دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

ارز بیماران خارجی كجا می رود؟
 
امروزه صنعت توریسم سلامت در دنیا توانسته در رتبه های بالای كسب درآمد برای كشورهایی قرار بگیرد كه از امكانات و نیروی انسانی متخصص و مجرب برای ارائه خدمات درمانی برخوردارند.
امروزه صنعت توریسم سلامت در دنیا توانسته در رتبه های بالای كسب درآمد برای كشورهایی قرار بگیرد كه از امكانات و نیروی انسانی متخصص و مجرب برای ارائه خدمات درمانی برخوردارند.

ارز بیماران خارجی كجا می رود؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، جایگاه پزشكی ایران در دنیا به لحاظ نیروهای متخصص و مجرب و همچنین ارزان بودن خدمات در مقایسه با سایر كشورهای منطقه و جهان، باعث شده كه هر سال چند صد هزار نفر بیمار خارجی برای درمان راهی ایران شوند. اما، نكته كه در این بین مبهم است، نامشخص بودن میزان درآمد از محل توریسم سلامت است.

آن طور كه مدیران وزارت بهداشت همواره در لابه لای گفته های خود عنوان می كنند، این است كه مراكز درمانی كشورمان به گونه ای است كه توانسته ایم در جذب بیمار خارجی موفق باشیم و حتی ایرانیان مقیم خارج از كشور نیز، به هنگام نیازهای درمانی، وطن خودشان را انتخاب می كنند.

سعید كریمی معاون درمان وزارت بهداشت، در همین رابطه گفت: اگر وضعیت درمانی ایران را با كشورهای اطراف مقایسه كنیم، شاهدیم كه از كشورهای اطراف برای امور پزشكی به ایران می آیند. زمینه بسیار خوبی برای توریسم سلامت داریم. مردم كشورهای اطراف برای همین امكاناتی كه داریم به ایران می آیند. از نظر پزشكی ایران جزو كشورهای پیشرو است، به ویژه در مهارت جراحی و تشخیصی كه قطعاً جزو كشورهای درجه یك هستیم.

وی تاكید كرد: از نظر تجهیزات پزشكی هم اگر سرانه را محاسبه كنید، در تجهیزاتی مانند سی تی اسكن، ام آر آی و…، دست كمی از كشورهای درجه یك نداریم.

بر اساس گزارش سال گذشته وزارت بهداشت، 200 مركز پزشكی دارای مجوز پذیرش بیمار خارجی (IPD) هستند كه از این تعداد 186 مورد بیمارستان و 14 مركز جراحی كه به صورت كلینیك های كوچك برای اعمال جراحی محدود بوده، هستند. این مراكز در 22 دانشگاه علوم پزشكی و تحت نظارت وزارت بهداشت مستقر و در حال فعالیت هستند.

همچنین، آمارهای رسمی وزارت بهداشت حاكی از این است كه هر سال نزدیك به 100 هزار بیمار خارجی برای درمان به ایران می آیند. به طوری كه این آمار در سال 99، 80 هزار نفر اعلام شده است. البته معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به آمار 80 هزار بیمار خارجی كه در سال 99 برای درمان به ایران آمده اند؛ عنوان داشت: این تعداد جدا از بیمارانی است كه به صورت سرپایی و یا در مراكز جراحی محدود خدمات مورد نیاز را دریافت كرده اند. در مجموع به صورت تخمینی طی سال 99 به بیش از یك میلیون بیمار خارجی خدمات درمانی ارائه شده است.

كریمی در پاسخ به این سوال كه بیماران خارجی از چه تعداد كشور وارد ایران شده اند، گفت: بیماران از 99 كشور به ایران مراجعه كردند كه بیشتر آنها از كشورهای همسایه همچون افغانستان، عراق، آذربایجان و عمان بوده اند.

در حال حاضر، بیشترین مقصد بیماران خارجی در ایران، شهرهای شیراز، مشهد و تهران است كه با توجه به موقعیت جغرافیایی و همچنین، امكانات درمانی، شاهد حضور این بیماران در مراكز درمانی این كلانشهرها هستیم. البته در سایر شهرها نیز چنین ظرفیتی وجود دارد كه بتوانند بیمار خارجی جذب كنند كه متأسفانه آن طور كه باید و شاید نتوانسته ایم كارهای تبلیغاتی انجام دهیم. به طوری كه در استان های اردبیل، گلستان و خوزستان، با توجه به نزدیكی به كشورهای همسایه، امكان جذب بیمار خارجی وجود دارد. از همین رو، لازم است استان های مرزی در جذب بیماران خارجی از طریق شهرهای مرزی فعال تر شوند.

