمت یك دهم محققان شركت دانش بنیان پارتاك طب در یك اقدام ابتكاری دستگاه فیزیوتراپی «تركشن پرتابل گردن و كمر» را با قابلیت كاربردی درمانی و پیشگیری برپایه برنامه های مكانیكی طراحی و به تولید انبوه رساندند، این دستگاه مجوزهای وزارت بهداشت را اخذ كرده و قیمت آن یك دهم دستگاه های وارداتی است. به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، محققان شركت دانش بنیان پارتاك طب در یك اقدام ابتكاری دستگاه فیزیوتراپی «تركشن پرتابل گردن و كمر» را با قابلیت كاربردی درمانی و پیشگیری برپایه برنامه های مكانیكی طراحی و به تولید انبوه رساندند، این دستگاه مجوزهای وزارت بهداشت را اخذ كرده و قیمت آن یك دهم دستگاه های وارداتی است.



امیرحسین صفاری در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری، اظهار كرد: مشكلات گردن و كمر یكی از بیماری هایی است كه تعداد زیادی از افراد جامعه را درگیر می كند، طبق اعلام انجمن فیزیوتراپی 27 درصد افراد جامعه درگیر و مبتلا به دیسك كمر هستند. آمارها حاكی از این است كه طی سال های اخیر میزان مراجعه مردم به دلیل این مشكلات به مراكز درمانی افزایش یافته است، رفتار های نادرست ما در طول روز حتی وقتی نشسته ایم باعث فشار روی مهره های كمر می شود، همچنین امروزه با تغییرات در نوع زندگی، استفاده بیش از حد از گوشی و كامپیوتر و لپ تاپ، همچنین كم تحركی و چاقی از عواملی است كه مشكلات دیسك كمر و مشكلات گردن را افزایش داده است. آسیب به مهره ها با گذشت زمان باعث افزایش درد، ناتوانی در انجام كارهاو ناتوانی در امور روزمره را باعث شده و حدود 15 درصد بیماران دیسك كمر ناچاربه انجام عمل جراحی هستند.

وی با بیان این كه شركت پارتاك طب حدود دو سال پیش فعالیت خود را با هدف طراحی و ساخت دستگاه های پرتابل شروع كرده است، بیان كرد: ایده ای كه منجر به ساخت و تولید تركشن گردن و كمر شده، اولا مشاهده آمارهای بالای افراد درگیر مشكلات گردن و دیسك كمر و البته نیازی كه بیماران داشتند با این شرایط مجبور به رفت و آمدهای مكرر به مطب ها یا بیمارستان برای درمان از طریق دستگاه های فیزیوتراپی بودند، افراد روستایی و مناطق دوردست هم اصولا به دلیل شرایط كاری سنگین تر تا حدودی بیشتر با این مشكلات درگیرند و دسترسی برای درمان هم برایشان دشوارتر، به هر حال شرایط كرونا هم محدودیت هایی برای این بیماران ایجاد كرد، از طرفی دستگاه های فیزیوتراپی كه در ایران استفاده می شود تماما وارداتی با قیمت های بالا كه اصولا هم از نوع چینی هستند.

وی تصریح كرد: با كنار هم چیدن مسائل و مشكلات «ایده ای شكل گرفت» دستگاهی را طراحی و ساختیم كه تمام قابلیت ها و امكانات دستگاه های وارداتی را در خود جای داده است همچنین درمان قابل دسترس و مناسب ممكن شده است و این كه قابلیت پیشگیری از مشكلات گردن و كمر را فراهم ساختیم.



صفاری با اشاره به این كه شاید محصول ما در نگاه اول ساده و سطحی به نظر برسد، تصریح كرد: اما داستان از این قرار است كه سعی كرده ایم تمامی كارایی ها و امكاناتی كه در دستگاه های وارداتی و گرانقیمت بصورت برنامه های الكترونیكی كنترل می شوند را تبدیل به مكانیزم های مكانیكی كنیم این ابتكار باعث شده قیمت تمام شده این محصول بسیار ارزانتر باشد هم اینكه محصول به صورت پرتابل و قابل حمل پاسخ گوی تمام نیازها باشد.



آیا نمونه مكانیكی قبلا وجود داشته یا نه؟

وی گفت: نمونه های مكانیكی موجود در داخل و خارج كشور بسیار متفاوت از محصول ما هستند زیرا این محصول تمامی حركات و مكانیزم های درمانی را بصورت كاملا مبتكرانه برپایه علوم و تكنولوژی های به روز و با نظرات پزشكان حاذق طراحی و پیاده سازی كرده ایم.



