دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

تفاوت های واكسن كووید در مردان و زنان
 
در سطح جهان حدود 65 درصد بزرگسالان حداقل یك دُز از واكسن های موجود كووید-19 از جمله مدرنا، آسترازنكا، جانسون اند جانسون، فایزر و اسپوتنیك V را دریافت كرده اند.
در سطح جهان حدود 65 درصد بزرگسالان حداقل یك دُز از واكسن های موجود كووید-19 از جمله مدرنا، آسترازنكا، جانسون اند جانسون، فایزر و اسپوتنیك V را دریافت كرده اند.

تفاوت های واكسن كووید در مردان و زنان
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، برای بسیاری از افراد، هر گونه واكنش به واكسن خفیف بوده است. اما آیا از نظر اثربخشی واكسن های كرونا و ایمن بودن آنها در میان زنان و مردان تفاوتی وجود دارد؟ پاسخ این پرسش "بله" است. اما موارد دیگری نیز وجود دارد.

اثربخشی و ایمنی این بررسی كه نتایج آن در مجله آزمایشات بالینی معاصر (Contemporary Clinical Trials) آمده به مقایسه تفاوت منتشر شده در مطالعات بین المللی برای تعیین این موضوع پرداخته كه آیا بدن افراد بسته به جنسیت به واكسن های مختلف واكنش متفاوتی نشان داده است.

در این بررسی بین المللی دو گروه از مطالعات مورد ارزیابی قرار گرفتند. اولین گروه شامل گزارش های كارآزمایی بالینی منتشر شده در سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، آژانس دارویی اروپا (EMA) و بهداشت كانادا بود. گروه دوم شامل پنج مطالعه انجام شده روی عموم مردم پس از توزیع واكسن است.

محققان اظهار داشتند: آنچه ما دریافتیم این است كه 100 درصد مطالعات به جمع آوری اطلاعات پرداخته اما تنها 30 درصد آنها به تفاوت ها و عوارض جانبی واكسن روی مردان و زنان اشاره كرده اند. در ارزیابی اطلاعات مشخص شد كه تفاوت هایی وجود دارد.

به گفته كارشناسان، اثربخشی واكسن در دُز اول در مردان بالاتر از زنان بوده است. اما همچنین به تفاوت های كلیدی جنسیتی در واكسن های دیگر مانند واكسن H1N1 و واكسن آنفلوآنزا در سال 2009 توجه شد تا زمینه را برای نتیجه گیری فراهم كند.

همچنین در مطالعات بین المللی كه تفاوت های جنسیتی را در اثربخشی و ایمنی واكسن در میان عموم مردم بررسی كرده اند، مشخص شد كه زنان بیشتر از مردان عوارض جانبی واكسن را تجربه می كنند.

به طور خاص، موارد لختگی خون در زنانی كه واكسن های آسترازنكا و جانسون اند جانسون را دریافت كرده اند، بیشتر گزارش شده است. این باور وجود دارد كه فرآیند اصلی لختگی خون به دلیل واكنش غیرطبیعی ایمنی به واكسن است كه باعث میشود سیستم ایمنی عناصری از سلول های خونی را هدف قرار دهند كه به لخته شدن خون كمك میكند.

اما هنوز هیچ مطالعه ای انجام نگرفته كه شیوع موارد لختگی خون را در زنان جوان واكسینه شده ارزیابی و با جمعیت عمومی زنان و جوانان مقایسه كند یا عوامل خطرزا مانند درمان هورمونی و اختلالات ایمنی را در نظر گرفته باشد. بنابراین، در حال حاضر تعیین تاثیر كامل واكسن كووید-19 در این شرایط دشوار است.

واكسن و بارداری زنان باردار و شیرده به دلیل استانداردهای ایمنی، در كارآزمایی های واكسن در سال 2020 حضور نداشتند و در نتیجه در آن زمان توصیه به تزریق واكسن برای زنان باردار تنها در مواردی بود كه خطر عفونت بالا بود. از آن زمان، نتایج بررسی های انجام شده نشان داد كه اثربخشی واكسن های مبتنی بر mRNA در زنان باردار و غیر باردار بی خطر بوده و آنتی بادی ها می توانند از طریق شیر مادر منتقل شوند.

تفاوت های جنسیتی در بررسی های پزشكی بررسی تفاوت های جنسیتی در نتایج پزشكی بسیار مهم است. با وجود الزامات مربوط به نسبت های جنسیتی و درخواست برای جمع آوری اطلاعات در مورد تفاوت های جنسیتی، هنوز هم در مورد عوارض جانبی با توجه به تفاوت های جنسیتی اطلاعات محدودی وجود دارد.

به گزارش مدیكال اكسپرس، به گفته محققان، تفاوت های جنسیتی نه تنها در تعمیم عوارض جانبی بین مردان و زنان در مراحل بعدی آزمایش، بلكه باید در مطالعه مربوط به دُز واكسن، فارماكوكینتیك و فارماكودینامیك در مراحل اولیه نیز در نظر گرفته شود.