علی سالاریان معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشكی با اشاره به اینكه پزشكی ایران نه تنها در منطقه بلكه در دنیا زبانزد است، گفت: در بحث توریسم سلامت جزیره ای عمل شده و باید گلوگاه نظارتی برای از بین بردن واسطه ها و انتقال توریسم ها به مراكز درمانی استاندارد ایجاد كنیم.

وی با عنوان این مطلب كه باید از تجربه موفق سایر كشورها در مبحث توریسم سلامت استفاده كنیم، افزود: توریسم سلامت نیاز به مطالعات تطبیقی و ساماندهی دارد تا عده ای دلال برای كسب سود بیشتر توریسم ها را به سمت مراكزی كه از استانداردهای لازم برخورد نیستند، سوق ندهند.

سالاریان با اشاره به اینكه برآوردها نشان می دهد در این آشفته بازار یك میلیارد و 200 میلیون دلار گردش توریسم سلامت داریم اما دلال محور پیش می رود، گفت: كشورهایی مانند تركیه و هند با اینكه از نظر سطح پزشكی در جایگاهی پایین از ایران قرار دارند اما در زمینه توریسم سلامت موفق تر عمل كرده اند.

بررسی ها نشان می دهد، مقدار ارزی كه یك گردشگر سلامت وارد كشور می كند به طور میانگین بیش از سه برابر مقدار ارزی است كه گردشگران معمولی هزینه می كنند. با این وجود علاوه بر ارزآوری بالا، رونق گردشگری سلامت به توسعه مراكز درمانی كشور كمك می كند.

اگر فرض بگیریم هر بیمار خارجی كه برای درمان به ایران می آید، 2000 دلار ارز با خودش بیاورد، با یك حساب سرانگشتی می توان حدس زد كه چه درآمد خوبی برای مراكز درمانی و كشور رقم می خورد. اما، متأسفانه آمار مستند از درآمدهای حاصل از ورود بیماران خارجی به كشور نداریم. زیرا، قریب به اتفاق این بیماران، از كانال دلالان و واسطه ها به مراكز درمانی ارجاع داده می شوند و همین موضوع باعث می شود ارز بیماران خارجی به جیب آنها برود.

اثرات سو حضور دلال ها در حوزه توریسم سلامت، باعث آسیب جدی به جامعه پزشكی و سرافكندگی حوزه سلامت كشور می شود. رقابت با كشورهای همسایه در جذب بیمار خارجی، ساماندهی و اسكان مناسب آنها توسط شركت های تسهیل گر دارای مجوز IPD و پیگیری روند درمان بیماران همواره باید مورد توجه وزارت بهداشت قرار داشته باشد. البته این موضوع باید به گونه ای مدیریت شود كه در ارائه خدمات درمانی به بیماران داخلی خدشه ای وارد نشود.

برچسب ها
- توریسم درمانی
- گردشگری
- بیمارستان
Dr Next

اخبار مرتبط افزودن 10 هزار تخت بیمارستانی طی یك سال اخیر
پاسخ وزارت بهداشت به اظهارات پلیس درباره ""نبود سی تی اسكن در بیمارستان ها""
بیمارستان تاریخی كرمان تعطیل نمی شود
ارمنستان تمام محدودیت های سفر را لغو كرد
راه اندازی بیمارستان 50 تختخوابی هلال احمر در مرز مهران همزمان با اربعین حسینی

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 3 + 0 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار دلایل بوی غیرعادی ادرار
دلایل بزرگ شدن سینه در مردان
آیا كیست های تخمدانی به سرطان ختم می شوند؟
دلایل اضافه شدن وزن در دوران قاعدگی
چگونه كلسترول خود را به طور طبیعی كاهش دهیم؟
علایمی كه نشان می دهد دچار حمله قلبی شده اید و احتمالا نمی دانید
ضرورت پوشش بیمه ای برای داروهای دیابت/ افزایش چهار برابری مبتلایان
آنها بعد از مرگ هم زنده اند!
سقط تضمینی با یك ورق قرص! / در ناصر خسرو چه خبر است؟
قبل از ابتلا به پاركینسون این خواب ها را می بینید
میوه انرژی زا و سرشار از پتاسیم را بشناسید
نمك های رنگی سرطان زا هستند
موج طلاق دختران زیر 20سال / تمام شدن عمر زندگی مشترك قبل از سالگرد ازدواج!
راهكاری كه مغز را 10 سال جوان تر می كند
توزیع واكسن ایرانی آنفلوآنزا در داروخانه ها+قیمت
آیا آسپرین از بیماری های قلبی پیشگیری می كند؟
رانت و مهاجرت، دو درد پزشكی
قتل زن 16 ساله باردار به دست شوهر معتاد
چه چیزهایی را هنگام سفر با كودك همراه خود ببریم
ظهور ذات الریه با منشأ ناشناخته