مهمترین مزایای دستگاه كدامند؟

این محقق اظهار كرد: اولا این كه دستگاه پرتابل و قابل حمل است، دوم اینكه كاملا بومی سازی شد، قابلیت استفاده برای درمان و علاوه براین قابلیت پیش گیری را فراهم ساخته، این دستگاه از نظر قیمت یك دهم دستگاه های وارداتی قیمت دارد همچنین حجم و فضایی كه اشغال می كند یك سوم حجم و فضایی است كه دستگاه های وارداتی اشغال می كنند كه وزن دستگاه هم حدود یك پنجم وزن دستگاه های وارداتی است.

وی افزود: این دستگاه با شراطی كه دارد برای استفاده درمانی و پیشگیرانه در مطب ها و بیمارستان ها به ویژه از نظر فضایی كه اشغال می كند برنمونه های خارجی ترجیح دارد، مضافا این كه هم دسترسی به درمان و پیش گیری را برای بیماران ممكن كرده است.

صفاری با اشاره به این كه دستگاه های فیزیوتراپی كه برپایه برنامه های الكترونیكی كنترل می شوند كار با آن حساس تر است و نیاز به تجربه دارد، اظهار كرد: این دستگاه طوری طراحی شده است كه افراد بتوانند با قیمت مناسب آن را تهیه كرده با یك راهنمای آموزشی از این دستگاه برای درمان یا پیش گیری استفاده نمایند و عوارض احتمالی ناشی از دستگاه های بر پایه برنامه های الكترونیكی را نیز نداشته باشد.

الان این دستاورد در چه مرحله ای از تولید قرار دارد؟

این دانشجوی ارشد مكانیك عنوان كرد: این محصول در حال حاضر در مرحله ثبت اختراع قرار دارد، چون یك محصول كاربردی برپایه نیاز و با نگاه حل مسئله طراحی و ساخته شد سریعا برای تولید و عرضه آن اقدام كردیم و با افتخار اعلام می كنیم كه این دستاورد اولین محصول از این نوع است كه توانسته مجوزهای وزارت بهداشت را نیز اخذ نمایید و الان به مرحله تولید انبوه رسیده است.

سرمایه گذاری برای تولید انبوه و راه اندازی خط تولید چگونه انجام شد پشتیبانی و حمایت شدید یا نه؟

صفاری تصریح كرد: دستگاه فیزیوتراپی «تركشن پرتابل گردن و كمر» برپایه برنامه های مكانیكی منحصرا با سرمایه مخترعین و مبتكرین وارد مرحله تولید شد كه فعلا با ظرفیت تولید سالانه حدود 500 دستگاه در حال تولید هستیم.

آیا خط تولید شما پاسخگوی همه نیاز كشور هست یا نه و مشكلات و موانع پیش روی تولید این محصول به چه صورت است؟

وی گفت: نیاز به این دستگاه در كشور زیاد است و این تعداد تولید فعلی جواب گوی تمام نیاز كشور نیست اما واقعیت این است كه شركت پارتاك طب به همت و تلاش محققان و دانشجویان با هدف تولید دستگاه ها و تجهیزات درمانی به روز و پیشرفته قابل حمل و قابل دسترسی برای عموم پایه گذاری و تاسیس شده است این محققان جوان اكنون سرمایه لازم برای توسعه خط تولید را ندارد، مضافا این كه به دانش و برنامه هایی ارتقایی برای دستگاه نیز دست یافته ایم یعنی می توانیم دستگاه را با دو سه سطح بالاتر تولید كنیم اما برای تولید دستگاه ها پیشرفته تر نیازمند این هستیم كه خط تولید مجهز به دستگاه ها و تجهیزات با تكنولوژی بالاتر شود كه سرمایه گذاری بالاتری می طلبد و فعلا برای ما ممكن نیست.

صفاری با تاكید براین كه یكی از مشكلات كه سر راه ما در تولید این محصول است نداشتن شرایط و تجهیزات كامل برای تولید است، تصریح كرد: اگر شرایط فراهم باشد می توانیم محصول را با كیفیت تر، سنگین تر و به روز تر به بازار عرضه كنیم، مشكل دیگر نبود فضای استاندارد جهت اخذ مجوزهای از وزارت بهداشت است چون محصول بعنوان تجهیزات پزشكی عرضه می شود شرایط خاص برای تولید در نظر گرفته شده كه با توجه به امكانات موجود گذار از این استانداردها كاری بسیار دشوار و وقت گیر است كه اگر این مشكلات را بتوانیم حل كنیم و موانع از سرراه برداشته شود یك بازار خوبی در كشورهای همسایه نیز در انتظار این محصول است.

انتهای پیام/

معصومه صادقی
   تاریخ: ۲۰:۲۰ - ۱۴/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۷