برچسب ها
- واكسن كرونا
- كووید-19
Dr Next

اخبار مرتبط احتمال مواجهه با موج جدید كرونا در فصل پاییز
موج های بعدی كرونا قطعی است/ جهش ویروس قابل پیش بینی نیست
واكسن؛ مهم ترین ابزار كاهش خطر ابتلا به كرونا/اهمیت رعایت پروتكل ها در پیاده روی اربعین
خبر مهم سازمان جهانی بهداشت درباره كووید١٩
موج كرونا در استان تهران در شرف اتمام است

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 7 + 8 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار دلایل بوی غیرعادی ادرار
دلایل بزرگ شدن سینه در مردان
آیا كیست های تخمدانی به سرطان ختم می شوند؟
دلایل اضافه شدن وزن در دوران قاعدگی
چگونه كلسترول خود را به طور طبیعی كاهش دهیم؟
علایمی كه نشان می دهد دچار حمله قلبی شده اید و احتمالا نمی دانید
ضرورت پوشش بیمه ای برای داروهای دیابت/ افزایش چهار برابری مبتلایان
آنها بعد از مرگ هم زنده اند!
سقط تضمینی با یك ورق قرص! / در ناصر خسرو چه خبر است؟
قبل از ابتلا به پاركینسون این خواب ها را می بینید
میوه انرژی زا و سرشار از پتاسیم را بشناسید
نمك های رنگی سرطان زا هستند
موج طلاق دختران زیر 20سال / تمام شدن عمر زندگی مشترك قبل از سالگرد ازدواج!
راهكاری كه مغز را 10 سال جوان تر می كند
توزیع واكسن ایرانی آنفلوآنزا در داروخانه ها+قیمت
آیا آسپرین از بیماری های قلبی پیشگیری می كند؟
رانت و مهاجرت، دو درد پزشكی
قتل زن 16 ساله باردار به دست شوهر معتاد
چه چیزهایی را هنگام سفر با كودك همراه خود ببریم
ظهور ذات الریه با منشأ ناشناخته

پیشنهاد سردبیر بهترین زمان تزریق واكسن آنفلوآنزا بهترین زمان تزریق واكسن آنفلوآنزا نایب رییس انجمن داروسازان ایران ضمن اشاره به زمان و چگونگی تزریق واكسن آنفلوآنزا، تاكید كرد كه افراد برای دریافت واكسن آنفلوآنزا از داروخانه باید نسخه پزشك به همراه داشته باشند.

آیا كیست های تخمدانی به سرطان ختم می شوند؟ آیا كیست های تخمدانی به سرطان ختم می شوند؟ بیشتر كیست ها هیچ نشانه ای ندارند و خانمی كه كیست دارد ممكن است تا چكاپ بعدی خود نزد متخصص زنان متوجه وجود كیست در بدنش نشود. در اصل كیست تا خیلی بزرگ یا پاره نشود یا نچرخد، هیچ علامتی را نشان نمی دهد.

با این روش ها واریس پا را درمان كنید با این روش ها واریس پا را درمان كنید وقتی غذاهای سرشار از پتاسیم مصرف كنید، میزان سدیم اضافه از بدن دفع می شود. از جمله غذاهایی كه حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم هستند می توان به بادام، مغز پسته، عدس، لوبیای سفید، سیب زمینی و سبزیجات برگ دار (اسفناج) اشاره كرد.

علایمی كه نشان می دهد دچار حمله قلبی شده اید و احتمالا نمی دانید علایمی كه نشان می دهد دچار حمله قلبی شده اید و احتمالا نمی دانید طبق گزارش مركز كنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده سالانه حدود 805000 نفر دچار حمله قلبی می شوند كه هر 40 ثانیه یك مورد آن رخ می دهد. این سازمان بیان می كند كه از هر پنج نفر یك نفر نمی داند كه دچار حمله قلبی شده است.

ساده ترین روش تنظیم قندخون ساده ترین روش تنظیم قندخون ایستادن های متناوب در طول روز و بعد از غذا باعث كاهش گلوكز به میزان 9.5 درصد بیش تر در مقایسه با نشستن طولانی مدت می شود. پیاده روی متناوب در طول روز باعث كاهش بیش تر گلوكز به میزان متوسط 17.01 درصد در مقایسه با نشستن طولانی مدت در افراد می شود.

میوه انرژی زا و سرشار از پتاسیم را بشناسید میوه انرژی زا و سرشار از پتاسیم را بشناسید موز میوه ای سرشار از كربوهیدرات های انرژی بخش و پتاسیم، عنصر مفید برای قلب است.

آیا آسپرین از بیماری های قلبی پیشگیری می كند؟ آیا آسپرین از بیماری های قلبی پیشگیری می كند؟ قریب به یك قرن است كه پزشكان برای همه بیماران، به منظور پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی آسپرین تجویز می كنند.

چه چیزهایی را هنگام سفر با كودك همراه خود ببریم چه چیزهایی را هنگام سفر با كودك همراه خود ببریم نحوه سفر شما با فرزند كوچولوی خود مطمئناً در زمان انجام سفر و همچنین وسایلی كه باید بسته بندی كنید تأثیر خواهد گذاشت.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار عوارض خودارضایی در پسران نوجوان
علائمی كه خبر از تومور مغزی می دهند
چگونه قد فرزندتان بلند شود ؟
رابطه ریفلاكس معده و بوی بد دهان
دلایل بزرگ شدن سینه در مردان
فواید زنجبیل برای زیبایی پوست و مو
دلایل درد و خشكی مفاصل دست
كمك های اولیه در مسمومیت

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۰:۰۸ - ۱۶/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۰