پیشنهاد سردبیر بهترین زمان تزریق واكسن آنفلوآنزا بهترین زمان تزریق واكسن آنفلوآنزا نایب رییس انجمن داروسازان ایران ضمن اشاره به زمان و چگونگی تزریق واكسن آنفلوآنزا، تاكید كرد كه افراد برای دریافت واكسن آنفلوآنزا از داروخانه باید نسخه پزشك به همراه داشته باشند.

آیا كیست های تخمدانی به سرطان ختم می شوند؟ آیا كیست های تخمدانی به سرطان ختم می شوند؟ بیشتر كیست ها هیچ نشانه ای ندارند و خانمی كه كیست دارد ممكن است تا چكاپ بعدی خود نزد متخصص زنان متوجه وجود كیست در بدنش نشود. در اصل كیست تا خیلی بزرگ یا پاره نشود یا نچرخد، هیچ علامتی را نشان نمی دهد.

با این روش ها واریس پا را درمان كنید با این روش ها واریس پا را درمان كنید وقتی غذاهای سرشار از پتاسیم مصرف كنید، میزان سدیم اضافه از بدن دفع می شود. از جمله غذاهایی كه حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم هستند می توان به بادام، مغز پسته، عدس، لوبیای سفید، سیب زمینی و سبزیجات برگ دار (اسفناج) اشاره كرد.

علایمی كه نشان می دهد دچار حمله قلبی شده اید و احتمالا نمی دانید علایمی كه نشان می دهد دچار حمله قلبی شده اید و احتمالا نمی دانید طبق گزارش مركز كنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده سالانه حدود 805000 نفر دچار حمله قلبی می شوند كه هر 40 ثانیه یك مورد آن رخ می دهد. این سازمان بیان می كند كه از هر پنج نفر یك نفر نمی داند كه دچار حمله قلبی شده است.

ساده ترین روش تنظیم قندخون ساده ترین روش تنظیم قندخون ایستادن های متناوب در طول روز و بعد از غذا باعث كاهش گلوكز به میزان 9.5 درصد بیش تر در مقایسه با نشستن طولانی مدت می شود. پیاده روی متناوب در طول روز باعث كاهش بیش تر گلوكز به میزان متوسط 17.01 درصد در مقایسه با نشستن طولانی مدت در افراد می شود.

میوه انرژی زا و سرشار از پتاسیم را بشناسید میوه انرژی زا و سرشار از پتاسیم را بشناسید موز میوه ای سرشار از كربوهیدرات های انرژی بخش و پتاسیم، عنصر مفید برای قلب است.

آیا آسپرین از بیماری های قلبی پیشگیری می كند؟ آیا آسپرین از بیماری های قلبی پیشگیری می كند؟ قریب به یك قرن است كه پزشكان برای همه بیماران، به منظور پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی آسپرین تجویز می كنند.

چه چیزهایی را هنگام سفر با كودك همراه خود ببریم چه چیزهایی را هنگام سفر با كودك همراه خود ببریم نحوه سفر شما با فرزند كوچولوی خود مطمئناً در زمان انجام سفر و همچنین وسایلی كه باید بسته بندی كنید تأثیر خواهد گذاشت.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار عوارض خودارضایی در پسران نوجوان
علائمی كه خبر از تومور مغزی می دهند
چگونه قد فرزندتان بلند شود ؟
رابطه ریفلاكس معده و بوی بد دهان
دلایل بزرگ شدن سینه در مردان
فواید زنجبیل برای زیبایی پوست و مو
دلایل درد و خشكی مفاصل دست
كمك های اولیه در مسمومیت

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۰:۰۸ - ۱۶/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۴